Στην περίπτωση που εκδοθεί τιμολόγιο και η Επιχείρηση Λήπτης δεν το αποδέχεται, έχει την δυνατότητα να το χαρακτηρίσει σχετικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Ναι μπορεί να επιλέξει μη αποδεκτή συναλλαγή ανεξάρτητα από την διαβίβαση του Εκδότη.
Στην περίπτωση που εκδοθεί τιμολόγιο και η Επιχείρηση Λήπτης δεν το αποδέχεται, έχει την δυνατότητα να το χαρακτηρίσει σχετικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Ναι μπορεί να επιλέξει μη αποδεκτή συναλλαγή ανεξάρτητα από την διαβίβαση του Εκδότη.
Ερώτηση: Τι διαβιβάζεται με τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων εξόδων και τι ιδιαιτερότητα υπάρχει με τη μισθοδοσία και τις αποσβέσεις;
Απάντηση: Από τα δεδομένα των τηρούμενων λογιστικών βιβλίων διαβιβάζονται στην ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA οι εγγραφές τακτοποίησης εσόδων / εξόδων (ανά χρέωση και πίστωση) που διαμορφώνουν το τελικό λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα κάθε φορολογικού έτους. Από τις εγγραφές αυτές, διαβιβάζονται διακριτά οι εγγραφές μισθοδοσίας και αποσβέσεων και είτε αναλυτικά είτε συγκεντρωτικά οι λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων / εξόδων που διενεργούνται στο τέλος της περιόδου.
Προθεσμίες:
Ανά τρίμηνο:
1. Είμαι ήδη εγγεγραμμένος χρήστης του TAXISnet. Τι πρέπει να κάνω για να υποβάλω την παραπάνω δήλωση;
Για τους ήδη εγγεγραμμένους χρήστες δεν απαιτείται διαδικασία εγγραφής, αλλά ισχύουν οι κωδικοί πρόσβασης (username και κωδικός) που ήδη χρησιμοποιούνται.
Τα Νομικά Πρόσωπα που έχουν εγγραφεί στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ή έχουν πιστοποιηθεί εκ νέου, πρέπει να εξουσιοδοτήσουν ένα φυσικό πρόσωπο ως εκπρόσωπο ή λογιστή ή λογιστικό γραφείο για την υποβολή δήλωσης από την εφαρμογή των εξουσιοδοτήσεων του TAXISnet.
Τα Φυσικά Πρόσωπα που έχουν εγγραφεί στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ή έχουν πιστοποιηθεί εκ νέου, εάν επιθυμούν οι δηλώσεις να υποβάλλονται από λογιστή ή λογιστικό γραφείο, θα πρέπει να εξουσιοδοτήσουν το λογιστή ή το λογιστικό γραφείο από την εφαρμογή των εξουσιοδοτήσεων του TAXISnet.
2. Μπορώ να υποβάλω εκπρόθεσμες δηλώσεις μέσω TAXISnet;
Ναι. Μπορώ να υποβάλω αρχικές εμπρόθεσμες και εκπρόθεσμες δηλώσεις οικονομικής χρήσης 2022 και μετά.
3. Μπορώ να υποβάλω Συμπληρωματικές δηλώσεις μέσω TAXISnet;
Όχι. Οι συμπληρωματικές δηλώσεις υποβάλλονται ψηφιακά μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (myaade.gr)ή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
4. Αν οριστικοποιήσω μια δήλωση στο TAXISnet και διαπιστώσω κάποιο λάθος, έχω δυνατότητα διόρθωσης μέσω TAXISnet;
Όχι. Μετά την Οριστική υποβολή της Δήλωσης δεν μπορείτε να τη διαγράψετε. Θα πρέπει να απευθυνθείτε στη Δ.Ο.Υ. σας με τα δικαιολογητικά σας, για να γίνει η διόρθωσή της.
5. Πότε μια οριστικοποιημένη δήλωση θεωρείται και παραληφθείσα;
Μια δήλωση θεωρείται παραληφθείσα, μετά την οριστική υποβολή της από τις υπηρεσίες του TAXISnet, δεδομένου ότι δυνάμει των διατάξεων του Ν. 4174/2013 αποσυνδέεται η πληρωμή του φόρου από την παραλαβή της δήλωσης και τη βεβαίωση του φόρου.
6. Τι συμβαίνει όταν παρέλθει η καταληκτική ημερομηνία οφειλής (βάσει της Ταυτότητας Οφειλής) χωρίς να έχει καταβληθεί ο φόρος στην Τράπεζα;
Αν παρέλθει η ημερομηνία καταβολής του φόρου, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 53 του Ν. 4174/2013.
7. Μπορώ να βλέπω στο TAXISnet δηλώσεις που έχω υποβάλει για ημερολογιακή περίοδο στη Δ.Ο.Υ. (TAXIS);
Ναι. Στις «Υποβληθείσες Δηλώσεις», εμφανίζονται όλες οι οριστικοποιημένες δηλώσεις με έτος και τρίμηνο, με δυνατότητα εκτύπωσης.
8. Η υποβολή των δηλώσεων Απόδοσης εισφοράς προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα, είναι πλέον υποχρεωτική με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας;
Ναι, είναι υποχρεωτική (εμπρόθεσμες-εκπρόθεσμες) από το 2022 και μετά.
9. Πως γίνεται η υποβολή των δηλώσεων στην εφαρμογή;
Η υποβολή γίνεται κάνοντας επιλογή του έτους και το τρίμηνο, καταχωρούμε την ποσότητα σε τεμάχια και πατάμε το πλήκτρο «Υποβολή Δήλωσης»
10. Μπορώ να αποθηκεύσω την δήλωση και να την οριστικοποιήσω αργότερα;
Ναι. Η δήλωση αποθηκεύεται πατώντας το πλήκτρο «Προσωρινή Αποθήκευση» και στην αναζήτηση ξανά του ίδιου τριμήνου σας εμφανίζει την καταχωρημένη δήλωση προσωρινά αποθηκευμένη για να την υποβάλλετε.
Ερώτηση: Ποια δεδομένα διαβιβάζουμε στις εκκαθαρίσεις;
Απάντηση: Ειδικά για τις εκκαθαρίσεις (παρ. 12, άρθρο 8 του ν. 4308/2014), τα δεδομένα της συναλλαγής που διαβιβάζονται από τον τρίτο που πωλεί αγαθά για λογαριασμό της οντότητας αφορούν την αμοιβή-προμήθειά του, τον Φ.Π.Α. που υπολογίζεται επί αυτής, καθώς και την αξία (με Φ.Π.Α.) των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό της οντότητας.
Η καταβολή του φόρου εισοδήματος των φυσικών προσώπων του φορολογικού έτους 2021 πραγματοποιείται σε οκτώ ( 8 ) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου 2022 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επτά (7) επόμενων μηνών.
Όταν ο φόρος που οφείλεται, με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2021, για τον οποίο παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης σε δόσεις, καταβληθεί εφάπαξ εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας για την καταβολή της πρώτης δόσης, δηλαδή, μέχρι την τελευταία εργάσιμη του μηνός, την 29η Ιουλίου 2022, παρέχεται, στο συνολικό ποσό του φόρου και των λοιπών συ βεβαιούμενων με αυτόν οφειλών, έκπτωση τρία τοις εκατό (3%).
Η καταβολή του φόρου που προσδιορίζεται από δηλώσεις φορολογούμενων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία γίνεται σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου 2022 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των πέντε επόμενων μηνών.
Οι υπηρεσίες παρέχονται δωρεάν σε όλους τους αγρότες – ασφαλισμένους ΕΛ.Γ.Α., στο προσωπικό ΕΛ.Γ.Α. καθώς και στους συνεργάτες του (ανταποκριτές και οριοδείκτες) με στόχο την άμεση έκδοση και εκτύπωση χρήσιμων εντύπων και βεβαιώσεων που αφορούν στον ΕΛΓΑ και συγκεκριμένα:
ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΛ.Γ.Α.
ΑΓΡΟΤΕΣ-ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ ΕΛ.Γ.Α.
ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ-ΟΡΙΟΔΕΙΚΤΕΣ ΕΛ.Γ.Α.
Για την σύνδεση σας στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΕΛ.Γ.Α., χρησιμοποιείστε το ίδιο όνομα χρήστη και τον ίδιο κωδικό πρόσβασης μοναδικής σύνδεσης στις υπηρεσίες της ΓΓΠΣ (TAXISnet).
Α. ΠΟΙΕΣ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΠΗΓΕΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΑ-ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΥΝ Ε2
Μία από τις πηγές εισοδημάτων είναι αυτή που προέρχεται από ακίνητα.
Συγκεκριμένα εισοδήματα από ακίνητα είναι όσο προέρχονται από :
Όλοι οι παραπάνω υποβάλουν το έντυπο Ε2 όπου δηλώνουν τα εισοδήματα που έχουν εισπράξει ή τα τεκμαρτά ποσά εισοδημάτων που προκύπτουν με συγκεκριμένο τρόπο προσδιορισμού από δωρεάν παραχώρηση.
Όμως το έντυπο Ε2 έχουν την υποχρέωση να υποβάλουν και όσοι είχαν πραγματικά ή τεκμαρτά εισοδήματα από:
Β. ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΗΤΩΝ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΑ:
Τα εισοδήματα από ακίνητα φορολογούνται με τους εξής συντελεστές για το φορολογικό έτος 2021:
– Με συντελεστή 15% μέχρι τα 12.000 ευρώ του εισοδήματος που προέρχεται μόνο από ακίνητα χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και τα υπόλοιπα εισοδήματα του φορολογούμενου(αυτοτελώς).
– Με συντελεστή 35% στην επιπλέον διαφορά από 12000 έως 35000 ευρώ
– Με συντελεστή 45% στα ποσά πάνω 35.000 ευρώ
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι τα εισοδήματα από εκμισθώσεις ακινήτων απαλλάσσονται φέτος από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, κάτι που αναμένουμε να νομοθετηθεί και τα επόμενα χρόνια.΄
Γ. ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΟΧΗ:
1.Τα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις και πως πρέπει να δηλωθούν
Δ. Τα εισοδήματα από ανείσπρακτα ενοίκια πώς θα δηλωθούν:
Περιπτώσεις συνεχών ερωτημάτων στην ΑΑΔΕ:
Το ακίνητο θα καταχωρηθεί στο Ε2 του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα, στον πρώτο πίνακα και στον πίνακα Ι (Εκμισθούμενα κ.λπ. Ακίνητα) των συμπληρωματικών στοιχείων επιλέγοντάς το στην πρώτη στήλη και συμπληρώνοντας το ονοματεπώνυμο και υποχρεωτικά τον Α.Φ.Μ. του τέκνου στις αντίστοιχες στήλες.
Στις περιπτώσεις αυτές συμπληρώνουμε το πεδίο με τον εννιαψήφιο αριθμό 999999999.
Στις περιπτώσεις αυτές συμπληρώνουμε το πεδίο με τον εννιαψήφιο αριθμό 999999999.
Το ακίνητο διαθέτει μετρητή κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος επάνω στον οποίο αναγράφεται ο αριθμός παροχής ο οποίος υπάρχει και σε όλους τους λογαριασμούς του παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας που μας έχουν αποσταλεί στο παρελθόν.
. Θα πρέπει να συμπληρώσω τα ποσά των στηλών 13, 14, 15, 16 στους αντίστοιχους κωδικούς του πίνακα 4Δ2 (Εισόδημα από ακίνητη περιουσία) του εντύπου Ε1;
Εφόσον υποβάλετε οριστικά το έντυπο Ε2 τα ποσά των στηλών 13, 14, 15, 16 μεταφέρονται στους αντίστοιχους κωδικούς του Ε1 όπου θα μπορέσετε να ελέγξετε την ορθότητα των ποσών που καταχωρήσατε στο Ε2. Εάν διαπιστώσετε λάθος θα πρέπει να διορθώσετε πρώτα το έντυπο Ε2 και στη συνέχεια να το οριστικοποιήσετε ξανά.
Για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021, βάσει της Ε.2136/2021, δύναται να συμπληρώνεται μόνο το συνολικό ακαθάριστο ποσό του εισοδήματος (στήλες 13 έως 16) από την εκμίσθωση, υπεκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση και ιδιοχρησιμοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανά ακίνητο και ανά μισθωτή/χρήστη, χωρίς να απαιτείται η συμπλήρωση στη στήλη (11) του μηνιαίου μισθώματος/υπομισθώματος ή τεκμαρτού ποσού που αντιστοιχεί στην ιδιοχρησιμοποίηση ή την δωρεάν παραχώρηση της ακίνητης περιουσίας.
Τα ανωτέρω, καταλαμβάνουν όλες τις περιπτώσεις που αποκτάται εισόδημα από ακίνητη περιουσία και υφίσταται υποχρέωση συμπλήρωσης της «Αναλυτικής κατάστασης για μισθώματα ακίνητης περιουσίας» (έντυπο Ε2).
Διευκρινίζεται ότι δεν απαιτείται η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων για τις ήδη υποβληθείσες.
. Κατά την καταχώρηση μίας εγγραφής στο Ε2 φορολογικού έτους 2021, ενώ δεν είναι υποχρεωτικό, ζητάει το μηνιαίο μίσθωμα.
Υπάρχει περίπτωση να μην έχει ενημερωθεί το πρόγραμμα περιήγησης που χρησιμοποιείτε, με τους τελευταίους ελέγχους για την καταχώρηση μιας εγγραφής. Για να ανανεώσετε τους ελέγχους, πατήστε Ctrl+F5 στην οθόνη υποβολής του Ε2.
Πως διαβιβάζει η Επιχείρηση στην περίπτωση που λαμβάνει έξοδα από Επιχειρήσεις αλλοδαπής ή εκδίδει έσοδα προς Επιχειρήσεις αλλοδαπής και δεν γνωρίζει τον αντίστοιχο ΑΦΜ της αντισυμβαλλόμενης στην πρώτη φάση λειτουργίας και μέχρι να της γνωστοποιηθεί ο ΑΦΜ στην περίπτωση που υφίσταται;
Μέχρι να γίνει γνωστό στην Επιχείρηση ο ΑΦΜ της αντισυμβαλλόμενης Επιχείρησης αλλοδαπής, αυτή διαβιβάζει τα παραστατικά που εκδίδει ή λαμβάνει συμπληρώνοντας στο πεδίο ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου εννέα μηδενικά “000000000”.
Στην περίπτωση που η χώρα εγκατάστασης της αντισυμβαλλόμενης επιχείρησης δεν διαθέτει μοναδικούς αριθμούς φορολογικής ταυτοποίησης, πως θα διαβιβάζει η Επιχείρηση τα στοιχεία ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου;
Διαβιβάζει συμπληρώνοντας στο πεδίο ΑΦΜ με εννέα μηδενικά “000000000”.
Σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικού προσώπου, από την οποία το επιπλέον ποσό φόρου που προκύπτει προς καταβολή, σε σχέση με την αρχική δήλωση, είναι έως εκατό (100) ευρώ, δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 54 του ΚΦΔ.
Αριθμ. Α.1042
ΦΕΚ Τεύχος B’ 1515/30.03.2022
Βήμα – Βήμα:
Μία νέα ηλεκτρονική υπηρεσία έχει τεθεί σε λειτουργία από τον e-ΕΦΚΑ προκειμένου να διευκολύνει την επικοινωνία των εργαζομένων με τον Φορέα για θέματα που αφορούν στον έλεγχο της ανασφάλιστης (αδήλωτης και υποδηλωμένης) εργασίας.
Συγκεκριμένα, μέσω της υπηρεσίας «Καταγγελία εργαζόμενου – Δήλωση Απασχόλησης» https://www.efka.gov.gr/…/kataggelia-ergazomenoy-delose…), στην ενότητα «Μισθωτοί» στον ιστότοπο του e-ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr) οι εργαζόμενοι μπορούν πλέον να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την καταγγελία τους για διεκδίκηση ενσήμων λόγω μη ή ελλιπούς ασφάλισης.
Η συγκεκριμένη υπηρεσία απευθύνεται στους εργαζόμενους εκείνους οι οποίοι δεν έχουν ασφαλιστεί ή δεν έχουν ασφαλιστεί ορθά από τον εργοδότη τους και επιθυμούν να διεκδικήσουν την ασφαλιστική τακτοποίησή τους.
Η Επιχείρηση Λήπτης στην περίπτωση αυτή διαβιβάζει σύνοψη και χαρακτηρισμό εξόδου με κατηγορία Β2 – Αντικριζόμενα Παραστατικά Λήπτη ημεδαπής / αλλοδαπής και με Τύπους Παραστατικών 14.2 Τιμολόγιο / Αποκτήσεις Τρίτων Χωρών για απόκτηση αγαθών και 14.4 Τιμολόγιο / Λήψη Υπηρεσιών Τρίτων Χωρών για λήψη υπηρεσιών.

Άννα Σπαθή
Διευθύντρια Λογιστικού Τμήματος
BBC SA ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΕ
Το βασικό κλειδί για την μειωμένη φορολόγηση των νέων επαγγελματιών και των νέων ατομικών επιχειρήσεων είναι το να έχουν διατηρήσει τα εισοδήματα τους κάτω από 10000 εύρω γιατί αυτό είναι και το όριο.
Όσοι λοιπόν έκαναν έναρξη εργασιών από το 2019 και μετά και για τα πρώτα τρία χρόνια της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους φορολογούνται με συντελεστή 4,5% έναντι 9% που εφαρμόζεται για όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα (τζίρος) έως 10.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, τα καθαρά εισοδήματα που αποκτούν οι νέοι εμποροβιοτέχνες και ελεύθεροι επαγγελματίες κατά τα τρία πρώτα χρόνια άσκησης των δραστηριοτήτων τους φορολογούνται με έναν εξαιρετικά χαμηλό συντελεστή φόρου, της τάξεως του 4,5%, εφόσον τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους κατά το προηγούμενο έτος δεν υπερέβησαν τα 10.000 ευρώ.
Ειδικότερα, ,προβλέπεται ότι για τα τρία (3) πρώτα έτη άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας από φυσικό πρόσωπο, ο φορολογικός συντελεστής του πρώτου κλιμακίου της φορολογικής κλίμακας μειώνεται κατά 50% εφόσον το ετήσιο ακαθάριστο εισόδημά του από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ.
Πιο αναλυτικά θα ισχύσουν τα εξής:
Δήλωση για πρώτη φορά φέτος οι καλούνται να υποβάλουν όσοι έκλεισαν τα 18 έτη ηλικίας το 2021 και έχουν να δηλώσουν οποιουδήποτε ύψους πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα .
Συγκεκριμένα πρέπει να υποβάλλει δήλωση για τις παρακάτω περιπτώσεις:
ΠΡΟΣΟΧΗ :Πλήρη απαλλαγή από υποβολή δήλωσης έχουν μόνοι νέοι οι οποίοι συμπλήρωσαν τα 18 έτη ηλικίας εντός του 2021, δεν είχαν καθόλου εισοδήματα, ούτε περιουσιακά στοιχεία που να αποτελούν τεκμήρια (κατοικία, αυτοκίνητο κλπ.), εφόσον φιλοξενήθηκαν σε σπίτια γονέων, άλλων συγγενών ή φίλων, ή εφόσον είναι φοιτητές και λόγω σπουδών διαμένουν με ενοίκιο σε άλλη πόλη από αυτήν στην οποία ζουν οι γονείς τους.
Απάντηση: Για τα τιμολόγια, περιλαμβάνονται τουλάχιστον τα ακόλουθα:
α) Στοιχεία αντισυμβαλλομένων ημεδαπής/αλλοδαπής:
i. Α.Φ.Μ.
ii. Χώρα προέλευσης του εκδότη/λήπτη
β) Είδος Παραστατικού (π.χ. Τιμολόγιο Πώλησης)
γ) Στοιχεία Παραστατικού:
i. Ημερομηνία έκδοσης
ii. Σειρά/αριθμός
iii. Αριθμός Εγκατάστασης
δ) Στοιχεία συναλλαγής: Συνολική Αξία Παραστατικού = Καθαρή αξία + Φ.Π.Α. Παρακρατήσεις + Λοιποί Φόροι + Τέλη Χαρτοσήμου + Λοιπά Τέλη – Κρατήσεις υπέρ Λοιπών Φορέων του Δημοσίου.
Όλα τριγύρω, αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν.. Το γνωστό άσμα του λαού μας, έρχεται να μας θυμίσει πως στη χώρα μας, ενώ τα πράγματα εξελίσσονται σε μεγάλο βαθμό, παραμένουν ακόμα στο προσκήνιο παθογένειες και καταστάσεις που έχουν σχέση με το παρελθόν και όχι με το παρόν και το μέλλον.
Τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζεται μια αξιοσημείωτη αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθώς και μια παράλληλη προσπάθεια του δημοσίου, να αυτοματοποιήσει τις διαδικασίες και να δημιουργεί συνεχώς ηλεκτρονικές πλατφόρμες, για την εξυπηρέτηση των πολιτών, σε όλα τα επίπεδα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το e-EFKA, η myAADE, το gov.gr και τα myDATA για τους επαγγελματίες.
Οι πολυάριθμες πλατφόρμες, που κατά καιρούς δημιουργούνται, έχουν σαν βάση για την είσοδο σε αυτές τους κωδικούς taxisnet.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα, που ανέκαθεν δημιουργούσαν οι πολυάριθμες, ηλεκτρονικές εφαρμογές, είναι η πολυπλοκότητα και η έλλειψη ενημέρωσης του κοινού για την χρήση και εφαρμογή τους.
Το κερασάκι στην τούρτα, δεν είναι άλλος από τον λογιστή-φοροτεχνικό, στον οποίο αυτόματα πιστωνόταν από όλους τους εμπλεκόμενους η λειτουργία των ηλεκτρονικών εφαρμογών, καθώς απαιτούσαν κωδικούς taxisnet.
Η γραφειοκρατία, αποτελούσε ανέκαθεν, ένα από τα πιο σύνθετα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και τροχοπέδη για την ανάπτυξη της και την προσέλκυση επενδύσεων.
Οι μέθοδοι του παρελθόντος, βασίζονταν στο «βασίλειο της χαρτούρας», το οποίο δημιουργούσε απίστευτα προβλήματα, τόσο στην λειτουργία του κράτους, όσο και της επιχειρηματικής κοινότητας.
Σε κάθε περίπτωση αποτελούσε μονόδρομο για τη διοίκηση, η ψηφιοποίηση των συναλλαγών, η αυτοματοποίηση των διαδικασιών και η ανάδειξη ενός νέου μοντέλου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, το οποίο θα βοηθούσε την οργάνωση του κράτους και θα έδινε μια αναπτυξιακή ώθηση, μέσω της τόνωσης της υγιούς επιχειρηματικότητας, αλλά και την ενδυνάμωση, με στοχευμένο τρόπο της κοινωνικής πολιτικής.
Το ερώτημα που μπορεί να θέσει κάποιος, στο σημείο αυτό, εύλογα, είναι: «Με τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, καταπολεμήθηκε η γραφειοκρατία στη χώρα μας, ή πολύ απλά επαναφέραμε τις παλαιές χειρόγραφες μεθόδους, διά της πλαγίας οδού, με ηλεκτρονικό τρόπο»;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό, κάθε άλλο, παρά δεδομένη δεν μπορεί να θεωρείται.
Δε θα μπορούσαμε να απαξιώσουμε και να μιλήσουμε ισοπεδωτικά, για τη σοβαρή προσπάθεια που έχει συντελεστεί, ειδικά τα τελευταία χρόνια, από την διοίκηση, αλλά από την άλλη οφείλουμε να εκθειάσουμε το γεγονός ύπαρξης αγκυλώσεων, στρεβλώσεων στις διαδικασίες, καθώς και έντονης τυπολατρίας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας, είναι η διεκπεραίωση με ηλεκτρονικό τρόπο των αιτημάτων των φορολογούμενων στην πλατφόρμα myAADE.
Σε πολλές περιπτώσεις, αιτήματα φορολογουμένων για έναρξη εργασιών, μεταβολή δραστηριοτήτων ή παύση εργασιών κλπ.. λιμνάζουν επί μακρό χρονικό διάστημα στα τμήματα των εφοριών και ταλαιπωρούν τους πολίτες, στερώντας τους χρόνο και χρήματα.
Μια άλλη χαρακτηριστική περίπτωση, αποτελεί η δήλωση στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», των ανεμβολίαστων εργαζόμενων, ανά εβδομάδα, κάτι που έχει προκαλέσει πονοκέφαλο σε λογιστήρια, εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε και την περίπτωση του ΕΦΚΑ και των οφειλών που μεταφέρονται στο ΚΕΑΟ, ένα ζήτημα που μέσω των λαθών που έχουν προκύψει, έχει δημιουργήσει άπειρα προβλήματα, ακόμη και σε συνεπείς φορολογούμενους, καθώς τους στερεί την γρήγορη έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας.
Το ελληνικό δημόσιο οφείλει να εκσυγχρονιστεί και να υπηρετεί με σύγχρονες, απλές και ευέλικτες διαδικασίες τους πολίτες και την υγιή επιχειρηματικότητα.
Δεν πρέπει να επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος σε καμία περίπτωση..
Το μόνο σίγουρο, είναι ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε για ακόμη μια φορά, το τρένο του μέλλοντος.
Το οφείλουμε σαν κοινωνία στις επόμενες γενιές..
Πηγή: Εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος
O Τεχνικός Ασφαλείας είναι το Θεσμικό όργανο που έχει προβλεφθεί από την νομοθεσία για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία για την επίβλεψη των συνθηκών εργασίας. Οι αρμοδιότητές του είναι συμβουλευτικές και παρέχει υποδείξεις και συμβουλές στον εργοδότη σχετικά με την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων και την πρόληψη των εργατικών ατυχημάτων.
Σχετική Νομοθεσία:
Άρθρο 14 και 15 του Ν. 3850/2010
Ο Τεχνικός Ασφαλείας (αναλόγως με την ειδικότητά του) μπορεί να απασχοληθεί σε όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως του αριθμού εργαζομένων της, στο πλαίσιο της επίβλεψης των συνθηκών εργασίας.
Τα καθήκοντα Τεχνικού Ασφαλείας μπορεί να ασκήσει και ο ίδιος ο εργοδότης στην επιχείρησή του, όταν αυτή ανήκει στη Β΄και Γ΄κατηγορία επικινδυνότητας υπό κατάλληλες προϋποθέσεις (αριθμός εργαζομένων επιχείρησης, προσόντα εργοδότη, επιμόρφωση).
Σχετική Νομοθεσία:
Άρθρα 8 – 15 του Ν. 3850/2010 και Άρθρο 125 του Ν.4052/2012
Η αναγγελία πραγματοποιείται μόνο ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας του Σ.ΕΠ.Ε. κάνοντας χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Εξαίρεση της υποχρέωσης ηλεκτρονικής αναγγελίας υφίσταται μόνο για όσους εργοδότες δεν έχουν την υποχρέωση εγγραφής στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ (Οικοδομοτεχνικά έργα) και στις περιπτώσεις που καθήκοντα Τεχνικού Ασφαλείας (Τ.Α.) ασκεί ο ίδιος ο Εργοδότης.
Ο ελάχιστος ετήσιος χρόνος απασχόλησης του Τεχνικού Ασφαλείας στην επιχείρηση αλλά και στα παραρτήματα αυτής (εφόσον διαθέτει) καθορίζεται από το είδος της επιχείρησης, και το πλήθος των εργαζόμενων ανά κατηγορία επικινδυνότητας της επιχείρησης .
Σχετική Νομοθεσία:
Άρθρο 21 του Ν. 3850/2010
Ο Τεχνικός Ασφαλείας (Τ.Α.) αποτελεί το βασικό συμβουλευτικό όργανο του εργοδότη, σε θέματα σχετικά με την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων και την πρόληψη των εργατικών ατυχημάτων. Το έργο του για την επίβλεψη των συνθηκών εργασίας διέπεται από συγκεκριμένα καθήκοντα, συμβουλευτικές αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, οι οποίες καθορίζονται αναλυτικά στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας.
Στο πλαίσιο της επίβλεψης και της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας :
Σχετική Νομοθεσία
Άρθρα 14, 15 και 20 του Ν. 3850/2010
Η Ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης είναι μια κάρτα η οποία δίνεται δωρεάν στους ασφαλισμένους και προσφέρει πρόσβαση σε ιατρικά αναγκαία και επείγοντα περιστατικά κατά την προσωρινή παρουσία του ασφαλισμένου σε μια από τις 28 χώρες της ΕΕ, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία, με τις ίδιες προϋποθέσεις και το ίδιο κόστος (σε ορισμένες χώρες, δωρεάν) με τους ασφαλισμένους της εν λόγω χώρας.
Θα πρέπει να τονίσουμε το εξής: Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθένειας (ΕΚΑΑ) δεν αντικαθιστά την ταξιδιωτική ασφάλιση, δεν καλύπτει την ιδιωτική υγειονομική περίθαλψη, ούτε έξοδα όπως το αεροπορικό εισιτήριο επιστροφής στη χώρα προέλευσης ή την απώλεια/κλοπή περιουσιακών στοιχείων, επίσης δεν καλύπτει τις δαπάνες, αν ο ασφαλισμένος ταξιδεύει ειδικά για να λάβει ιατρική περίθαλψη, δεν εγγυάται τη δωρεάν παροχή υπηρεσιών, δεδομένου ότι τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης κάθε χώρας διαφέρουν, π.χ. υπηρεσίες που παρέχονται δωρεάν στη χώρα προέλευσης μπορεί να μην παρέχονται δωρεάν σε μια άλλη.
Σημαντικό: όταν μεταφέρεται η συνήθης κατοικία σε μια άλλη χώρα, πρέπει να γίνεται εγγραφή εκεί μέσω του εντύπου S1 αντί της χρήσης της Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλισης Ασθένειας για την παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στη χώρα αυτή.
Τα προνόμια της Ευρωπαϊκής κάρτα ασφάλισης μπορεί να τα χρησιμοποιήσει όποιος έχει ασφαλιστική ικανότητα. Ακόμα την ΕΚΑΑ οι ασφαλισμένοι μπορούν να την προμηθευτούν υποβάλλοντας αίτηση ηλεκτρονικά είτε υποβάλλοντας αίτηση στα ΚΕΠ.
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι είναι σημαντική η ιδιωτική ταξιδιωτική ασφάλιση όταν ταξιδεύει κάποιος στο εξωτερικό. Ιδιαίτερα στις μέρες μας λόγω της υγειονομικής κρίσης και του covid 19. Πολλές ιδιωτικές εταιρείες προσφέρουν τέτοιες καλύψεις και έχουν ελκυστικά πακέτα.
Πηγές:
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ-ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ FINANCIAL PLANNER
ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΤΟ INSURANCE RISK MANAGEMENT
Ερώτηση: Ποιες οντότητες είναι υποχρεωμένες να διαβιβάζουν στο myDATA;
Απάντηση: Στο myDATA, υποχρεούνται να διαβιβάζουν οι οντότητες του άρθρου 1 του Ν.4308/2014, δηλαδή οι υπόχρεες εφαρμογής των ΕΛΠ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα μη υποχρέωσης διαβίβασης είναι οι αγρότες ειδικού καθεστώτος, οι οποίοι δεν εμπίπτουν στις διατάξεις εφαρμογής των ΕΛΠ.
Ερώτηση: Τι δεδομένα πρέπει να διαβιβάζουν στο myDATA, οι οντότητες που εμπίπτουν στην υποχρέωση αυτή;
Απάντηση: Οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α΄251), ανεξαρτήτως μεγέθους αυτών και τρόπου έκδοσης και τήρησης των λογιστικών τους αρχείων, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην Α.Α.Δ.Ε. δεδομένα των εκδιδόμενων λογιστικών στοιχείων, των τηρούμενων λογιστικών βιβλίων, των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), των φορολογικών μνημών και των αρχείων που δημιουργούν οι Φ.Η.Μ., υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας και της παρούσας απόφασης.
Ερώτηση: Ποιες οντότητες εξαιρούνται της διαβίβασης στο myDATA;
Απάντηση: Οι οντότητες αυτές είναι:
α) Οι υποκείμενες στο ειδικό συνταγματικό καθεστώς Ιερές Μονές του Αγίου Όρους,
β) Το Δημόσιο, οι Περιφέρειες, οι Νομαρχίες, οι Δήμοι, οι Κοινότητες και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία, με την προϋπόθεση ότι οι πράξεις αυτές δεν υπόκεινται σε Φ.Π.Α., σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και την Οδηγία 2006/112/ ΕΚ (παρ. 9, άρθρο 8 του ν. 4308/2014).
Ερώτηση: Ποια δεδομένα διαβιβάζουν στο myDATA, οι οντότητες που είναι υποχρεωμένες να το κάνουν;
Απάντηση: Οι οντότητες που εφαρμόζουν υποχρεωτικά τα ΕΛΠ, διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ:
α) δεδομένα των λογιστικών στοιχείων που εκδίδουν για την τεκμηρίωση των συναλλαγών τους, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 8, 10 και 12 του ν. 4308/2014 (τιμολόγια και στοιχεία λιανικής πώλησης),
β) δεδομένα των λογιστικών στοιχείων που εκδίδουν κατ’ εφαρμογή ειδικών φορολογικών διατάξεων όπως απόδειξη είσπραξης φόρου διαμονής, καθώς και τα δεδομένα των παραστατικών που εκδίδονται για την τεκμηρίωση της είσπραξης/πληρωμής ενοικίου,
γ) τα δεδομένα των λογιστικών εγγραφών που διαμορφώνουν τη λογιστική και φορολογική βάση για την εξαγωγή του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος κάθε φορολογικού έτους.
Στην περίπτωση που μία Ασφαλιστική Εταιρία γνωρίζει ότι ο αντισυμβαλλόμενος της είναι Επιχείρηση και διαβιβάζει το παραστατικό της (π.χ. ασφαλιστήριο συμβόλαιο) με Τύπο Παραστατικού 2.1 Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών, η Επιχείρηση Λήπτης τι έχει ως υποχρέωση να διαβιβάσει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Η Επιχείρηση Λήπτης διαβιβάζει μόνο τον χαρακτηρισμό, εφόσον συσχετισθεί αυτοματοποιημένα η λογιστική εγγραφή εξόδου με τη σύνοψη και τον ΜΑΡΚ που έχει λάβει από τη διαβίβαση που έκανε η Ασφαλιστική Επιχείρηση ως Εκδότης. Η παραπάνω διαδικασία ισχύει σε κάθε περίπτωση διαβίβασης παραστατικών κατηγορίας Α1- Αντικριζόμενα Παραστατικά Εκδότη ημεδαπής/αλλοδαπής.
26)Στην περίπτωση που μία Ασφαλιστική Εταιρία είτε γνωρίζει ότι ο αντισυμβαλλόμενος της είναι ιδιώτης, είτε δεν γνωρίζει αν συναλλάσσεται ως ατομική Επιχείρηση και διαβιβάζει το παραστατικό της (π.χ. ασφαλιστήριο συμβόλαιο) με Τύπο Παραστατικού 11.2 – ΑΠΥ (Απόδειξη Παροχής Υπηρεσιών), ο αντισυμβαλλόμενος Λήπτης που έχει ατομική Επιχείρηση και το έξοδο τον αφορά τι έχει ως υποχρέωση να διαβιβάσει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Η Επιχείρηση Λήπτης στην περίπτωση αυτή διαβιβάζει σύνοψη και χαρακτηρισμό εξόδων με κατηγορία Β2 Μη Αντικριζόμενα Παραστατικά Λήπτη ημεδαπής / αλλοδαπής και με Τύπο Παραστατικού 13.2 – Παροχή Λιανικών Συναλλαγών ημεδαπής / αλλοδαπής. Σε κάθε περίπτωση το χαρακτηρίζουν με 2.5 Γενικά Έξοδα χωρίς δικαίωμα έκπτωσης.