Χαρά Κίτσου
Achieve Performance Consultant Trainer & Coach
MSc Positive Psychologist & Psychology Coach (Hons), BSc licensed Psychologist (Hons), Systemic Constellations Counselor, EMDR Traumatherapist,
Τους λογιστές… τους τρώει το στρες
Εργασιακό στρες, αυτή η μάστιγα!
Σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον με συνεχείς αλλαγές, αστάθεια, υψηλές απαιτήσεις και διαρκείς προκλήσεις, το στρες στον εργασιακό χώρο αποτελεί ένα καίριο ζήτημα που απασχολεί την επαγγελματική κοινότητα καθώς πλήττει σε όλο και υψηλότερο βαθμό εργαζόμενους και εργοδότες. Το αίσθημα της πίεσης είναι μέρος της επαγγελματικής ζωής και όσο διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα έχει θετικό αντίκτυπο γιατί μας κινητοποιεί και μας βοηθά να αναπτυχθούμε και να εξελιχθούμε στην εργασία μας. Ωστόσο η υπερβολική πίεση και το καθημερινό στρες κρύβει σοβαρούς κινδύνους, τους οποίους χρειάζεται να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας. Τι είναι όμως το εργασιακό στρες που μπορεί να μας βλάψει τόσο πολύ;
Πως ορίζουμε το εργασιακό στρες
Όταν οι απαιτήσεις μιας εργασίας ξεπερνούν τις δυνατότητες ή τους πόρους που έχουμε διαθέσιμους για να ανταπεξέλθουμε στις προκλήσεις, τότε εκδηλώνουμε επιβλαβείς φυσικές και συναισθηματικές αντιδράσεις, γνωστές ως εργασιακό στρες.
Οι λογιστές ανάμεσα στα πιο στρεσογόνα επαγγέλματα
Το εργασιακό στρες πλήττει πάρα πολλούς εργασιακούς κλάδους με τον επάγγελμα των λογιστών να βρίσκεται ανάμεσα στους κυρίαρχους!
Πόσοι λογιστές μένουν ανεπηρέαστοι από το στρες; Μόνο το 2%!
- 2% των λογιστών δεν επηρεάζονται από το άγχος
- 43% των λογιστών πήρε άδεια εξαιτίας του στρες που βίωσε
- 1 στους 3 λογιστές βιώνει καθημερινό άγχος στην εργασία του
- 1 στους 3 λογιστές τσεκάρει τα emails ακόμα κι όταν βρίσκεται σε αναρρωτική άδεια ή διακοπές
Οι έρευνες δείχνουν ότι το 98% των λογιστών έχουν βιώσει στρες στην εργασία τους με το 43% να έχει αναγκαστεί να πάρει άδεια εξαιτίας του στρες, ενώ ένας στους τρεις λογιστές δηλώνει ότι βιώνει καθημερινό άγχος στην εργασία του. Το υψηλό επίπεδο στρες δεν σταματά στον επαγγελματικό χώρο, αλλά επηρεάζει και την προσωπική τους ζωή. Ένας στους τρεις λογιστές αναγκάζεται να τσεκάρει τα emails του ακόμα και όταν βρίσκεται σε αναρρωτική άδεια ή σε διακοπές.
Τα ερευνητικά ευρήματα για το εργασιακό στρες που πλήττει τον κλάδο των λογιστών διαρκώς πληθαίνουν δικαιολογώντας απόλυτα την εμφάνιση της λογιστικής στις πρώτες θέσεις κατάταξης ανάμεσα στα πιο στρεσογόνα επαγγέλματα. Με τις ενδείξεις να αγγίζουν το κόκκινο στους δείκτες του στρες, τα ερευνητικά δεδομένα που φέρνουν στην επιφάνεια διαρκείς μελέτες ανά τον κόσμο, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σηματοδοτώντας την ανάγκη για άμεση παρέμβαση με στόχο την προστασία της ψυχικής τους υγείας.
Μην ξεχνάμε πως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προβλέπει πως η επιβαρυμμένη ψυχική μας υγεία θα είναι η μεγαλύτερη ασθένεια στις προηγμένες χώρες μέχρι το 2030!
Γιατί τόσο άγχος;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που εκτοξεύουν στα ύψη το στρες που βιώνει ένας λογιστής:
- Συνεχείς αλλαγές στην οικονομία
- Συνεχώς μεταβαλλόμενο νομοθετικό πλαίσιο
- Εισαγωγή τεχνολογικών μέσων με αλλεπάλληλες αλλαγές
- Υψηλή πίεση
- Πολλαπλές κοινωνικές συναναστροφές και επικοινωνία με πελάτες και φορείς
- Υψηλές απαιτήσεις από τους πελάτες
- Υπερβολικός φόρτος εργασίας
- Ασφυκτικά χρονικά περιθώρια
- Ακατάλληλο περιβάλλον εργασίας με υψηλό επίπεδο θορύβου που αποσπά την προσοχή και ενισχύει την κόπωση, ανεπαρκής αερισμός, χαμηλό ή ανεπαρκές σύστημα φωτισμού
- Αγωνία για τις μελλοντικές εξελίξεις
- Ανησυχία για την εξέλιξη της καριέρας
Τι μας προκαλεί το στρες;
Το εργασιακό στρες αποτελεί έναν υψηλό παράγοντα κινδύνου που στοιχίζει τόσο σε ατομικό επίπεδο με σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και την ευημερία, όσο και σε επίπεδο οργανισμού με επιπτώσεις στην κερδοφορία και την ανάπτυξη. Ένα περιβάλλον με υψηλό στρες, σε αντίθεση με ένα ευνοϊκό περιβάλλον με χαμηλή πίεση, οδηγεί σε μειωμένη απόδοση και παραγωγικότητα, χαμηλά επίπεδα ικανοποίησης και δέσμευσης με συνακόλουθες συνέπειες στην κερδοφορία και την ανάπτυξη.
Πώς βιώνουμε το στρες
Το σώμα μας δίνει σημάδια όταν βιώνουμε κάθε φορά που βιώνουμε πίεση και στρες. Υψηλά επίπεδα στρες μπορεί να οδηγήσουν σε πονοκέφαλους, μυοσκελετικές διαταραχές, αυξημένη αρτηριακή πίεση και καρδιαγγειακές διαταραχές, αυπνίες, έλλειψη συγκέντρωσης, κόπωση, άγχος, κατάθλιψη και μειωμένη ευημερία.
Πως θα αναγνωρίσω τα σημάδια του στρες;
Πέρα από τα σημάδια που σας δίνει το σώμα σας παρατηρείστε τις παρακάτω ενδείξεις:
- Αυξημένες απουσίες από την εργασία
- Συχνές επισκέψεις για ιατρικές εξετάσεις χωρίς ουσιαστικά ευρήματα
- Μειωμένη απόδοση και παραγωγικότητα
- Χαμηλό κίνητρο
- Απώλεια ενθουσιασμού
- Δυσκολία συνεργασίας με τους γύρω
- Έλλειψη συγκέντρωσης και εστίασης της προσοχής
- Συνεχής αίσθημα κόπωσης που επιμένει παρά την ξεκούραση ή τον ύπνο
Τι μπορώ να κάνω για να μειώσω το στρες;
Με τις συνεχείς αλλαγές, τις υψηλές απαιτήσεις και τις εξαιρετικά πιεστικές συνθήκες εργασίας η ψυχική υγεία, η ανθεκτικότητα, η ευημερία και η διαχείριση του στρες είναι αναγκαίο να μπει σε υψηλή προτεραιότητα στην ήδη υπερφορτωμένη ατζέντα των λογιστών.
Τι μπορώ να κάνω σε ατομικό επίπεδο
- Δημιουργείστε ένα περιβάλλον εργασίας που να σας ξεκουράζει
- Αναγνωρίστε ακριβώς τι θέλουν από σας οι πελάτες και ο οργανισμός σας
- Εξηγήστε σαφώς τι μπορείτε να προσφέρετε
- Βάλτε όρια και μάθετε να λέτε όχι σε υπερβολικές ή παράλογες απαιτήσεις
- Δημιουργείστε ένα πρόγραμμα εργασιών με σαφή χρονοδιαγράμματα
- Αναλάβετε όσο φόρτο εργασίας μπορείτε να διαχειριστείτε
- Κάντε συχνά διαλλείματα για αποσυμπίεση και χαλάρωση
- Εντάξτε την άσκηση που σας ευχαριστεί στην καθημερινότητά σας
- Αναζητείστε υποστήριξη από το περιβάλλον σας
- Να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες από τον εαυτό σας
- Αξιοποιείστε τις στρατηγικές διαχείρισης που έφεραν αποτέλεσμα στο παρελθόν
Δώστε έμφαση στην αντιμετώπιση του στρες και την πρόληψη της ψυχικής υγείας. Αναζητήστε την βοήθεια στο περιβάλλον σας και μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό σε περίπτωση που δοκιμάσατε όλες τις εναλλακτικές λύσεις χωρίς να καταφέρετε να ανακουφιστείτε.
Τι μπορώ να κάνω σε επίπεδο οργανισμού
Το υψηλά επίπεδα άγχους στοιχίζουν στην εταιρία όχι μόνο γιατί έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο ανθρώπινο δυναμικό τους, αλλά γιατί οδηγούν σε αυξημένες απουσίες εργασίας, αναρρωτικές άδειες, μειωμένη παραγωγικότητα και τελικά μειωμένα κέρδη. Η πρόληψη και η αντιμετώπιση του εργασιακού στρες δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά επιτακτικά ανάγκη. Γι’ αυτό:
- Δώστε έμφαση στην ψυχική υγεία και την ξεκούραση των εργαζομένων
- Επενδύστε σε προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων διαχείρισης στρες, ανάπτυξης ανθεκτικότητας και ευημερίας
- Ενθαρρύνετε τα μικρά διαλείμματα των εργαζομένων ανά τακτά διαστήματα
- Καλλιεργείστε ένα υποστηρικτό περιβάλλον
- Δώστε έμφαση σε ένα θετικό μοντέλο ηγεσίας με ενσυναίσθηση και ουσιαστική επικοινωνία
- Αποφύγετε την υπερφόρτωση των εργαζομένων που μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη απόδοση και μακροπρόθεσμα σε επαγγελματική εξουθένωση
- Σεβαστείτε την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπική ζωής των εργαζομένων σας
- Αναγνωρίστε και επιβραβεύστε το απαιτητικό έργο που προσφέρουν
Πέρα από τις ατομικές ή τις εταιρικές παρεμβάσεις, το υποστηρικτό δίκτυο και οι επαγγελματικές ενώσεις αποτελούν ένα ουσιαστικό δίχτυ ασφαλείας απέναντι στις συνεχείς προκλήσεις και σε αόρατους εχθρούς όπως το εργασιακό στρες.