ΠΩΣ ΡΥΘΜΙΖΟΥΜΕ ΣΕ 240 ΔΟΣΕΙΣ ΤΑ ΧΡΕΗ ΜΑΣ-ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ( ΆΡΘΡΟ ΚΑΙ VIDEO).

0
1045

 

Άρθρο του Λ. Μπέλεση,
Διευθύνοντα Συμβούλου της BBC CONSULTING SA
Αντιπροέδρου ΠΑΕΛΟ

 

 

 

 

ΠΩΣ ΡΥΘΜΙΖΟΥΜΕ ΣΕ 240 ΔΟΣΕΙΣ ΤΑ ΧΡΕΗ ΜΑΣ-ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ!

 

Την 1/3/2021 ενεργοποιήθηκε η διαδικασία της εξυγίανσης – ρύθμισης οφειλών ή 2ης ευκαιρίας – πτώχευσης των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων.

Στις 1/6/2021 ενεργοποιήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού, μέσω της οποίας παρέχεται η νέα ευνοϊκή ρύθμιση οφειλών, με μακροχρόνιο πλάνο αποπληρωμής.

Η άποψη μας είναι ότι  η ρύθμιση τελευταίας ευκαιρίας, όπως φαίνεται ήρθε για να μείνει  και σίγουρα θα μας απασχολήσει για πολύ καιρό τα επόμενα χρόνια .

Η βασική της λογική είναι ότι με βάση κάποια κριτήρια μπορεί να υπάρξει μια πρόταση απο το κράτος σε Φυσικά και Νομικά πρόσωπα να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε Δημόσιο και τράπεζες, ώστε να μπορέσουν να τα αποπληρώσουν σε βάθος μεγάλου χρονικού διαστήματος!

Σε περίπτωση που το Φυσικά ή Νομικό πρόσωπο δεν μπορεί ή δεν μπορέσει να ανταποκριθεί τότε υπάρχει η “ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ”,  στην οποία μετά από ρευστοποίηση της ακίνητης και κινητής περιουσίας,  μπορεί κάτω από προϋποθέσεις να διαγραφούν όλα τα χρέη.

Το αν το συγκεκριμένο μέτρο πετύχει είναι κάτι που δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε τώρα και είναι κάτι που θα το δείξει  ο χρόνος.

 

ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΝΤΑΞΗΣ:

 

Μέσα από την  ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού, μπορεί κάποιος να ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς το δημόσιο σε έως 240 δόσεις, καθώς και να ρυθμίσει τα δάνεια του προς τράπεζες – διαχειριστές δανείων σε έως 420 δόσεις.

Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης είναι 50 ευρώ. Οι δόσεις επιβαρύνονται με επιτόκιο (δημόσιο 5% και τράπεζες 3,75% ετησίως).

Παράλληλα παρέχεται μερική διαγραφή χρέους, υπό προϋποθέσεις (π.χ.  η αξίας της περιουσίας να είναι μικρότερη από το ύψος των οφειλών, και δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα μετά την κάλυψη των εύλογων δαπανών διαβίωσης).

Το «κούρεμα» χρέους προς το δημόσιο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 95% για τα πρόστιμα, 85% για προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής και 75% για το κεφάλαιο. Δεν γίνεται καθόλου «κούρεμα» κεφαλαίου σε παρακρατούμενους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές (όπως ΦΠΑ, ΦΜΥ). Το «κούρεμα» χρέους προς τράπεζες δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο του 80% του κεφαλαίου, ενώ δεν υπάρχει όριο μέγιστου κουρέματος για τόκους .

Οι προϋποθέσεις – κριτήρια επιλεξιμότητας είναι:

  • Πρέπει να υπάρχουν συνολικά χρέη προς όλους τους πιστωτές, πάνω από 10000 ευρώ.
  • Δεν πρέπει να υπάρχει οφειλή  μόνο σε 1 τράπεζα, η οποία να κατέχει πάνω από 90% του συνολικού χρέους.
  • Υπάρχει η δυνατότητα, αν υπάρχουν οφειλές μόνο στο δημόσιο (πχ μόνο ΑΑΔΕ ή ΕΦΚΑ)  να ρυθμισθούν οι οφειλές.
  • Οι μεγάλες επιχειρήσεις (με ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 2,5 εκατ. ευρώ ή που οφείλουν περισσότερο από 5 εκατ. ευρώ) απαιτείται να υποβάλουν και ένα επιχειρηματικό σχέδιο (business plan). Ο ρόλος του λογιστή – οικονομολόγου είναι κρίσιμος σε αυτό το σημείο, έτσι ώστε να τεκμηριώσει ότι η επιχείρηση είναι όντως βιώσιμη ή μπορεί να καταστεί βιώσιμη (δηλ. μια μελέτη βιωσιμότητας) και να προτείνει ένα πλάνο αναδιάρθρωσης όλων των οφειλών, δηλαδή να πείσει τους πιστωτές ότι είναι προς το συμφέρον τους να παραμείνει η επιχείρηση εν λειτουργία.

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ ΤΑ ΕΞΗΣ :

  • Υπάρχει δυνατότητα ένταξης και μόνο των οφειλών πρός το δημόσιο (ΕΦΟΡΙΑ-ΕΦΚΑ).
  • Δεν υπάρχει καταληκτική ημερομηνία υποβολής του αιτήματος.
  • Ρυθμίζονται όλες οι οφειλές μέχρι και την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος.
  • Δέν είναι υποχρεωμένες οι τράπεζες να  δεχθούν την ρύθμιση.
  • Δεν μπορούν να ενταχθούν τα νομικά πρόσωπα που έχουν τεθεί σε λύση και εκκαθάριση και εκείνα που δέν έχουν δραστηριότητα.
  • Η πρόταση ρύθμισης της πλατφόρμας δεν είναι δεσμευτική και η μή αποδοχής της δεν οδηγεί αυτόματα σε πτώχευση.

Κλείνοντας θα αναφέρουμε τα συμπεράσματα μας απο τα ερωτήματα που τέθηκαν στήν τελευταία  διαδικτυακή συνάντηση που είχαμε με τον Ειδικό Γραμματέα Δημόσιου Χρέους και την ομάδα του, από την οποία  προέκυψαν τα παρακάτω συμπεράσματα:

 

  • Ο αλγόριθμος υπολογίζει τα δεδομένα όπως ακριβώς στο παρελθόν έκανε ο δικαστής σύμφωνα με την εφαρμογή του νόμου, με αποτέλεσμα η διαδικασία να είναι ταχύτερη και διαφανής.
  • Η Πλατφόρμα προτείνει ρύθμιση την οποία αν δεν την θέλουμε δεν την αποδεχόμαστε. Το γεγονός αυτό δεν σημαίνει ότι πτωχεύουμε αυτόματα.
  • Αν κάποιος δεν έχει ακίνητη περιουσία φαίνεται να τον συμφέρει η δεύτερη ευκαιρία.
  • Για να μπορέσουν τα φυσικά πρόσωπα να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε τράπεζες σε 420 δόσεις, υπάρχει ηλικιακός κόφτης στα 85 έτη εκτός και αν ο οφειλέτης φέρει εγγυητή νεώτερο.
  • Στα νομικά πρόσωπα οι μέγιστες δόσεις σε τράπεζες είναι 180 δόσεις.
  • Δεν ρυθμίζονται τα χρέη απο ανάσχεση κρατικών επενδύσεων.
  • Η πρώτη κατοικία σε περίπτωση δεύτερης ευκαιρίας εκποιείται, όμως ο οφειλέτης έχει δικαίωμα να την μισθώσει για 12 έτη (κάτι που είναι απόλυτη προτεραιότητα και στην συνέχεια να την αγοράσει ξανά .Θα πρέπει να προσθέσουμε ότι για χαμηλά εισοδήματα  προβλέπεται και κρατική επιδότηση για το ενοίκιο.
  • Υπάρχει διαφορά μεταξύ ρύθμισης 240 δόσεων και πρότασης εξυγίανσης.
  • Η διαγραφή των χρεών για να γίνει, θα πρέπει η οφειλή να είναι μεγαλύτερη απο την αξία της περιουσίας του οφειλέτη και να μην υπάρχει επαρκές υπόλοιπο μετά την κάλυψη της δαπάνης.
  • Αν χάσουμε δύο δόσεις τότε χάνουμε την ρύθμιση.

 

Αναστάσιος Δουκέρης

Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Σύμβουλος επιχειρήσεων & ιδιωτών | Αρθρογράφος/Υπεύθυνος σύνταξης taxvoice.gr | Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών - Οικονομολόγων