Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε καθημερινά αποδέκτες καθημερινών αλλαγών στην νομοθεσία που πολλές φορές μας κάνουν όλους να αναζητούμε τί τελικά ισχύει σε ένα θέμα που μας απασχολεί άμεσα και δημιουργούν μια σύγχυση στον οικονομικό μας προγραμματισμό. Στα φορολογικά θέματα οι αλλαγές και η πολυνομία δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο τις όποιες αποφάσεις καλούμαστε να πάρουμε, αφού οι περισσότερες διατάξεις είναι και αλληλοσυνδεόμενες, αλλά και αντιφατικές πολλές φορές μεταξύ τους.
Με μια σειρά άρθρων μας θα προσπαθήσουμε κάθε φορά να ξεδιαλύνουμε με απλό και εμπεριστατωμένο τρόπο τις αλλαγές που έρχονται στην καθημερινότητά μας στο φορολογικό τοπίο, αφού μας αφορούν όλους και οφείλουμε να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι ώστε να μην ζημιωθούμε με τυχόν λάθος επιλογές.
Στο πρόσφατο και πολυσυζητημένο πολυνομοσχέδιο που ήρθε για ψήφιση στη βουλή θίγονται μια πλειάδα θεμάτων πολύ σημαντικών και εν γένει καθοριστικών για την φορολογία. Συνοπτικά θα σας παραθέσουμε κάποια από αυτά που είναι τα πλέον ουσιώδη:
- Η υποχρεωτική εξόφληση συναλλαγών με τραπεζικό μέσο πληρωμής μειώνεται από τα 1500 ευρώ στα 500 ευρώ(αναμένουμε διευκρίνιση για το αν πρόκειται για καθαρό ποσό ή ποσό με φπα).Η ρύθμιση αυτή αφορά συναλλαγές επαγγελματιών με ιδιώτες. Τονίζεται ότι οι συναλλαγές μεταξύ επαγγελματιών ήδη εξοφλούνται μέσω τραπεζικού συστήματος για καθαρή αξία άνω των 500 ευρώ.
- Οι ιατρικές δαπάνες θα αναγνωρίζονται προς έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος μόνο αν έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής και σε συνδυασμό βέβαια και με τις λοιπές διατάξεις περί φοροαπαλλαγών που ισχύουν κάθε φορά.
- Οι επιχειρήσεις που θα εγκαταστήσουν ή έχουν εγκαταστήσει συσκευή αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών(POS) οφείλουν να ενημερώσουν τους πελάτες τους σχετικά με την αποδοχή από πλευράς τους καρτών και μέσων πληρωμής, μέσω ανάρτησης ειδικής πινακίδας σε εμφανές σημείο της εγκατάστασής τους. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1000 ευρώ.
- Δημιουργείται μητρώο τραπεζικών λογαριασμών και λογαριασμών πληρωμών στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, ώστε να διασφαλίζεται η διασταύρωση των συναλλαγών με σκοπό τον εντοπισμό της παραβατικότητας. Ουσιαστικά τόσο τα τραπεζικά ιδρύματα και οι λοιποί πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών, όσο και όλες οι επιχειρήσεις θα τροφοδοτούν τις φορολογικές αρχές με τα δεδομένα αυτά, ούτως ώστε να υπάρχει μια μεγάλη βάση αυτών των δεδομένων προς αξιοποίηση μελλοντικών φορολογικών ελέγχων.Με τις ως τώρα πληροφορίες, χωρίς να έχει ακόμα οριστικοποιηθεί κάτι, ας θεωρούμε σίγουρη τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και φορολογικών μηχανισμών με το TAXISNET.Ως προς τα υπόλοιπα φορολογικά στοιχεία(Τιμολόγια, χειρόγραφες αποδείξεις λιανικών συναλλαγών) αναμένουμε οδηγίες για τον τρόπο που θα υποβάλλονται στο Υπουργείο, αλλά και πιθανές εξαιρέσεις για κάποιες κατηγορίες επαγγελμάτων.
- Οι επιχειρήσεις που έχουν εργαζόμενους σαν προσωπικό είναι υποχρεωμένες για να μπορούν φορολογικά να εκπέσουν τη δαπάνη αυτή της μισθοδοσίας, θα πρέπει να καταβάλλουν τις αποδοχές των εργαζομένων μέσω τραπέζης στον ατομικό λογαριασμό μισθοδοσίας τους.
- Η μείωση φόρου που θα έχουν οι φορολογούμενοι κατά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης(το γνωστό μας αφορολόγητο κατά τα προηγούμενα δεδομένα), συνδέεται πλέον με ένα ποσοστό ελάχιστης δαπάνης σε σχέση με το εισόδημά μας, που πραγματοποιείται όμως με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και όχι με μετρητά. Συγκεκριμένα για εισόδημα ως 10.000 απαιτούνται 10% δαπάνες, από 10001-30.000 ευρώ 15% και από 30000 ευρώ και πάνω 20% δαπάνες με πλαφόν τις 30.000 δαπανών.Με απόφαση του υπουργού οικονομικών θα ορίζεται σαφώς ποιες δαπάνες εξαιρούνται και όχι από το μέτρο αυτό, αλλά και ποιες κατηγορίες πολιτών εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα, για τους οποίους θα ισχύει η προσκόμιση απλών αποδείξεων.
- Σημαντικές είναι και οι διατάξεις που αφορούν και τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων σε τουρίστες από όλους εμάς που διαθέτουμε ένα μη επαγγελματικό κατάλυμα και μας δίνεται η δυνατότητα να το νοικιάσουμε επιπλωμένο, χωρίς άδεια από τον ΕΟΤ, μη παρέχοντας καμία άλλη υπηρεσία(π.χ σίτιση), πέραν της φιλοξενίας. Ως βραχυχρόνια μίσθωση ορίζεται κάθε μίσθωση ακινήτου που δεν υπερβαίνει τις 90 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και 60 μέρες στα νησιά κάτω των 10000 κατοίκων.Η υπέρβαση του αριθμού αυτού των ημερών επιτρέπεται μόνο εφ’ όσον το συνολικό εισόδημα του ιδιοκτήτη δεν ξεπερνά τις 12000 ευρώ το χρόνο.Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δε φέρει τα χαρακτηριστικά της επιχειρηματικής δραστηριότητας(όπως τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και τα ξενοδοχεία), απαλλάσεται από τον ΦΠΑ και χαρακτηρίζεται ως εισόδημα από ακίνητη περιουσία, κάνοντας και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά μισθωτήρια. Οι προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος για την παραπάνω διαδικασία θα αναλυθούν εκτενώς σε επόμενο άρθρο μας προσεχώς.Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα πρέπει να δώσουν μεγάλη έμφαση στις απαραίτητες προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται ώστε να μην βρεθούν στη δυσάρεστη θέση να τους επιβληθεί το τσουχτερό πρόστιμο των 5000 ευρώ.
- Παρατείνεται όπως έγινε και τα προηγούμενα χρόνια η ευνοϊκή ρύθμιση και για το φορολογικό έτος, των εισοδημάτων που αποκτούν οι περιστασιακά ή ευκαιριακά απασχολούμενοι(άνεργοι, νοικοκυρές, φοιτητές, συμμετέχοντες σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κλπ) και εφ΄ όσον αυτοί δεν έχουν κάνει έναρξη εργασιών σαν επιτηδευματίες έχει εφαρμογή και για αυτούς η ενιαία κλίμακα φορολογίας και η μείωση φόρου των 1900 ως 2100 ευρώ, εφ’ όσον το πραγματικό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 6000 ευρώ και τα τεκμήριά τους τα 9500 ευρώ. Η ρύθμιση αυτή δίνει ανάσα σε αυτούς τους συμπολίτες μας που κινδύνευαν να φορολογηθούν από το πρώτο ευρώ σαν επαγγελματίες, χωρίς την μείωση φόρου και με προκαταβολή 100%.
- Κλείνοντας μια πολύ σημαντική διάταξη αυτού του νομοσχεδίου είναι η πολυπόθητη δυνατότητα για οικιοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων παρελθόντων ετών, αλλά και η κατάθεση του συνόλου σχεδόν των φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος, κεφαλαίου, χαρτοσήμου και πληθώρας άλλων φορολογικών διαδικάσιών που κάποιος φορολογούμενος »ξέχασε» να γνωστοποιήσει στις φορολογικές αρχές. Λόγω της πολυπλοκότητας του συγκεκριμένου θέματος δε θα επεκταθούμε περαιτέρω επί του παρόντος.Θα θέλαμε να τονίσουμε όμως ότι η συγκεκριμένη κατηγορία φορολογουμένων οφείλει να αξιοποιήσει τη συγκεκριμένη διάταξη που αποτελεί και μια μορφή «μικρής περαίωσης», πληρώνοντας βέβαια και τα ανάλογα πρόστιμα, για τον απλούστατο λόγο ότι αν δεν το πράξει θα έχει πολύ μεγάλη πιθανότητα διενέργειας φορολογικού ελέγχου, αλλά και πρόβλημα σε σχέση με το περιουσιολόγιο που είναι «καθ’οδόν».
Η παραπάνω ανάλυση τελεί υπό την αίρεση των όποιων αλλαγών θα πραγματοποιηθούν με την τελική κατάθεση του νομοσχεδίου, όπως επίσης και οι επιμέρους διατάξεις πρέπει να αποσαφηνιστούν με εγκυκλίους που θα τις εξειδικεύουν, καθώς τα θέματα που θίγουν είναι και πολύπλοκα, αλλά και επηρεάζουν την καθημερινότητα των συναλλαγών μας και το φορολογικό μας σχεδιασμό.
ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ