Η εξέλιξη του λογιστικού επαγγέλματος με τη ματιά του Λάμπρου Μπέλεση!

0
901

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ:

Βρισκόμαστε στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού και η τεχνολογία διαφοροποιεί σημαντικά την λειτουργία των λογιστικών γραφείων και την δουλειά του λογιστή-Φοροτέχνη.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε μεγάλη Ελληνική Εταιρεία Πληροφορικής προκύπτει ότι:

  • To 73% των λογιστών θεωρούν πιθανή την αλλαγή στο ρόλο τους λόγω της προόδου της τεχνολογίας
  • Όσον αφορά τις τεχνολογικές εξελίξεις, μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στο εξειδικευμένο λογιστικό λογισμικό, ενώ ακολουθούν η ενοποίηση εφαρμογών, η αυτοματοποίηση των εργασιών, η εξαγωγή χρήσιμων πληροφοριών και τα συστήματα που βασίζονται στο cloud
  • Σε μεγάλο βαθμό οι επαγγελματίες του κλάδου δηλώνουν ανήσυχοι για τις προκλήσεις που θα έχουν να αντιμετωπίσουν, κυρίως σε ότι αφορά την τήρηση προθεσμιών συμμόρφωσης, την υποχρεωτική διαβίβαση των παραστατικών στη Mydata και την αστικοποίηση των κανονισμών συμμόρφωσης στις επιχειρήσεις των πελατών τους

Κάτι καινούργιο επίσης είναι η διαφοροποίηση των φορολογικών ελέγχων, οι οποίοι θα γίνονται πλέον με κριτήρια που θα επιλέγονται με την βοήθεια της τεχνικής νοημοσύνης.

Όπως είδαμε και από την έρευνα το μεγαλύτερο ποσοστό των συναδέλφων είναι ανήσυχοι και πιστεύουν ότι πολλά θα αλλάξουν στο επάγγελμα , ενώ κατά πολλούς καραδοκεί και ο φόβος της ανεργίας μια και η αυτοματοποίηση της καταχώρησης και της πληροφορίας ίσως να μειώσουν τις θέσεις εργασίας

Καλώς ή κακώς το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω και καλό θα είναι να οργανωθούμε και όλοι μαζί να προετοιμασθούμε για τα νέα δεδομένα της δουλειάς μας.

 

Άρα θα πρέπει να επικεντρωθούμε στο τι θα πρέπει να κάνει ο καθένας μας ξεχωριστά:

  • Θα πρέπει  να φροντίζει για την σωστή ενημέρωσή του
  • Θα πρέπει να επιλέγει τους σωστούς φορείς εκπαίδευσης και να εκπαιδευτεί στο Mydata
  • Θα πρέπει ο καθένας να δει τον εαυτό του σαν επιχειρηματία και να κοστολογεί σωστά τις υπηρεσίες του και φυσικά να διαχειρίζεται  το γραφείο του με σκοπό το κέρδος
  • Θα πρέπει να επιλέγει το κατάλληλο προσωπικό με την λογική το κατάλληλο άτομο στην κατάλληλη θέση
  • Θα πρέπει να μην δέχεται να κάνει δωρεάν εργασίες στους πελάτες του
  • Να τηρεί τον κώδικα δεοντολογίας λογιστών όπως ακριβώς κάνουν οι δικηγόροι και τότε σίγουρα κανένας μας δεν θα χάσει ποτέ χρήματα από τον πελάτη που φεύγει
  • Να μην διστάζει να καταγγείλει συνάδελφο για παραβίαση του κώδικα δεοντολογίας γιατί απλά αυτός δεν δίστασε να του ….πάρει τον πελάτη με ανέντιμο τρόπο!!
  • Να προτείνει στον πελάτη αυτό που πρέπει και του χρειάζεται και όχι αυτό που τον εξυπηρετεί

 

Ένα δεύτερο σκέλος είναι το τι περιμένουμε να γίνει από ΟΕΕ, ΠΟΦΕΕ και λοιπούς συλλόγους και ενώσεις να κάνουν για να βοηθήσουν:

 

  • Συνεχή ενημέρωση των συναδέλφων με ημερίδες, εκδηλώσεις και έντυπα
  • Προσπάθειες για να μην ισχύσουν τα πρόστιμα για το Mydata το 2022 και το 2023
  • Προσπάθειες ώστε η υπογραφή των δηλώσεων και η διαβίβαση μέσω πιστοποιημένου λογιστή να ξεκινά από το 1 ευρώ ώστε να φύγουν από την αγορά οι τρίτοι μη πιστοποιημένοι
  • Ανάδειξη στους αρμόδιους φορείς και στην κοινή γνώμη των προβλημάτων που απασχολούν το κλάδο και προτάσεις επίλυσης τους (πχ πρόστιμα ,προθεσμίες ,ασθένεια λογιστή ,κλπ)
  • Προτάσεις τεκμηριωμένες προς το Υπουργείο και την ΑΑΔΕ για βελτίωση οποίων αρνητικών σημείων υπάρχουν στο Mydata
  • Προτάσεις προς τους αρμόδιους φορείς για ειδικά πακέτα επιδοτήσεων θέσεων εργασίας για τα γραφεία μας γιατί με την εφαρμογή του Mydata απαιτούνται περισσότερες εργατοώρες
  • Προτάσεις προς τους αρμόδιους φορείς για επιδότηση εκπαίδευσης και κατάρτισης και για το προσωπικό αλλά και για τους ιδιοκτήτες των γραφείων ώστε να καταρτιστούν πλήρως στα νέα δεδομένα
  • Προτάσεις για  Επιδότηση στο ΕΣΠΑ όλης της απαραίτητης επένδυσης για την πλήρη ένταξη των γραφείων μας στο νέο ψηφιακό περιβάλλον με ποσά που θα μας επιτρέψουν να το κάνουμε. Θεωρούμε δε, ότι το θέμα είναι από τα σοβαρότερα αφού πάντα εμείς είμαστε αυτοί που εφαρμόζουμε όλα τα νέα δεδομένα ,είμαστε απαραίτητοι στο κράτος, έχουμε αποδείξει ότι είμαστε πάντα πρώτοι σε όλα και σίγουρα χρειαζόμαστε και εμείς βοήθεια
  • Ενημέρωση της κοινής γνώμης για την χρησιμότητα και αναγκαιότητα της εργασίας που προσφέρουμε στις επιχειρήσεις
  • Ενημέρωση της κοινής γνώμης ότι όλα δεν γίνονται με ένα κλικ και ότι για να φτάσεις στο κλικ απαιτούνται πολλές εργατοώρες
  • Ενημέρωση της κοινής γνώμης ότι το Mydata προσθέτει και δεν αφαιρεί εργασίες και επομένως να προσέχουν οι επιχειρηματίες όπου ακούν προσφορές, ενώ παράλληλα να καταφέρουμε να πείσουμε τους επιχειρηματίες ότι έχουν σημαντική ευθύνη και αυτοί και δεν φταίει για όλα ο λογιστής
  • Γενικότερα  χρειάζεται ευρύτερη ενημέρωση και εξωστρέφεια για τα προβλήματα γιατί πλέον δεν ζούμε στην εποχή των διαδηλώσεων αλλά της ψηφιακής εποχής και τα προβλήματα λύνονται διαφορετικά από παλιά

 

Κλείνοντας θέλω να τονίσω ότι όλοι πρέπει να προσπαθήσουμε για το εξής:

Nα πάψει να αποτελεί όραμα το να φύγουμε από την μιζέρια και να αναγνωρισθεί και να πληρωθεί καλά η δουλειά μας! Στο χέρι μας είναι να αποδείξουμε στον επιχειρηματία ότι είμαστε τουλάχιστον ισάξιοι η και σε ψηλότερη βαθμίδα από άλλους επαγγελματίες.

Ο λογιστής πλέον δεν πρέπει να είναι αυτός που τρέχει στις εφορίες, αυτός που είναι απλός καταχωρητής, και αυτός που εφαρμόζει τον Κώδικα , αλλά αυτός που με τις γνώσεις του και την αιτιολογημένη άποψή του μπορεί να βοηθά και να στηρίζει τον επιχειρηματία στην χάραξη και την εφαρμογή της οικονομικής πολιτικής της επιχείρησης μέσα στα ισχύοντα φορολογικά πλαίσια ̇ και φυσικά να αμείβεται ανάλογα γιατί το περίφημο … «όλα γίνονται με ένα κλικ» που αναφέρουν όλοι οι άσχετοι προς την δουλειά μας  περιλαμβάνει και την κεφαλαιοποίηση της προστιθέμενης αξίας των γνώσεων μας για να φθάσουμε εκεί, κάτι που κάποιοι -που έχουν δημόσιο λόγο-, το ξεχνούν.

Πρέπει να κάνουμε τους πελάτες μας να συνειδητοποιήσουν ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει και κάθε φορά που η πολιτεία ζητά επιπλέον στοιχεία και εξειδικευμένες νέες εργασίες, αυτές επιβάλλεται  να μπορούμε να είμαστε σε θέση να τις διεκπεραιώσουμε, αλλά όμως παράλληλα πρέπει και να αμειβόμαστε  ανάλογα.

Επομένως πρέπει  να οργανωθούμε διαφορετικά σαν κλάδος! Πρέπει να λειτουργούμε σαν τους δικηγόρους τους συμβολαιογράφους, τους μηχανικούς  κλπ.

Πρέπει ο κάθε ιδιοκτήτης λογιστικού γραφείου να σκέφτεται επιχειρηματικά, να κοστολογεί τα σταθερά και μεταβλητά έξοδα, να υπολογίζει την προσωπική του αμοιβή και τα περιθώρια κέρδους και μετά να βγάζει τιμοκατάλογο και να δίνει προσφορές . Μόνο τότε θα πάμε μπροστά ως κλάδος.

Και κάτι τελευταίο:

Όπως εξελίσσεται η κατάσταση όλα δείχνουν ότι είναι πιθανόν να χρειασθούν συνεργασίες, συνέργειες, ίσως και συγχωνεύσεις που σε συνδυασμό με τον νέο νόμο με φορολογικές απαλλαγές μπορούν να επιτευχθούν ευκολότερα.

Το σίγουρο είναι ότι θα χρειασθούν στα περισσότερα περιφερειακά γραφεία συμβουλευτικές ομπρέλες γνώσεων που  πλέον με τις εξελίξεις τις τεχνολογίας μπορούν να δοθούν εξ αποστάσεως.

Όλα αυτά τα καταθέτω με την εμπειρία μου σαν μαχόμενο μέλος του κλάδου μας τα τελευταία 35 χρόνια, έχοντας βιώσει σημαντικές αλλαγές στον κλάδο που τελικά αν και οι περισσότεροι φωνάζαμε όταν ξεκίναγαν στο τέλος κερδίσαμε από αυτές.

Λάμπρος Μπέλεσης

ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΕΛΟ

 

Αναστάσιος Δουκέρης

Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Σύμβουλος επιχειρήσεων & ιδιωτών | Αρθρογράφος/Υπεύθυνος σύνταξης taxvoice.gr | Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών - Οικονομολόγων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ