Ο λογιστικός κλάδος πόσο ασφαλής είναι από τις διαδικτυακές απάτες με τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα;
Σε ένα κόσμο ταχύτατα ψηφιακά αναπτυσσόμενο, η κοινωνία υποχρεούται στην αποδοχή μιας νέας πραγματικότητας ,που στην πλειονότητα της, είναι απροετοίμαστη. Με βάσει τις τελευταίες στατιστικές αναλύσεις , ο ψηφιακός αναλφαβητισμός υπάρχει σε μεγάλο ποσοστό στην χώρα μας.
Από την άλλη, το επάγγελμα του λογιστή, από την προ covid εποχή και κυρίως την μετά, υποχρεώθηκε να κάνει άλματα για να ενταχθεί πλήρως στην ψηφιακή του αναβάθμιση. Πλέον, στην ζωή του λογιστή και κατ’ επέκταση των επιχειρήσεων, εφαρμοστήκαν τα ηλεκτρονικά βιβλία, η ηλεκτρονική τιμολόγηση, η ηλεκτρονική διεκπεραίωση σχεδόν όλων (με μικρές εξαιρέσεις) των δηλωτικών εργασιών. Η μετάβαση αυτή, τον έφερε αντιμέτωπο με νέα προβλήματα για την διεκπεραίωση σημαντικών λογιστικών διαδικασιών καθώς και με επικείμενα νομικά προβλήματα.
Εδώ έρχεται να προστεθεί άλλο ένα, το οποίο θα τον απασχολήσει πιο έντονα τα επόμενα χρόνια και δεν είναι άλλο από το θέμα της διαδικτυακής απάτης. Ο ρόλος του λογιστή είναι διττός ,καλείται να προστατεύσει ο ίδιος τον εαυτό του καθώς και τους πελάτες του για την ασφάλεια των λογιστικών δεδομένων τους. Αυτή η διαδικασία δεν είναι μονόπλευρη, η διαρκής ενημέρωση και εκπαίδευση των πελατών είναι αναγκαία για την ομαλή μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Πως όμως είναι δυνατόν να γίνει αυτό; Και πως κατοχυρώνεται νομικά ο λογιστικός κλάδος; Από ποιο σημείο αρχίζει και που τελειώνει η ευθύνη του; Ερωτήματα που επιβάλλεται να απαντηθούν και να βρεθούν λύσεις πριν το πρόβλημα πάρει ανεξέλεγκτη τροπή.
Καταρχάς, με τον όρο «Διαδικτυακή απάτη» νοείται ο τύπος απάτης ή εξαπάτησης του ηλεκτρονικού εγκλήματος που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο και μπορεί να περιλαμβάνει απόκρυψη πληροφοριών ή παροχή εσφαλμένων πληροφοριών με σκοπό την εξαπάτηση των θυμάτων για την απόσπαση χρημάτων, περιουσίας και κληρονομιάς. (βλ. Βικιπαίδεια).
Μια από τις πιο διαδεδομένες διαδικτυακές απάτες είναι το phishing ή ηλεκτρονικό «ψάρεμα», όπου ο θύτης μιμείται με ακρίβεια τον τρόπο γραφής , το λογότυπο της εταιρείας και οδηγεί στην εξαπάτηση με σκοπό την εκμαίευση των προσωπικών του στοιχείων. Άλλοι τρόποι εξίσου διαδεδομένοι είναι το spamming, το voice vishing, το doxing και άλλα πολλά, τα οποία με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί τι πρέπει να προσέχει και πως να το αντιμετωπίσει.
Απαντώντας, λοιπόν στα ερωτήματα που τέθηκαν παραπάνω, κάνεις δεν είναι απόλυτα έτοιμος για αυτές τις προκλήσεις και σίγουρα όχι ο λογιστής. Από την άλλη, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δαπανήσουν αρκετά χρήματα για να εξασφαλίσουν συνεργασίες και μέσα για την προστασία τους. Ας μην γελιόμαστε, η πλειονότητα των επιχειρήσεων στον Ελλαδικό χώρο είναι από πολύ μικρές έως μικρές βάσει μεγέθους και είναι δύσκολο να αποκτήσουν την απαραίτητη τεχνογνωσία άλλα και ούτε να προσθέσουν άλλο οικονομικό βάρος στις πλάτες τους για να επιτύχουν την επιδιωκόμενη ασφάλεια.
Το κράτος πρέπει να προνοήσει για όλο αυτό (τόσο στο θέμα ενημέρωσης των πολιτών και των επιχειρήσεων, όσο και στην προστασία με το κατάλληλο νομικό πλαίσιο) και ο λογιστής να θωρακίσει όσο είναι δυνατόν τα συστήματα του από τέτοιου είδους απειλές. Χρόνος δυστυχώς δεν υπάρχει αρκετός , οι κινήσεις πρέπει να γίνονται παράλληλα και πιο γρήγορα από την ταχύτητα της νέας ψηφιακής πραγματικότητας !
Μερικές απλές συμβουλές:
- Ενημερώστε τους πελάτες σας για τους ενδεχομένους κίνδυνους και πως μπορούν με απλό τρόπο να καταλαβαίνουν την γνησιότητα των στοιχείων που στέλνετε.
- «Καθαρίστε» την ψηφιακή παρουσία σας.
- Μη μοιράζεστε (περισσότερες) προσωπικές πληροφορίες στο διαδίκτυο.
- Χρησιμοποιήστε έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων ή πολλαπλών παραγόντων (2FA, MFA) σε όλους τους λογαριασμούς σας.
- Χρησιμοποιήστε έναν δυνατό και μοναδικό κωδικό.
- Βεβαιωθείτε ότι οι τηλεδιασκέψεις και οι κλήσεις σας είναι ιδιωτικές και κρυπτογραφημένες.
- Μην ανοίγετε διαδικτυακούς συνδέσμους (links) πριν βεβαιωθείτε ότι έχουν σταλεί από κάποιον που γνωρίζετε. Αν έχετε αμφιβολίες, ρωτήστε. Αν έχουν σταλεί από κάποιον άγνωστο, μην τους ανοίξετε καθόλου.
- Κρατήστε στοιχεία με όλες τις λεπτομέρειες που μπορεί να είναι σχετικές για να υποστηρίξετε την υπόθεσή σας.
- Ενημερώστε την τράπεζά σας για το τι συμβαίνει και βεβαιωθείτε ότι τα στοιχεία σας προστατεύονται.
- Χρησιμοποιήστε κατάλληλα λογισμικά για την προστασία σας
Για οποιοδήποτε θέμα αφορά παραβατική συμπεριφορά μέσω Διαδικτύου, επικοινωνήστε με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος με τους ακόλουθους τρόπους:
– Τηλέφωνο : 11188
– Fax: 213-1527471
– Email: [email protected]
– μέσω του portal στη διεύθυνση: https://goo.gl/vOHdVb
– Ταχυδρομική διεύθυνση: Λ. Αλεξάνδρας 173, Τ.Κ. 11522, Αθήνα
Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος:
– Τηλέφωνο: 11188
– Fax: 213-1527666
– Email: [email protected]
– Ταχυδρομική διεύθυνση: Μοναστηρίου 326, Τ.Κ. 54 121, Θεσσαλονίκη
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ-ΛΟΓΙΣΤΡΙΑ Α.ΤΑΞΗΣ
ΜΕΛΟΣ ΠΑΕΛΟ