Σάββατο, 7 Δεκεμβρίου, 2024

    «MYDATA»: Νέα πραγματικότητα, ή αλλιώς επιβαλλόμενη αναγκαιότητα; Τα καινούρια δεδομένα και ο ρόλος των λογιστών-φοροτεχνικών !

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Αναστάσιος Δουκέρης
    Αναστάσιος Δουκέρης
    Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Σύμβουλος επιχειρήσεων & ιδιωτών | Αρθρογράφος/Υπεύθυνος σύνταξης taxvoice.gr | Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών - Οικονομολόγων

    ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
    ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ Α’ ΤΑΞΗΣ
    ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ-ΙΔΙΩΤΩΝ
    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ-ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ TAXVOICE.GR
    ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΛΟΓΙΣΤΩΝ-ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ

     

    Κάνοντας μια σύντομη ιστορική αναδρομή, στην εξέλιξη του λογιστικού επαγγέλματος, δε θα μπορούσε κανένας από εμάς να μην παραδεχτεί, πως το κύριο χαρακτηριστικό του, ήταν, είναι και θα είναι η συνεχής αλλαγή των δεδομένων, γύρω από αυτό και μάλιστα πολλές φορές με απίστευτα γρήγορους ρυθμούς.

    Τόσο η φορολογική, όσο και η ασφαλιστική διοίκηση, τα τελευταία ειδικά χρόνια, έχουν βάλει ως «στοίχημα», την μετάβαση από το χειρόγραφο σύστημα επεξεργασίας δεδομένων, σε ένα ψηφιοποιημένο μοντέλο διαχείρισης των συναλλαγών της αγοράς με το δημόσιο.

    Με απλά λόγια, θα μπορούσαμε να πούμε, πως στόχος της πολιτείας, είναι μια γρήγορη μετεξέλιξη της φιλοσοφίας της, με βασικό μέλημα, τη ψηφιακή εποχή των συναλλαγών με τους πολίτες, σε σχέση με τις «χειροκίνητες» απαρχαιωμένες διαδικασίες του παρελθόντος.

    Η πλατφόρμα MYDATA, μπήκε πρόσφατα στις ζωές μας, σε μια περίοδο που η πανδημία και η διαχείριση της, μονοπωλούσε το ενδιαφέρον και δοκίμαζε τις ανθρώπινες αντοχές των συναδέλφων μας.

    Η βασική επιχειρηματολογία της ΑΑΔΕ, για αυτό το, ελληνικής και μόνο, έμπνευσης και δημιουργίας εφεύρημα, είναι η τυποποίηση των συναλλαγών των επιχειρήσεων με τη φορολογική διοίκηση, η σχετικά άμεση διαβίβαση τους στην εφαρμογή και η εύρεση του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος, καθώς και κάθε είδους τελών και παρακρατούμενων φόρων, καταργώντας έτσι σε βάθος χρόνου τη διαδικασία υποβολής άλλων εντύπων.

    Με τη γλώσσα του λαού, θα τολμούσα να πω, πως το σύνθημα της ΑΑΔΕ, είναι: « Όλα σε ένα, νοικοκυρεμένα», έχοντας παράλληλα και την πεποίθηση της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, κάτι που μένει να αποδειχτεί στην πράξη.

    Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσω σε όλους, πως υπάρχει ισχυρή θέληση της πολιτείας για την εφαρμογή του νέου αυτού εγχειρήματος και τρανταχτό επιχείρημα για αυτό αποτελεί η βούληση διαχρονικά τόσο των προηγούμενων, όσο και της σημερινής κυβέρνησης.

    Στις παρακάτω γραμμές, θα προσπαθήσω να εκθέσω την άποψη μου, για την νέα αυτή πραγματικότητα, που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε, με κάποιες κομβικές ερωτήσεις-απαντήσεις.

    Ερώτημα:

    Ποια μπορεί να είναι ενδεικτικά τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της πλατφόρμας;

    Απάντηση:

    Α) Τα πιθανά πλεονεκτήματα της πλατφόρμας MYDATA, είναι:

    • Η τυποποίηση και κατηγοριοποίηση των συναλλαγών.
    • Η μελλοντική κατάργηση υποβολών άλλων φορολογικών εντύπων, όπως για παράδειγμα των τελών χαρτοσήμου.
    • Η κατάργηση των περιβόητων «ΜΥΦ», με την παράλληλη αξιοποίηση της συνεχούς πληροφόρησης και εύρεσης «ξεχασμένων» στα συρτάρια παραστατικών.
    • Η γρήγορη επιστροφή φόρων και ΦΠΑ.
    • Η συνεχής ροή και ο έλεγχος των εσόδων, ειδικά δε, στις περιπτώσεις μηχανογράφησης των πελατών μας.
    • Η επιτακτική ανάγκη για τον επιχειρηματία, να έχει μια άρτια λογιστική και συμβουλευτική παρακολούθηση από τον λογιστή του, διότι χωρίς αυτόν, η επιχείρηση δεν μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία της.

    Β) Τα πιθανά μειονεκτήματα, από την αντίπερα όχθη είναι:

    • Η πολυπλοκότητα και τα θολά σημεία της εφαρμογής.
    • Η έλλειψη ενημέρωσης τόσο του επιχειρηματικού, όσο και του λογιστικού κόσμου, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί σε όλους ο φόβος του αγνώστου.
    • Η ύπαρξη ασφυχτικών χρονοδιαγραμμάτων στη διαβίβαση των εσόδων.
    • Η έλλειψη ορισμένων εξαιρέσεων, σχετικά με τις υποχρεώσεις διαβίβασης, που θα μπορούσαν να υπάρχουν, λόγω ιδιαιτερότητας κάποιων επαγγελμάτων, αλλά και μεγέθους ορισμένων επιχειρήσεων.
    • Η λογική της σύνδεσης της πλατφόρμας με όλα τα φορολογικά έντυπα και όχι μόνο με τη διαβίβαση των συναλλαγών, κάτι που ανεβάζει το βαθμό δυσκολίας και αφομοίωσης.
    • Η αδυναμία της ΑΑΔΕ, να ολοκληρώσει ένα εγχειρίδιο με την τυποποίηση των συναλλαγών, διαθέτοντας το στον λογιστικό κόσμο, προτού ξεκινήσει η εφαρμογή, ούτως ώστε να μη βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα ύδατα.

    Ερώτημα:

    Ποια είναι τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν τον επιχειρηματικό κόσμο, σχετικά με τη νέα αυτή πραγματικότητα;

    Απάντηση:

    Το βασικότερο θέμα που απασχολεί τους επιχειρηματίες, εκτός της οικονομικής τους επιβίωσης, που είναι βασικό προαπαιτούμενο για να προχωρήσουν, είναι η έλλειψη ενημέρωσης από τους φορείς που τους εκπροσωπούν, όπως για παράδειγμα τα επιμελητήρια και οι σύλλογοι τους. Πέραν τούτου, ο επιχειρηματικός κόσμος, εκτός από ολοκληρωμένη ενημέρωση από την Πολιτεία και τους εκπροσώπους του, χρειάζεται και έμπρακτη συμβουλευτική, αλλά και οικονομική στήριξη, προκειμένου να μηχανογραφηθεί και να περάσει ομαλά στην νέα ψηφιακή εποχή.

    Ερώτημα:

    Ποια είναι τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν τον κλάδο των λογιστών σχετικά με τα ηλεκτρονικά βιβλία;

    Απάντηση:

    Ο λογιστικός κόσμος διαδραματίζει τον πλέον καθοριστικό ρόλο στην υλοποίηση του εγχειρήματος και χωρίς αυτόν η πολιτεία δε μπορεί να το φέρει εις πέρας. Τα σημαντικότερα ζητήματα, που έχουν πυροδοτήσει και έντονες αντιδράσεις είναι:

    • Η έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας, με υποχρεωτικό ορίζοντα, σε μια εποχή που η πανδημία πρωτοστατεί σε επίπεδο νομολογίας, αλλά και φόρτου εργασίας των λογιστικών γραφείων, κάτι που δυναμιτίζει το κλίμα συνεργασίας.
    • Η αδυναμία της φορολογικής διοίκησης, να δώσει επαρκή χρόνο στην εκπαίδευση των λογιστών, μέσα από την οργανωμένη επιμόρφωση τους, σε ένα θέμα που θα τους απασχολεί σε όλη την συνέχεια του εργασιακού τους βίου.
    • Η μη στήριξη τόσο οικονομικά, όσο και συμβουλευτικά, για ένα τόσο κομβικό ζήτημα, το οποίο θα επιφέρει τόσο οργανωτικές, όσο και βαθιά δομικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των λογιστικών γραφείων, κάνοντας τους συναδέλφους να νιώθουν πως πρέπει να «περπατήσουν σε κινούμενη άμμο», χωρίς βοήθεια και συνεπώς επιβαρύνοντάς τους ψυχολογικά.
    • Η αίσθηση περί μη ουσιαστικής συμμετοχής τους στην συν-διαμόρφωση των κανόνων λειτουργίας του νέου συστήματος, κάτι που θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένο, αφού χωρίς τη συμβολή τους, το όποιο εγχείρημα δεν μπορεί να πάρει «σάρκα και οστά».

    Ερώτημα:

    Ποιες θα μπορούσαν να ήταν κάποιες προτάσεις-επισημάνσεις για την ομαλή μετάβαση στη νέα αυτή πραγματικότητα για τους λογιστές και την αγορά;

    Απάντηση:

    Κωδικοποιημένα, θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη τα εξής:

    • Αναστολή προστίμων και ποινών για τουλάχιστον τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας της νέας πλατφόρμας, ώστε να υπάρχει μια ομαλή μετάβαση. Παράλληλα αφού εφαρμοστεί, να υπάρχει εξορθολογισμός των όποιων κυρώσεων, σε λογικά επίπεδα και ανάλογα με το βαθμό βαρύτητας του παραπτώματος.
    • Διαρκής επικοινωνία της ΑΑΔΕ, τόσο με τους εκπροσώπους του λογιστικού κλάδου, όσο και με τον κάθε συνάδελφο ξεχωριστά, ώστε να ληφθούν υπόψη οι αδυναμίες του συστήματος, να θεραπευτούν γρήγορα και να υπάρχει μια διαρκής διαδικασία ανατροφοδότησης (feedback), με γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις.
    • Απλοποίηση περιττών διαδικασιών και έμφαση στην ουσία και όχι την τυπολατρία.
    • Άμεση στήριξη του λογιστικού κόσμου με κρατικά κονδύλια, για τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιακό του μετασχηματισμό, με παράλληλη συμβουλευτική καθοδήγηση, με έμφαση σε ένα νέο ΕΣΠΑ που θα αφορά αποκλειστικά λογιστές και την επιδότηση τους σε εξοπλισμό εκπαίδευσης και ψηφιακού τους μετασχηματισμού.
    • Άμεση νομοθέτηση, υπογραφής πιστοποιημένου λογιστή από το πρώτο ευρώ τζίρου, για τη διαβίβαση και το χαρακτηρισμό των συναλλαγών των υπόχρεων επιχειρήσεων στο MYDATA και την υποβολή των φορολογικών και ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων.

    Κλείνοντας το σημερινό μου άρθρο για αυτό το άκρως ευαίσθητο ζήτημα, νιώθω την ανάγκη να μεταφέρω μέσα από την πένα μου, μια βασική παράμετρο που η πολιτεία οφείλει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη και δεν είναι άλλη από τον ζωτικό ρόλο του λογιστή-φοροτεχνικού στην υλοποίηση οποιασδήποτε μικρής ή μεγάλης μεταρρύθμισης.

    Ο λογιστής αποτελεί τον δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ της μαχόμενης αγοράς και της διοίκησης και η γνώμη του, κάθε άλλο παρά αμελητέα πρέπει να θεωρείται.

    Μόνο με αυτό τον τρόπο θα εμπεδωθεί ένα υγιές κλίμα εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας.

    Η αλυσίδα άλλωστε, δεν έχει μόνο έναν κρίκο…

    Πηγή: Taxheaven.gr

    Αναστάσιος Δουκέρης

    Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Σύμβουλος επιχειρήσεων & ιδιωτών | Αρθρογράφος/Υπεύθυνος σύνταξης taxvoice.gr | Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών - Οικονομολόγων

    - Advertisement -spot_img

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    ~ Διαφήμιση ~spot_img

    ΝΕΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ