Άρθρο του Λ. Μπέλεση,
Διευθύνοντα Συμβούλου της BBC CONSULTING SA
Αντιπροέδρου ΠΑΕΛΟ
Γιατί είναι απαραίτητη η άμεση διασύνδεση του μητρώου ΓΕΜΗ με το μητρώο Εφορίας, ΕΦΚΑ και ΕΣΠΑ;
Μια πάγια μου άποψη για την οποία φωνάζω και το έχουμε ζητήσει σε όλους τους αρμόδιους υπουργούς από την έναρξη λειτουργίας του ΓΕΜΗ, δηλαδή από το 2012 φαίνεται επιτέλους να παίρνει σάρκα και οστά !
Το τι εννοώ θα το εξηγήσω παρακάτω.
Α. Διασύνδεση ΓΕΜΗ με μητρώα ΔΟΥ και ΕΦΚΑ
Έχετε ποτέ μετρήσει και σκεφθεί τι απαιτεί η Ελληνική γραφειοκρατία για να κάνετε μία τροποποίηση καταστατικού ή τι ζητάει ακόμη και για τις περίφημες ενάρξεις μίας στάσης μετά την διαδικασία υποβολής και έγκρισης από το ΓΕΜΗ ;
Δεν θα αναφερθώ στις ενάρξεις των επιχειρήσεων αλλά σε θέματα που συναντάμε καθημερινά εμείς οι λογιστές και οικονομικοί και φοροτεχνικοί σύμβουλοι σε μια επιχείρηση που θέλει να κάνει κάποιες μεταβολές ή για την ανάπτυξη της δραστηριότητας της (πρόσθεση σκοπών) ή για την αλλαγή της διεύθυνσης της ή για την αλλαγή της διοίκησης της ;
Αν πχ πρέπει να κάνουμε μια τροποποίηση καταστατικού σε ΙΚΕ ή ΑΕ ή μια απλή εκλογή διοικητικού συμβουλίου ή αλλαγή διαχειριστή ..
Αφού τελειώσουμε την βασική μας εργασία, πρακτικά ή τροποποιήσεις και τα υποβάλουμε στο ΓΕΜΗ και λάβουμε την ανακοίνωση ξεκινά ο Γολγοθάς..
Να πάρουμε βεβαίωση ασφάλισης από τον ΕΦΚΑ (ουρές και χαμένες απλήρωτες εργατοώρες), αν και τελευταία αυτό γίνεται από το σύστημα και στην συνέχεια να πάμε στο μητρώο της ΔΟΥ, όπου να υποβάλουμε τις αλλαγές (χαμένες ώρες, νεύρα και καθυστερήσεις ).
Πχ τελευταία σε μεγάλη εφορία η αναμονή αλλαγής μητρώου για εκπροσώπηση καθυστέρησε 4 μήνες !
Όλο αυτό φυσικά δημιουργεί εντάσεις και με τους πελάτες γιατί οι περισσότεροι δεν μπορούν να διανοηθούν (όχι άδικα ) τέτοιες απίστευτες καθυστερήσεις.
Ευτυχώς στις διαμαρτυρίες μας και στις εκκλήσεις μας για αλλαγή και αυτοματοποίηση της διαδικασίας ο πρώτος υπουργός που μας άκουσε στα 9 χρόνια που φωνάζουμε είναι ο τωρινός υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης και έτσι:
Θα ξεκινήσει άμεσα η διασύνδεση του ΓΕΜΗ με τα μητρώα των εφοριών και του ΕΦΚΑ και επομένως δε θα απαιτείται μετά από κάθε μεταβολή στο ΓΕΜΗ (τροποποίηση καταστατικού , εκλογή νέου διοικητικού συμβουλίου, αλλαγή διαχειριστή κλπ) η επίσκεψη σε Δ.Ο.Υ και ΕΦΚΑ και κατά συνέπεια εξοικονομούνται πολύτιμες εργατοώρες για τους λογιστές !Το χρονικό πλαίσιο εφαρμογής έχει τεθεί το πολύ έως το τέλος του έτους.
Και πάμε στο δεύτερο σκέλος.
Διασύνδεση μητρώου ΕΣΠΑ με μητρώο ΓΕΜΗ, μητρώο Solon και μητρώο ΔΟΥ και ΕΡΓΑΝΗ.
Η ταπεινή μου άποψη για την διασύνδεση του ΕΣΠΑ με ΓΕΜΗ ,ΤΑΧΙS ,ΕΡΓΑΝΗ είναι ότι δίνει λύση στα προβλήματα που δημιουργούνται, ώστε να υπάρξει απαλλαγή από την γραφειοκρατία και τους τυπικούς ανούσιους ελέγχους, κάνοντας τη διαδικασία υποβολής αιτημάτων επιδότησης απλούστερη και ασφαλέστερη, την δε ελεγκτική διαδικασία να ασχολείται στο εξής με την ουσία της πρότασης και όχι με τυπικά διαδικαστικά στοιχεία, αφού θα μπορούν τα στοιχεία αυτά να τα αντλούν αυτόματα από το σύστημα προκειμένου να αποφευχθούν απορρίψεις από πιθανές εσφαλμένες εκτυπώσεις .
Και αναφέρομαι αναλυτικά:
- ΓΕΜΗ : Πολλές φορές ζητούνται πιστοποιητικά εκπροσώπησης και μη μεταβολής, ενώ θα μπορούσε το ΕΣΠΑ να έχει την δυνατότητα να τα αντλήσει απευθείας από το σύστημα.
- ΤΑΧΙS: Ζητούνται ΚΑΔ ,υπόλοιπα οφειλών από την προσωποποιημένη πληροφόρηση, στοιχεία για το πότε έγινε η έναρξη μιας επιχείρησης , δηλώσεις εισοδήματος , περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ .Όλα αυτά θα μπορούσε το ΕΣΠΑ με μια εφαρμογή να τα αντλεί μόνο του από το ΤΑΧΙS .Στο σημείο αυτό θέλουμε να τονίσουμε την αδικία που έχουμε δει και μάλιστα στο τελευταίο ΕΣΠΑ της περιφέρειας να απορρίπτονται αιτήματα γιατί η εκτύπωση από το TAXIS δεν ανέφερε ημερομηνία κάτι φυσικά που είναι άνευ ουσίας ,αφού θα μπορούσε να πιστοποιηθεί μέσω του συστήματος ! Θεωρούμε ως εκ τούτου αναγκαία για τον έλεγχο την πιστοποίηση μέσω TAXIS γιατί μια υποβολή φωτοτυπίας ακόμη και να είναι απόλυτα τυπικά σωστή δεν πιστοποιεί και την ειλικρίνεια της .
- ΕΡΓΑΝΗ : Σε πολλά προγράμματα ζητούνται είτε αριθμός εργαζομένων, είτε ΕΜΕ (Ετήσιες Μονάδες Εργασίας) με αποτέλεσμα να χρειάζονται πάρα πολλές εκτυπώσεις και φωτοτυπίες για την υποβολή της πρότασης ενώ επιπλέον και πάλι δεν εξασφαλίζεται η ουσιαστική ορθότητα της υποβολής των στοιχείων ! Φυσικά το συγκεκριμένο δεδομένο θα πρέπει να προβλεφθεί και στο νέο ΕΡΓΑΝΗ γιατί μέχρι στιγμής το ισχύον δεν κάνει υπολογισμό ! Επίσης ένα άλλο στοιχείο είναι η υποβολή της κατάστασης της επιθεώρησης εργασίας που πρέπει και αυτή να υποβληθεί ενώ θα μπορούσε να αντληθεί από το ΕΡΓΑΝΗ.
Σκεφθείτε ότι όλα αυτά χρειάζονται φωτοτυπίες, σφραγίδα επιχείρησης ,σφραγίδα λογιστή ,πολλές φορές υπεύθυνη δήλωση του λογιστή που να δηλώνει ότι τα στοιχεία είναι αληθή και όλα αυτά αφού σκαναρισθούν πρέπει να υποβληθούν ένα ένα στην πλατφόρμα κάθε ισχύοντος προγράμματος.
Σκεφθείτε λοιπόν πόσες χαμένες εργατοώρες υπάρχουν για:
- Την επιχείρηση
- Τον λογιστή
- Τον σύμβουλο
- Τον ελεγκτή του ΕΣΠΑ,
ενώ μια ηλεκτρονική διασύνδεση και τις άσκοπες εργατοώρες θα εξαφάνιζε αλλά και θα διασφάλιζε και την ορθότητα των δεδομένων που υποβάλλονται και φυσικά την διαφάνεια και την ουσιαστική και όχι την τυπική αξιολόγηση της πρότασης.
Σε όλα αυτά αν συνυπολογίσουμε ότι πολλά προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης θα περάσουν από το ΕΣΠΑ είναι αναγκαίο και μονόδρομος η άμεση διεκπεραίωση του έργου αυτού.
Ευτυχώς και για αυτό αν και το ζητάμε 9 χρόνια, είδαμε και το ενδιαφέρον του ίδιου υπουργού και μας υποσχέθηκε την υλοποίηση και αυτού του έργου.
Περιμένουμε λοιπόν την άμεση υλοποίηση και των δυο έργων κάτι θα βοηθήσει πολύ την δουλειά μας και ελπίζουμε αυτή την φορά οι εισηγήσεις μας να γίνουν πραγματικότητα.