Η διαχείριση του εργασιακού stress και η οργάνωση. Οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος!

0
481

 

 

ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ Α’ ΤΑΞΗΣ

ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ-ΙΔΙΩΤΩΝ

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ TAXVOICE.GR

 

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, μας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε αγχωτικές διαταραχές, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.

Αλήθεια, έχουμε αναρωτηθεί ποτέ, για ποιο λόγο, ενώ κατέχουμε αφθονία αγαθών και υπηρεσιών, τεχνολογική επάρκεια και εξελιγμένο τρόπο ζωής, νιώθουμε συνεχώς πως όλα μας φταίνε και δεν είμαστε ευχαριστημένοι με τίποτα;

Κάνοντας αυτό το σύντομο πρόλογο, θα ήθελα να εστιάσω στο κομβικό ζήτημα που θα επιχειρήσω να αναλύσω στο άρθρο, που δεν είναι άλλο από το «stress management» στον εργασιακό μας χώρο.

Το θέμα αυτό έχει απασχολήσει την παγκόσμια κοινότητα ουκ ολίγες φορές και διδάσκεται και σαν μάθημα σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια ανά την υφήλιο.

Θα ξεκινήσω με κάποιες κουβέντες μεγάλων φιλόσοφων επί του θέματος, που αξίζει να τις έχουμε σαν οδηγό!

«Το μεγαλύτερο όπλο εναντίον του στρες είναι η ικανότητα μας, να επιλέγουμε μια σκέψη πέραν από την άλλη.»(W.JAMES)

«Οι άνθρωποι δεν ενοχλούνται από τα πράγματα, αλλά από την αντίληψη που έχουν για τα πράγματα.»(ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ)

«Ένα από τα συμπτώματα του άγχους είναι να πιστεύουμε πως η εργασία μας είναι τρομερά σημαντική.»(B.RUSSEL)

«Το πεδίο της συνείδησης μας είναι μικροσκοπικό. Δέχεται μόνο ένα πρόβλημα κάθε στιγμή.»( A.DE SAINT-EXUPERY)

«Το να τρώμε μια κόρα ψωμιού σε ηρεμία είναι καλύτερο από το να συμμετέχουμε σε ένα επίσημο δείπνο με ανησυχία.»( ΑΙΣΩΠΟΣ)

« Αν κοιτάξεις επί πολύ ώρα την άβυσσο, στο τέλος θα κοιτάζει και η άβυσσος εσένα.»( F.NIETZSCHE)

Το σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, ακολουθεί τους ραγδαίους ρυθμούς εξέλιξης των πραγμάτων, συμπαρασύροντας σε πρωτόγνωρους ρυθμούς έντασης και ταχύτητας, όλες τις εμπλεκόμενες ομάδες που πρωταγωνιστούν στην παραγωγική διαδικασία.

Εκατοντάδες ερωτηματολόγια που έχουν συνταχθεί για να αναδείξουν τις συνήθεις αιτίες του  εργασιακού άγχους στις μέρες μας, κατέληξαν ότι οι πιο διαδεδομένες από αυτές είναι:

  • Η έλλειψη χρόνου
  • Οι οικονομικές δυσκολίες
  • Οι συχνές αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον
  • Η προαγωγή με τις συνεπαγόμενες πιο αυξημένες ευθύνες
  • Η ελλιπής αυτοπεποίθηση
  • Η μειωμένη αυτοεκτίμηση
  • Η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στους ανθρώπους
  • Ο φόβος ότι δε θα πετύχουμε αυτό που προσδοκούμε εμείς οι ίδιοι, ή προσδοκούν οι άλλοι για εμάς
  • Οι ασαφείς προσδοκίες των άλλων
  • Ο φόρτος εργασίας
  • Ο φόβος για απόλυση

Αν επιχειρούσαμε να συνάγουμε ένα πρώτο συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις των ανθρώπων της αγοράς για την πηγή του stress στον εργασιακό τους χώρο, θα καταλήγαμε με βεβαιότητα πως πέραν των σύνθετων ανθρώπινων παραγόντων που το προκαλούν, η μόνη λύση για τον περιορισμό του φαινομένου αυτού είναι η σωστή οργάνωση.

Τι περιλαμβάνει λοιπόν η μαγική λέξη οργάνωση σε μια επιχείρηση;

  • Οργάνωση δομών
  • Οργάνωση διαδικασιών
  • Οργάνωση του χρόνου εκτέλεσης εργασιών
  • Οργάνωση ανά τομέα και ειδικότητα
  • Οργάνωση έργων
  • Οργάνωση τμημάτων
  • Οργάνωση παροχών και κινήτρων
  • Οργάνωση συστήματος αξιολόγησης και ελέγχου
  • Οργάνωση πελατολογίου και κατάλληλη επιλογή του
  • Οργάνωση δεξιοτήτων και στρατηγικών ανάπτυξης προσόντων και ικανοτήτων
  • Οργάνωση αντιμετώπισης κρίσεων

Γιατί όμως η μαγική λέξη οργάνωση οδηγεί σε περιορισμό του stress στο εργασιακό μας περιβάλλον;

Η απάντηση είναι πολύ απλή…

Ας σκεφτούμε αντίστροφα..  Οικονομική οντότητα, χωρίς στοιχειώδη έστω οργάνωση, με ποιο τρόπο θα προσδώσει στο έμψυχο δυναμικό της μια σχετική ηρεμία στην εργασία του;

Οι επιχειρήσεις που δεν είχαν οργάνωση, δεν κατάφεραν ποτέ στην ιστορία, όχι μόνο να κρατήσουν το προσωπικό τους ικανοποιημένο, αλλά και να επιβιώσουν σε βάθος χρόνου.

Προεκτείνοντας ένα βήμα τις σκέψεις μου, οργάνωση σημαίνει και επιλογή κατάλληλων ανθρώπων που διοικούν.

Η επιλογή λοιπόν των σωστών managers, επιτυγχάνει και την ικανοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της οντότητας, καθώς και την κατά το δυνατόν ελαχιστοποίηση του εργασιακού stress.

Η οργάνωση λοιπόν μας κάνει πιο δυνατούς…

Η οργάνωση είναι το «εμβόλιο» κατά του εργασιακού άγχους.

Η οργάνωση είναι η πρώτη έννοια που διδάσκονται παγκοσμίως οι μελλοντικοί managers, στο stress management.

Η οργάνωση είναι αυτή που θα μας πάει ένα βήμα παραπέρα.

Η οργάνωση είναι αυτή που μπορεί να μας κάνει να κατακτήσουμε την κορυφή και να εξαλείψουμε όσο γίνεται το stress.

Δυστυχώς ή ευτυχώς όμως η οργάνωση πραγματοποιείται από ανθρώπους.

Ας προσέξουμε όλοι λοιπόν ιδιαίτερα, ποιους ανθρώπους επιλέγουμε να κάνουν την κατάλληλη δουλειά!

Αναστάσιος Δουκέρης

Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Σύμβουλος επιχειρήσεων & ιδιωτών | Αρθρογράφος/Υπεύθυνος σύνταξης taxvoice.gr | Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών - Οικονομολόγων