Σάββατο, 5 Απριλίου, 2025
    Αρχική Blog Σελίδα 69

    Άρθρο: Τί πρέπει να γνωρίζουν οι επαγγελματίες ώστε να μην έχουν «προβλήματα» με την εφορία .Σημεία-κλειδιά.

     
    Όσοι ασχολούνται με την αγορά και έχουν προβεί στο δύσκολο βήμα να ανοίξουν μια ατομική επιχείρηση, γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι η διαδικασία αυτή όχι μόνο δεν είναι απλή, αλλά εκτός από τις ευκαιρίες που παρέχει, εγκυμονεί και πολλούς κινδύνους, ειδικά αν κάποιος τη διαχειριστεί με προχειρότητα, ημιμάθεια και έλλειψη κατάλληλης οργάνωσης.
    Πέραν του γεγονότος ότι πολλοί συμπολίτες μας, προβαίνουν στην έναρξη μιας νέας επιχειρηματικής κίνησης, αγνοώντας παντελώς το αντικείμενο με το οποίο θα ασχοληθούν, αλλά και το γενικότερο πλαίσιο που θα κινηθούν, είναι αδιαμφισβήτητο ότι το κλειδί της επιτυχίας ή όχι για την βιωσιμότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος περνάει και μέσα από την σωστή λογιστική και φορολογική παρακολούθηση από τον σύγχρονο επαγγελματία-λογιστή.
    Το μαγικό τετράπτυχο λοιπόν της επιτυχίας: γνώση-εξειδίκευση-οργάνωση-ολοκληρωμένη οικονομική διαχείριση, καθιστά τον λογιστή ουσιαστικό συνεργάτη και σύμμαχο του επιχειρηματία, αφού χωρίς την κατάλληλη παρακολούθηση της οικονομικής πορείας της επιχειρηματικής μονάδας και το σωστό φορολογικό και εργατοασφαλιστικό σχεδιασμό, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η επιχείρηση αυτή δεν θα έχει κανένα μέλλον.
    Θα προσπαθήσω με έναν απλό και κατανοητό τρόπο να γνωστοποιήσω τα σημεία-κλειδιά που οφείλει να γνωρίζει κάθε επαγγελματίας πάνω σε θέματα λογιστικά, ώστε και να μπορεί να συνεννοείται με τον λογιστή του, αλλά και να είναι σε θέση να πάρει τις κατάλληλες αποφάσεις την στιγμή που απαιτείται. Η έλλειψη γνώσης πάνω σε αυτά τα θέματα, καθιστούν τον επιχειρηματία ευάλωτο στις υποδείξεις οποιουδήποτε αναξιόπιστου συμβούλου, αλλά και τον οδηγούν σε λάθος κατεύθυνση, με αποτέλεσμα η βιωσιμότητά του να καθίσταται προβληματική.
    Συνοπτικά κάποια βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζει ένας επιτηδευματίας ως προς τα φορολογικά είναι τα εξής:

    • Από 1/1/2014, όλα τα τιμολόγια και αποδείξεις λιανικών συναλλαγών που έχουμε κατά τη διάρκεια της χρήσης, διασταυρώνονται ηλεκτρονικά από το πρώτο λεπτό του ευρώ(πλην πολύ λίγων εξαιρέσεων) σε μια ειδική πλατφόρμα του υπουργείου οικονομικών.Η γνωστή αυτή διαδικασία υποβολής όλων αυτών των στοιχείων, παλαιότερα αφορούσε συναλλαγές άνω των 300 ευρώ.Μέσα λοιπόν από αυτή την υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών-προμηθευτών, βγαίνουν στην επιφάνεια όλες οι παρατυπίες μιας επιχείρησης, είτε γιατί «ξέχασε» να υποβάλλει κάποια τιμολόγια(π.χ τα έχασε), ή γιατί καταχώρισε λάθος ποσά ή αντισυμβαλλόμενο, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο έκανε λάθος. Χρειάζεται λοιπόν ευταξία, οργάνωση και τακτική ενημέρωση των τιμολογίων από το λογιστή, ο οποίος οφείλει να προστατεύει τον πελάτη του, από τα όποια λάθη..Μια συνηθισμένη ατάκα του λογιστή σε αυτή την περίπτωση είναι «τα έφερες όλα τα τιμολόγια»; ή » όλα τα χαρτιά που είναι για καταχώριση από μένα θα τα βάζεις σε ένα ντοσιέ που θα γράφει -προς καταχώριση- και όλα αυτά που έχω καταχωρίσει σε ένα άλλο ντοσιέ  που θα γράφει -έτοιμα-.»Σωρεία λαθών υπάρχει κάθε χρόνο μετά τη λήξη αυτής της υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων, οπότε οφείλουμε να προσέχουμε και να μην «ξεχνάμε από δω και από εκεί» τα τιμολόγια, αλλά και ο φοροτεχνικός μας να είναι ενημερωμένος και να τα καταχωρεί όπως επιβάλλει η φορολογική νομοθεσία.

     

    • Το γνωστό πρόβλημα όλων των επαγγελματιών είναι αν μια δαπάνη που έχουν πραγματοποιήσει μπορεί να περαστεί στα βιβλία της επιχείρησής τους και να μειώσει τα κέρδη ή όχι. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι απλή και μόνο ο φοροτεχνικός που έχει σαφή και εμπεριστατωμένη σφαιρικά γνώση των διατάξεων μπορεί να αποφασίσει  και να ενημερώσει για το τί γίνεται. Για παράδειγμα μια αγορά από έναν δικηγόρο ενός   play station, συνιστά μια προσωπική καταναλωτική δαπάνη που δεν έχει σχέση με την επιχειρηματική του δραστηριότητα και ως εκ τούτου δεν αναγνωρίζεται φορολογικά προς έκπτωση(και ούτε εκπίπτει και ο αντίστοιχος φπα του τιμολογίου). Από την άλλη ο λογιστής είναι υποχρεωμένος εφ΄όσον κόπηκε π.χ τιμολόγιο για την αγορά αυτή να περάσει κανονικά στα βιβλία του φορολογούμενου το τιμολόγιο αυτό για να διασταυρωθεί όπως είδαμε πιο πάνω, αλλά στο τέλος της χρήσης με δική του ευθύνη και υπογραφή να αναμορφώσει το έξοδο αυτό, ώστε να μην συμπεριληφθεί στο φορολογητέο αποτέλεσμα. Παρόμοιο θέμα τίθεται και για ένα έξοδο και για το αν θα πρέπει ο λογιστής να εκπέσει τον ΦΠΑ αυτού του εξόδου ή όχι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι βενζίνες ενός επιβατικού αυτοκινήτου ενός ελεύθερου επαγγελματία, το οποίο χρησιμοποιεί και για την δραστηριότητά του, όπου εδώ δεν αναγνωρίζεται ο ΦΠΑ των καυσίμων για έκπτωση λόγω διάταξης νόμου. Χρειάζεται λοιπόν μεγάλη προσοχή στο χειρισμό αυτών των θεμάτων, χωρίς πίεση από την πλευρά του επιχειρηματία προς το λογιστή του, αν πρώτα δεν τον ακούσει να του τεκμηριώνει το λόγο που έχει προβεί σε μια ενέργεια, διότι φέρουν ευθύνη και οι 2 πλευρές.

     

    • Ένα άλλο εξαιρετικής σημασίας θέμα, το οποίο έχει και δυσάρεστες νομικές προεκτάσεις είναι τα εικονικά και πλαστά τιμολόγια. Δε χωράει αμφιβολία ότι για κανένα λόγο δε μπορεί κάποιος να ρισκάρει να προβεί σε έκδοση ή λήψη γνωρίζοντας ότι ένα παραστατικό δεν είναι στην ουσία πραγματικό, αλλά φέρει τα χαρακτηριστικά που αναφερθήκαμε, για τον απλούστατο λόγο ότι σε τυχόν διασταύρωση(μέσω συγκεντρωτικών καταστάσεων) ή φορολογικό έλεγχο θα αντιμετωπίσει πέρα από υπέρογκα πρόστιμα και ποινές και ποινική δίωξη για φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή. Ένα απλό παράδειγμα προς κατανόηση για τα παραπάνω είναι το εξής: Ελεύθερος επαγγελματίας-μηχανικός παραλαμβάνει ένα τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών από ένα σύμβουλο επιχειρήσεων για οικονομικές συμβουλές 1000 ευρώ συν ΦΠΑ 240 ευρώ με αιτιολογία «παροχή συμβουλών φορολογικού σχεδιασμού, οικονομικής διαχείρισης και παρακολούθησης». Αφ’ ενός η συγκεκριμένη συναλλαγή κάτω από τη σκοπιά ενός ελέγχου φέρει εμφανή στοιχεία εικονικότητας, λόγω του μεγάλου ποσού που τιμολόγησε ο οικονομικός σύμβουλος για τις υπηρεσίες του, ωστόσο κρίνονται κατά περίπτωση και τα πραγματικά περιστατικά της συναλλαγής όπως αν υπεγράφη μεταξύ τους συμφωνητικό κατατεθειμένο στο TAXISNET, αν πληρώθηκε το τίμημα μέσω τραπέζης αφού είναι αξίας καθαρής άνω των 500 ευρώ, και ο,τιδήποτε άλλο τεκμηριώνει πραγματικά τη συναλλαγή. Οφείλουμε λοιπόν να μην «παίζουμε» με το συγκεκριμένο θέμα, διότι ο «πέλεκυς» θα είναι βαρύτατος.

     

    • Συνεχίζοντας, ένας καλά ενημερωμένος επαγγελματίας οφείλει πάντα να «τσεκάρει» τα οικονομικά αποτελέσματα της δραστηριότητάς του ανά πάσα στιγμή. Για παράδειγμα δεν μπορεί μια επιχείρηση παροχής υπηρεσιών σε ένα φορολογικό έτος να παρουσιάζει υπέρμετρα μεγάλο αρνητικό αποτέλεσμα, π.χ έσοδα 10000 ευρώ και έξοδα 50000 ευρώ. Η αναλογία εσόδων εξόδων πλην ελαχίστων έκτακτων εξαιρέσεων πρέπει να επέχει και το γνωστό μας περιθώριο κέρδους, αφού από τα έσοδα αφαιρεθούν οι πάσης φύσεως δαπάνες. Οι φορολογικές αρχές έχουν στη διάθεσή τους σύγχρονα εργαλεία, που με το πάτημα ενός κουμπιού διαπιστώνουν άμεσα μεγάλες αποκλίσεις σε έσοδα-έξοδα, αλλά και τί ΦΠΑ αποδίδεται και όλα αυτά και σε συνδυασμό με τις κινήσεις από τις τραπεζικές συναλλαγές. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένας εστιάτορας που έχει πληρωθεί από τον πελάτη του μέσω POS, να μην «χτυπήσει» την απόδειξη λιανικής από την ταμειακή.Για τις εμπορικές επιχειρήσεις τα πράγματα είναι λίγο πιο πολύπλοκα, αφού παίζουν ρόλο τα αποθέματα στην αποθήκη(stock), και η εποχικότητα των πωλήσεων που κάποιες φορές δικαιολογούν και κάποιες μεγαλύτερες αποκλίσεις στα οικονομικά αποτελέσματα και στο βαθμό απόδοσης ΦΠΑ. Ωστόσο και εδώ η όποια απόκλιση πρέπει να «δένεται» και με το κατάλληλα υποστηρικτικό υλικό στον έλεγχο( π.χ το τελικό απόθεμα στην αποθήκη να συναρτάται με τις αγορές και πωλήσεις του έτους)και να μην χρησιμοποιείται «δημιουργικά» για την ελαχιστοποίηση του φορολογητέου αποτελέσματος.

     

    • Τέλος η οργάνωση που θα πρέπει να υπάρχει σε μια επιχείρηση οφείλει να συμβαδίζει και με τις επιταγές του διαρκούς μεταβαλλόμενου φορολογικού τοπίου. Κάθε συναλλαγή που πραγματοποιεί η επιχείρησή μας πρέπει να είναι τεκμηριωμένη, πραγματική και να συνοδεύεται και από τα κατάλληλα κάθε φορά παραστατικά, όπως ορίζει ο νέος Νόμος των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων.Δεν μπορεί για παράδειγμα να συναλλασόμαστε με έναν άλλο επαγγελματία και μεταξύ μας να μην κόβεται Τιμολόγιο,  πλην κάποιων ελαχίστων εξαιρέσεων. Οποιοδήποτε έγγραφο ή συμφωνητικό ή τυχόν υποστηρικτικό μέσο αποδεικνύει την πραγματική διενέργεια της συναλλαγής συνοδευόμενο με τις κατάλληλες διατυπώσεις, νομικό ή συμβολαιογραφικό τύπο και συμβαδίζει με τη φορολογική νομοθεσία αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός και μας θωρακίζει από τη σίγουρη αμφισβήτηση της εφορίας κατά τον έλεγχο. Από την άλλη η έγκυρη καταβολή των φορολογικών μας υποχρεώσεων(φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ, ρυθμίσεις οφειλών κλπ) μας θωρακίζει από τη διαδικασία των κατασχέσεων, σε συνδυασμό και με την δήλωση του ακατάσχετου λογαριασμού στο TAXISNET(ακατάσχετο ποσό μέχρι 1250 ευρώ).

    Σε επόμενο άρθρο θα επανέλθουμε με κάποια βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζει ο υφιστάμενος ή επίδοξος επιχειρηματίας ως προς το ΙΚΑ και τις ασφαλιστικές αρχές, που είναι και κατά κοινή ομολογία ακόμα πιο αυστηρές. Το μόνο σίγουρο που καταλαβαίνει καθένας από εμάς είναι ότι ένας σύγχρονος επαγγελματίας οφείλει και πρέπει να είναι πολύ καλά ενημερωμένος και πληροφορημένος για μια πλειάδα θεμάτων που διαρκώς μεταβάλλονται. Ο λογιστής παίζει ένα καθοριστικό ρόλο στην πορεία που θα διανυθεί και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν συνεργάτης και σύμμαχος και όχι σαν ένας απλός αντισυμβαλλόμενος.
     
    ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
    ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ
     

    ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ: Χρήσιμα σημεία που πρέπει να γνωρίζουν εργαζόμενοι και εργοδότες!

    ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

    ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ Α’ ΤΑΞΗΣ

    ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ-ΙΔΙΩΤΩΝ

    ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ TAXVOICE.GR

     

    Γνωρίζετε ότι….

    Όλοι οι μισθωτοί που αμείβονται είτε με μισθό, ή με ημερομίσθιο δικαιούνται από τους εργοδότες τους, επίδομα εορτών Χριστουγέννων, ίσο με ένα μηνιαίο μισθό για τους αμειβόμενους με μισθό και με 25 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο.

    Χρήσιμες επισημάνσεις:

    1) Ολόκληρο το επίδομα Χριστουγέννων δικαιούνται οι μισθωτοί των οποίων η εργασιακή σχέση διήρκεσε, χωρίς διακοπή από 1 Μαΐου μέχρι 31 Δεκεμβρίου. Εάν η εργασιακή σχέση του μισθωτού δεν αφορά ολόκληρο το ανωτέρω χρονικό διάστημα, αυτός δικαιούται τμήμα του επιδόματος. Ειδικότερα καταβάλλονται δύο (2) ημερομίσθια ή δύο εικοστά πέμπτα ( 2/25) του μηνιαίου μισθού για κάθε δέκα εννέα (19) ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης. Βάση υπολογισμού είναι η διάρκεια της εργασιακής σχέσης ( δηλαδή όλες οι ημέρες, συμπεριλαμβανομένων Κυριακών και αργιών) και όχι οι ημέρες απασχολήσεως.

    2)Δε θα σας κουράσουμε με τον ακριβή τρόπο υπολογισμού του Δώρου για τις διάφορες κατηγορίες εργαζομένων, που είναι δουλειά άλλωστε του λογιστή να το πράξει, αλλά θα επισημάνουμε κάποια κομβικά σημεία που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

    • Χρόνος καταβολής Δώρου Χριστουγέννων: Καταβάλλεται έως και την 21η Δεκέμβρη κάθε έτους.
    • Δεν λαμβάνονται  υπόψη για τον υπολογισμό του Δώρου Χριστουγέννων:η αποζημίωση για παράνομη υπερωριακή απασχόληση ,η αναλογία των επιδομάτων ( δώρων) εορτών, οι έκτακτες αποζημιώσεις για έξοδα εκτός έδρας., η εξ ελευθεριότητας του εργοδότη παρεχόμενη πρόσθετη παροχή, εφόσον δεν καταβάλλεται τακτικά αλλά έχει καταβληθεί μεμονωμένα, καθώς και η αποζημίωση η οποία καταβάλλεται εάν δεν χορηγηθεί στον εργαζόμενο αναπληρωματική ανάπαυση λόγω παροχής εργασίας τις Κυριακές, εορτές ή αργίες .
    • Βάση υπολογισμού αποτελούν οι καταβαλλόμενες αποδοχές κατά την 10η Δεκεμβρίου.
    • Κυρώσεις για καθυστερημένη ή μη καταβολή του Δώρου: Επισύρονται οι ποινικές κυρώσεις του Νόμου 2336/1995, άρθρο 8, παρ.1.Με βάση αυτή τη διάταξη, κάθε εργοδότης ο οποίος δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα στους απασχολούμενους τις οφειλόμενες αποδοχές του Δώρου Χριστουγέννων, τιμωρείται κατόπιν μηνύσεως των ενδιαφερομένων ή των οργάνων του Υπουργείου Εργασίας ή της οικείας Αστυνομικής αρχής, ή της οικείας επαγγελματικής οργάνωσης των εργαζομένων, με φυλάκιση μέχρι 6 μήνες και χρηματική ποινή. Το ποσό της χρηματικής ποινής δε μπορεί να ορίζεται κάτω του 25% ούτε πάνω του 50% του καθυστερούμενου ποσού.
    • Προσαύξηση του Δώρου λόγω επιδόματος αδείας: Το Δώρο προσαυξάνεται κατά 0,04166.Το ποσό αυτό προκύπτει από τη διαίρεση 0,5(μισός μισθός)/12 μήνες του έτους στους οποίους επιμερίζεται το επίδομα.
    • Το επίδομα Χριστουγέννων και η καταβολή του εντός ορισμένου χρονικού διαστήματος απορρέει από την ισχύουσα νομοθεσία και σε καμία περίπτωση δεν εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια κάθε εργοδότη.

    ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΩΡΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ:

    Υπάλληλος με σύμβαση αορίστου χρόνου και μισθό 600 ευρώ μικτά προσλήφθηκε σε μια επιχείρηση στις 3/2/2016. Εφ’ όσον η εργασιακή του σχέση διήρκεσε καθ΄όλο το χρονικό διάστημα από 1/5/2016-31/12/2016 δικαιούται να λάβει σαν μισθωτός, μαζί με την προσαύξηση του επιδόματος αδείας Δώρο Χριστουγέννων 1 Μηνιαίο μισθό+ 0,04166*μηνιαιο μισθό. Θα λάβει λοιπόν  1,04166*600= 625 ευρώ Δώρο(μικτά).

    Καταλαβαίνουμε όλοι λοιπόν, πέραν από τη σαφή δυσκολία των εργοδοτών να καταβάλλουν το Δώρο Χριστουγέννων, λόγω οικονομικής δυσπραγίας, την επιτακτική ανάγκη καταβολής του, όχι μόνο λόγω ποινικών και διοικητικών κυρώσεων, αλλά και για την αποφυγή καταγγελιών στην επιθεώρηση εργασίας από την πλευρά των εργαζομένων.

    Είναι σαφές ότι το Δώρο καταβάλλεται υποχρεωτικά εκ του νόμου και κανείς δεν μπορεί να το παραβλέψει…Ουκ ολίγες καταγγελίες και διαμάχες μεταξύ υπαλλήλων και εργοδοτών έχουν πραγματοποιηθεί για αυτό το φλέγον ζήτημα..

    Αλλαγές στη φορολογία ακινήτων – Ενοικίαση καταλυμάτων μέσω internet ( Άρθρο 111 ν. 4446/2016 ).

    Ένα θέμα που αφορά ολοένα και περισσότερους συμπολίτες μας σε αυτή τη δύσκολη εποχή που διανύουμε, προσδοκώντας να έχουν ένα οικονομικό όφελος σαν extra εισόδημα, είναι η ενοικίαση καταλυμάτων μέσω INTERNET και η σχετική νομοθεσία που πρόσφατα ξεκαθάρισε το «θολό» τοπίο που μέχρι τώρα επικρατούσε. Θα προσπαθήσω να κωδικοποιήσω την ουσία των νομοθετικών αυτών παρεμβάσεων που ψηφίστηκαν από το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο, ώστε να είναι εύκολα κατανοητές.

    Ισχύουν από την 1η Φεβρουαρίου 2017

    Οι προϋποθέσεις για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων μέσω διαδικτυακών πλατφορμών ( π.χ airbnβ ) είναι οι :

    Α) Ο εκμισθωτής ή υπεκμισθωτής είναι Φ.Π., εγγεγραμμένος στο «Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων» της ΓΓΔΕ.  O αριθμός εγγραφής στο Μητρώο υποχρεωτικά συνοδεύει την ανάρτηση σε ψηφιακές πλατφόρμες, καθώς και σε κάθε μέσο προβολής.

    Β) Δεν επιτρέπεται η καταχώρηση περισσοτέρων των δύο (2) ακινήτων ανά Α.Φ. Μ. δικαιούχου εισοδήματος.

    Γ) Το ενοικιαζόμενο ακίνητο έχει εμβαδό τουλάχιστον 9 τ. μ.,  με φυσικό φωτισμό, αερισμό και θέρμανση.

    Δ) Το ακίνητο έχει λάβει όλες τις νόμιμες οικοδομικές άδειες.

    Ε) Η μίσθωση εκάστου ακινήτου δεν υπερβαίνει τις ενενήντα (90) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Για νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων η μίσθωση εκάστου ακινήτου δεν υπερβαίνει τις εξήντα (60) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. 

       Υπέρβαση των 90 ή 60 ημερών επιτρέπεται όταν ο εκμισθωτής έχει συνολικό εισόδημα έως 12.000 € .

    Στ) Τα ακίνητα εκμισθώνονται επιπλωμένα, χωρίς την παροχή οιασδήποτε υπηρεσίας πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων και

    Ζ) Ο εκμισθωτής ή υπεκμισθωτής του παρόντος άρθρου υποχρεούται στην υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας ( Μέσω TAXISNET).

    Επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 €, για μη εγγραφή στο Μητρώο και για ενοικίαση περισσότερων των 2 ακινήτων. Στην περίπτωση επανάληψης της παράβασης εντός του ίδιου φορολογικού έτους το πρόστιμο διπλασιάζεται και τετραπλασιάζεται σε κάθε επόμενη παράβαση.

    Για τις προϋποθέσεις Γ,Δ,Ε, ΣΤ και Ζ,  εφαρμόζεται η κείμενη νομοθεσία.

     Το εισόδημα που αποκτάται στην οικονομία διαμοιρασμού, θεωρείται εισόδημα από ακίνητη περιουσία.

    Η μίσθωση ακινήτου του παρόντος απαλλάσσεται του ΦΠΑ.

    Είναι πασιφανές ότι το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, προσπαθούν να ρυθμίσουν το μέχρι τώρα άναρχο πεδίο σε αυτή την διαδεδομένη στις μέρες μας οικονομική δραστηριότητα, αφ’ ενός προστατεύοντας ως ένα βαθμό από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των παράνομων καταλυμάτων τους ξενοδόχους και τους ιδιοκτήτες δωματίων, αφήνοντας από την άλλη όμως και ένα «παράθυρο» στους ιδιώτες να έχουν ένα συμπληρωματικό εισόδημα, αν και εφ’ όσον πληρούν τους παραπάνω κανόνες.

    ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

    ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ

    Υπηρεσίες παροχής μεταφοράς επιβατών και ΦΠΑ – Τόπος Παροχής Υπηρεσιών.

     

    Ερώτημα:

    Τουριστικό γραφείο, συνεργάζεται με μια αλλοδαπή ναυτιλιακή εταιρία(με αλλοδαπό ΑΦΜ), με σκοπό να μεταφέρει το προσωπικό της από τον Πειραιά στη Λαμία. Υποχρεούται το γραφείο σε έκδοση ΤΠΥ προς την αλλοδαπή ναυτιλιακή με ή άνευ ΦΠΑ;

    Απάντηση:

    Σύμφωνα με την παράγραφο 2, του άρθρου 14 του κώδικα ΦΠΑ(Ν.2859/00) ισχύει ο γενικός κανόνας για τον τόπο παροχής υπηρεσιών:

    2. Γενικοί κανόνες
    Με την επιφύλαξη των επόμενων παραγράφων:
    α) Ο τόπος παροχής υπηρεσιών προς υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο, που ενεργεί με την ιδιότητα αυτή, εί­ναι ο τόπος όπου το εν λόγω πρόσωπο έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας. Ωστόσο, εάν οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται σε μόνιμη εγκατάσταση του υποκείμενου στον φόρο προσώπου που βρίσκεται σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο όπου έχει την έδρα της οικονομικής του δραστηριότητας, ως τόπος πα­ροχής των υπηρεσιών αυτών θεωρείται ο τόπος όπου βρίσκεται η μόνιμη εγκατάστασή του. Ελλείψει τέτοιας έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης, ως τόπος παροχής υπηρεσιών θεωρείται ο τόπος της μόνιμης κατοικίας ή της συνήθους διαμονής του υποκείμενου στον φόρο στον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες.
    β) Ο τόπος παροχής υπηρεσιών προς μη υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο είναι ο τόπος της έδρας της οικονομικής δραστηριότητας του παρέχοντος τις υπη­ρεσίες. Ωστόσο, εάν οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται από μόνιμη εγκατάσταση του παρέχοντος που βρίσκε­ται σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο της έδρας της οικονομικής του δραστηριότητας, ως τόπος παροχής των υπηρεσιών αυτών θεωρείται ο τόπος όπου βρί­σκεται η μόνιμη αυτή εγκατάσταση. Ελλείψει τέτοιας έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης, ως τόπος παροχής υπηρεσιών θεωρείται ο τόπος της μόνιμης κατοικίας ή της συνήθους διαμονής του παρέχοντος.

    Επίσης στην παράγραφο 5 του ίδιου πάντα νόμου αναφέρεται ρητά:

    5. Παροχή υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών
    Ο τόπος παροχής υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών:
    α) Είναι το εσωτερικό της χώρας, κατά το μέρος της διαδρομής που πραγματοποιείται στο εσωτερικό της χώρας.
    β) Δεν είναι το εσωτερικό της χώρας, κατά το μέρος της διαδρομής που πραγματοποιείται εκτός του εσω­τερικού της χώρας.

    Συμπέρασμα:

    Οι υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών φορολογούνται ανάλογα με το διανυόμενο διάστημα της διαδρομής στο εσωτερικό της χώρας σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 14 Ν.2859/00 και εφαρμόζεται ανεξάρτητα από την ιδιότητα του λήπτη (υποκείμενος ή μη στο φόρο). Επομένως φορολογούνται στην Ελλάδα: – Οι μεταφορές επιβατών που πραγματοποιούνται εξολοκλήρου στο εσωτερικό της χώρας, ανεξάρτητα από τον τόπο εγκατάστασης της μεταφορικής επιχείρησης. Συνεπώς το τουριστικό γραφείο θα εκδόσει ΤΠΥ προς την ναυτιλιακή εταιρία με συντελεστή ΦΠΑ 24%(δεν πάει ΜΥΦ). Δεν μπορούμε λοιπόν σε αυτή την περίπτωση να μιλάμε για ενδοκοινοτική παροχή υπηρεσιών, αν υποθέταμε ότι η ναυτιλιακή είχε έδρα την Ολλανδία.

    ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

    ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ