Τι σημαίνει για τον λογιστή η δέουσα επιμέλεια( Ν.4557/2018)!

ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ ΑΙΤΗΜΑ -ΑΛΛΑΓΗ ΕΠΟΠΤΕΥΟΥΣΑΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΈΣ

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ  ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΙΣΤΗ Η ΔΕΟΥΣΑ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ (Νόμου 4557/2018)

Κατόπιν των πρόσφατων ανακοινώσεων της ΑΑΔΕ βεβαιώθηκε πρόστιμο συνολικού ύψους άνω των 2,2 εκατ. ευρώ ισχυριζόμενη συνέργεια στη διάπραξη και τέλεση εγκλημάτων φοροδιαφυγής του άρθρου 66 του Κ.Φ.Δ. και ως εκ τούτου, κρίθηκε ότι υπόκειται στα ίδια πρόστιμα όσον αφορά στη φορολογία Φ.Π.Α. με αυτά που καταλογίστηκαν στην συντελέσασα το έγκλημα της φοροδιαφυγής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 60 του Κ.Φ.Δ.

Συνεπώς μια παράβαση πελάτη δύναται να οδηγήσει τον εξωτερικό λογιστήφοροτεχνικό μπλεγμένο σύμφωνα με το πλαίσιο του ν 4557/2018 εναρμονίζοντας τις ευρωπαϊκές οδηγίες 2015/849  , 2018/843.

Ήδη αρκετοί συνάδερφοι λογιστές έχουν έρθει αντιμέτωποι με την εφαρμογή του νόμου περί δέουσας επιμέλειας με κατασχεμένους τραπεζικούς λογαριασμούς, κίνδυνο της προσωπικής τους περιουσίας και την δικαιοσύνη ώντας ελεύθεροι επαγγελματίες.

Τι πρέπει να κάνουν οι λογιστές

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου τα υπόχρεα πρόσωπα εφαρμόζουν μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τον πελάτη, αφού προηγουμένως συγκεντρώσουν επαρκείς πληροφορίες και βεβαιωθούν ότι μια επιχειρηματική σχέση ή συναλλαγή παρουσιάζει χαμηλότερο κίνδυνο νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Στις περιπτώσεις αυτές, τα υπόχρεα πρόσωπα εφαρμόζουν τα μέτρα δέουσας επιμέλειας των παραγράφων 1 και 4 του άρθρου 13, προσαρμόζοντας κατάλληλα το ποσοτικό όριο, το χρόνο ή τον τρόπο εφαρμογής τους.

Τα υπόχρεα πρόσωπα, για να εκτιμήσουν αν μια επιχειρηματική σχέση ή συναλλαγή παρουσιάζει χαμηλότερο κίνδυνο νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, λαμβάνουν υπόψη τουλάχιστον τους παράγοντες δυνητικά χαμηλότερου κινδύνου του Παραρτήματος Ι, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος, οι οποίοι σχετίζονται με πελάτες, χώρες και γεωγραφικές περιοχές, καθώς και με συγκεκριμένα προϊόντα, υπηρεσίες, συναλλαγές ή διαύλους παροχής υπηρεσιών.

Με απλά λόγια καλούνται να :

  • Συντάξουν εκτίμηση κινδύνου για αξιολόγηση πελατών σε ό,τι αφορά στο βαθμό εμπλοκής του πελάτη τους σε υποθέσεις ξεπλύματος.
  • Να εφαρμόσουν εσωτερικές πολιτικές, ελέγχων και διαδικασιών, ώστε να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά οι κίνδυνοι νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.
  • Να εφαρμόσουν μέτρα δέουσας επιμέλειας για τους πελάτες τους.
  • Υποχρεώνονται σε αναφορά ύποπτων συναλλαγών στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, ξεπλύματος βρόμικου χρήματος, αλλά και περιπτώσεων που συνιστούν σε έσοδα από εγκληματικές δραστηριότητες.
  • Υποχρεώνονται σε αποχή από τη διενέργεια συναλλαγών, για τις οποίες τα υπόχρεα πρόσωπα γνωρίζουν ή υποπτεύονται ότι σχετίζονται με προϊόντα εγκληματικών δραστηριοτήτων.
  • Απαγορεύουν τη γνωστοποίηση στον εμπλεκόμενο πελάτη ή σε τρίτους ότι διαβιβάστηκαν ή θα διαβιβαστούν αρμοδίως πληροφορίες ή ότι διεξάγεται ή ενδέχεται να διεξαχθεί έρευνα ή ανάλυση για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  • Υποχρεώνονται σε διαφύλαξη εγγράφων και πληροφοριών για σκοπούς πρόληψης, εντοπισμού και διερεύνησης από την Αρχή, τις αρμόδιες ή άλλες δημόσιες αρχές ενδεχόμενης νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.

 

Εύλογα Ερωτήματα:

Στο παραπάνω τίθενται δύο βασικά ερωτήματα :

α) πως είναι δυνατόν να συγκεντρωθούν επαρκείς πληροφορίες από τους εξωτερικούς λογιστές  και

β) ποια είναι τα κριτήρια και εργαλεία για να χαρακτηρίσει ένας ελ. επαγγελματίας Λογιστής το μέγεθος του κινδύνου. Λόγω έλλειψης ανάλογης επιμόρφωσης και στοιχείων όπως πχ η τραπεζική κίνηση των εν δυνάμει πελατών δημιουργείται ο κίνδυνος υποκειμενικής προσέγγισης δύναται να αποφέρει μέγιστα προβλήματα σε όλες τις κατευθύνσεις.

Η κατάταξη του κάθε πιθανού πελάτη στο money laudring και σε βαθμολόγηση κινδύνου υψηλού/μέσου/ χαμηλού από έναν εξωτερικό λογιστή/ φοροτεχνικό χωρίς εργαλεία και αντίστοιχη επιμόρφωση μόνο μεγάλες ανισότητες δύναται να επιφέρει και σοβαρά προβλήματα  και ως προς την εξέλιξη του επαγγέλματος αλλά και ως προς τις σχέσεις εμπιστοσύνης με πιθανό πελάτη.

Συνεπώς η αδυναμία της κάθε εποπτικής αρχής μεταφέρει τις ευθύνες στην χαμηλότερη βαθμίδα η οποία έχει στη διάθεσή της τα λιγότερα ελεγκτικά μέσα και είναι πέρα από τα καθήκοντα ασκήσεως του επαγγέλματος .

Καταλήγοντας θέλω να επισημαίνω ότι είναι επείγον αίτημα η αλλαγή της εποπτεύουσας αρχής του εξωτερικού λογιστή από τις οδηγίες 2015/849, 2018/843 και του Ν. 4557/2018.  Δηλαδή σε πρώτο στάδιο η Αρχή Εποπτείας μας να ορισθεί το Οικονομικό Επιμελητήριο εκεί που είναι ο φυσικός χώρος εποπτείας μας και όταν κρίνεται αναγκαίο από ειδική επιτροπή αυτού να προωθείται με τις ανάλογες κυρώσεις στην Α.Α.Δ.Ε.

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΠΛΑΤΣΙΟΥ

ΛΟΓΙΣΤΡΙΑ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ Α’ ΤΑΞΗΣ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΡΙΑ

ΜΕΛΟΣ ΠΑΕΛΟ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συντακτική ομάδα taxvoice.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ