Σάββατο, 7 Δεκεμβρίου, 2024

    Ο δεκάλογος της οικονομίας την εβδομάδα που πέρασε!

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Μαρία Δ.Ι. Σκοτάδη
    Μαρία Δ.Ι. Σκοτάδηhttps://taxiskep.gr
    Οικονομολόγος-Λογίστρια Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Εγκεκριμένη εμπερογνώμων από την ειδική γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους | Νόμιμη εκπρόσωπος του taxiskep.gr

    1.ΑΑΔΕ: Βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων – Διευκρινίσεις για τη φορολογική μεταχείρισή τους

    Ι. Φυσικά Πρόσωπα

    Το εισόδημα που αποκτούν από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, θεωρείται εισόδημα από:

    • ακίνητη περιουσία και απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά μέχρι δύο (2) ακίνητα
    • επιχειρηματική δραστηριότητα και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά από τρία (3) ακίνητα και άνω.

    Προκειμένου το εισόδημα των φυσικών προσώπων να υπαχθεί στην αντίστοιχη κατηγορία, λαμβάνονται υπ’ όψη:

    • το πλήθος των Αριθμών Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ) που έχουν καταχωρηθεί, το οποίο δεν ταυτίζεται απαραίτητα με το πλήθος των ακινήτων. Σε περιπτώσεις διακριτής εκμετάλλευσης δωματίων στο ίδιο ακίνητο, αντιστοιχούν περισσότεροι ΑΜΑ. Για παράδειγμα, εάν στο ίδιο διαμέρισμα διατίθενται ξεχωριστά τρία (3) δωμάτια, με διαφορετικούς ΑΜΑ, τα αντίστοιχα εισοδήματα θα αντιμετωπισθούν ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και θα επιβαρυνθούν με ΦΠΑ 13%.
    • η πρόθεση εκμετάλλευσης των ακινήτων αυτών, η οποία αποδεικνύεται από την καταχώρησή τους στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, χωρίς να εξετάζεται και η απόκτηση ή μη εσόδων από την εκμετάλλευσή τους.

    ΙΙ Νομικά Πρόσωπα

    Το εισόδημα που αποκτούν από την βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ακινήτων από τα οποία προέρχεται και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%.

    Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως δικαιούχοι εισοδήματος στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, δηλαδή τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται πάνω από δύο ακίνητα και τα νομικά πρόσωπα ανεξαρτήτως αριθμού ακινήτων, υποχρεούνται να:

    • προβούν σε δήλωση έναρξης ή μεταβολής ΚΑΔ, εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της Εγκυκλίου. Τη δήλωση έχουν δυνατότητα να υποβάλουν εντός της ίδιας προθεσμίας και όσα φυσικά πρόσωπα όφειλαν να την έχουν υποβάλει σε προγενέστερη ημερομηνία, κάνοντας αναγωγή στην πραγματική ημερομηνία έναρξης/μεταβολής,
    • καταβάλλουν τέλος παρεπιδημούντων,
    • περιλαμβάνουν τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (ΤΑΚΚ) κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης.

    Ωστόσο, τονίζεται ότι και τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται μέχρι δύο (2) ακίνητα υποχρεούνται να περιλαμβάνουν ΤΑΚΚ κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης.

    Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω αφορούν μισθώσεις που θεωρούνται βραχυχρόνιες, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν.4446/2016, δηλαδή των οποίων  η διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 59 ημέρες.

    2.ΥΠΕΝ : Εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση για τη διαδικασία σύναψης συμβάσεων προμήθειας με τιμολόγιο ΓΑΙΑ και για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών των αγροτών.

    Το τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» αποτελεί μία πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσω της οποίας οι αγρότες αποκτούν πρόσβαση σε μακροχρόνια (10ετή) βάση σε χαμηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και συμπεριλαμβάνεται στο ευρύτερο πλέγμα μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για τη μείωση κόστους στο αγροτικό ρεύμα. 

    Ειδικότερα, στο πλαίσιο της Απόφασης χορηγούνται, για σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)- με μέγιστο όριο συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 500 MW κατά απόλυτη προτεραιότητα- οριστικές προσφορές σύνδεσης σε παραγωγούς, οι οποίοι, εντός 3 μηνών από την έναρξη της παρούσας Απόφασης θα συνάψουν διμερείς συμβάσεις ή συμφωνίες για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με χρηματοοικονομική διευθέτηση (financial settlement) ή με φυσική παράδοση (physical delivery), με Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας που επιθυμεί να εκπροσωπήσει κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος.

    Αξίζει να επισημανθεί πως η ισχύς των σταθμών ΑΠΕ στους οποίους θα χορηγηθούν οριστικές προσφορές σύνδεσης θα πρέπει να αντιστοιχεί στο 30% της ετήσιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας των καταναλωτών κατόχων παροχής αγροτικού ρεύματος που προτίθενται να εκπροσωπούν οι προμηθευτές, που συμβάλλονται με τους αντίστοιχους παραγωγούς.

     

    • Τα δικαιολογητικά και οι λεπτομέρειες για τη σύναψη σύμβασης προμήθειας με τιμολόγιο «ΓΑΙΑ»

    Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι επιθυμούν να εκπροσωπήσουν καταναλωτές κατόχους παροχής αγροτικού ρεύματος, εντός 15 ημερών από την έναρξη ισχύος της Απόφασης, ανακοινώνουν τα χαρακτηριστικά των τιμολογίων προμήθειας «ΓΑΙΑ» που προσφέρουν, ενημερώνοντας με κάθε πρόσφορο μέσο τους ενδιαφερόμενους για τους ειδικότερους όρους που θα διέπουν τις συμβάσεις προμήθειας διάρκειας μεγαλύτερης ή ίσης των 10 ετών, με δυνατότητα διαφορετικής χρέωσης κατά τα 2 πρώτα έτη της σύμβασης.

    Στη συνέχεια, οι αγρότες μπορούν να συνάψουν τη σύμβαση προμήθειας με τον προμηθευτή που επιθυμούν, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 2 μηνών από το πέρας ανακοίνωσης των τιμολογίων προμήθειας «ΓΑΙΑ».

    Τα δικαιολογητικά έγγραφα και στοιχεία που προσκομίζουν οι αγρότες για να συνάψουν τη σύμβαση προμήθειας με τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» είναι κατ’ ελάχιστο Υπεύθυνη Δήλωση (εμπεριέχεται στο Παράρτημα της Υπουργικής Απόφασης),  υπογεγραμμένη μέσω της διαδικτυακής πύλης gov.gr, καθώς και τα στοιχεία αναφοράς της παροχής.

    Κάτοχοι αγροτικών συνδέσεων που καλύπτουν την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας μέσω εφαρμογής ενεργειακού συμψηφισμού με σταθμό ΑΠΕ (net metering) δεν μπορούν να ενταχθούν στο τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» γι’ αυτές τις παροχές.

     

    • Διαδικασία εξόφλησης οφειλών και αλλαγή προμηθευτή

    Για τους αγρότες, που επιθυμούν να συμβληθούν με προμηθευτή, που προσφέρει τιμολόγιο «ΓΑΙΑ», επιτρέπεται η αλλαγή παρόχου, ενώ η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που απορρέουν από τη σύμβαση προμήθειας δεν εμποδίζει την άσκηση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή.

    Αξίζει να επισημανθεί πως οι προμηθευτές που αναλαμβάνουν την εκπροσώπηση καταναλωτών κατόχων παροχής αγροτικού ρεύματος, μέσω σύναψης σύμβασης προμήθειας με τιμολόγιο «ΓΑΙΑ», αναλαμβάνουν την υποχρέωση άμεσης εξόφλησης, για το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πελατών εφόσον υπάρχουν, προς άλλον ή άλλους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, που αφορούν καταναλώσεις μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2023. Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης εξόφλησης, η εκπροσώπηση θεωρείται άκυρη και ο καταναλωτής κάτοχος παροχής αγροτικού ρεύματος εκπροσωπείται εκ νέου από τον προηγούμενο προμηθευτή του.

     

    • Πρόγραμμα ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών

    Στην περίπτωση ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας που αναλαμβάνουν την εκπροσώπηση αγροτών με σύμβαση προμήθειας με τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» εντάσσουν κάθε συμβαλλόμενο σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών. Διευκρινίζεται πως η ένταξή του σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών είναι ανεξάρτητη από την ένταξή του σε τιμολόγιο «ΓΑΙΑ», σε περίπτωση που αιτηθεί μόνο τη ρύθμιση των οφειλών του.

    Το ποσό της οφειλής αγροτών που μπορεί να ρυθμιστεί αφορά οφειλή που έχει δημιουργηθεί από ανεξόφλητους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2023, ενώ δεν περιλαμβάνονται οφειλές από λογαριασμούς καταναλώσεων περιόδου από την 1η Ιανουαρίου 2024 και μετά. Παράλληλα, το ποσό της οφειλής που μπορεί να ρυθμιστεί θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο ή ίσο των 100 ευρώ.

    Ο καταναλωτής κάτοχος παροχής αγροτικού ρεύματος οφείλει να υποβάλει αίτημα ρύθμισης οφειλής προς τον προμηθευτή, που επιθυμεί να συμβληθεί με τιμολόγιο «ΓΑΙΑ», το αργότερο έως και τη σύναψη σύμβασης προμήθειας με το τιμολόγιο «ΓΑΙΑ», δηλώνοντας την προτίμησή του για το πρόγραμμα ρύθμισης που επιθυμεί να ενταχθεί (συνοδευόμενο από την Υπεύθυνη Δήλωση του Παραρτήματος της παρούσας Απόφασης).

    Οι δόσεις σχετικά με την αποπληρωμή του συνολικού ποσού της οφειλής είναι ισόποσες και 120 μηνιαίες και δεν μπορούν να είναι μικρότερες από το ποσό των 10 ευρώ/μήνα. Οι δόσεις δύναται να καταβάλλονται σε δύο ισόποσες εξαμηνιαίες πληρωμές έως τη 30ή Ιουνίου και έως τη 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους. Σε περίπτωση, που ο καταναλωτής δεν εξοφλήσει εμπρόθεσμα τρεις μηνιαίες δόσεις ή μια εξαμηνιαία δόση απεντάσσεται αυτόματα από το πρόγραμμα ρύθμισης της οφειλής.

    Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση, που η καταγγελία της σύμβασης προμήθειας με το τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» πραγματοποιηθεί πριν από το πέρας της συμβατικής διάρκειας ισχύος της από φυσικό πρόσωπο, τότε ο καταναλωτής κάτοχος παροχής αγροτικού ρεύματος επιβαρύνεται, με ρήτρα αποχώρησης ποσού 70 ευρώ.

    3.Επίδομα μητρότητας: Έτοιμη η πλατφόρμα πριν το Πάσχα – Τι συμβαίνει με την άδεια

    Πριν το Πάσχα θα είναι έτοιμη η πλατφόρμα για το επίδομα μητρότητας 

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ΓΓ, για μέχρι 9 μήνες μπορεί μια γυναίκα από 24/9/23 αν έχει γεννήσει ή αν έχει υιοθετήσει παιδί να απολαύσει του επιδόματος μητρότητας στο πλαίσιο της ενίσχυσης και του θεσμού της οικογένειας αλλά και της ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.

    Η άδεια αυτή είναι μεταβιβάσιμη κατά 7 μήνες στον πατέρα, άρα είτε θα το πάρει ο ένας γονέας, είτε ο άλλος με αντίστοιχη πρόβλεψη και για τα ομόφυλα ζευγάρια με στόχο ένας γονιός να είναι στο σπίτι για να μπορεί να είναι με το παιδί τους πρώτους μήνες της ζωής του.

    Η σχετική ασφαλιστική διάταξη πέρασε με τον τελευταίο ασφαλιστικό νόμο, έχουν αναπτυχθεί οι διαλειτουργικότητες μεταξύ ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ και πολύ σύντομα, πριν το τέλος του μήνα, πριν το Πάσχα ευελπιστούμε να είναι έτοιμη η πλατφόρμα στην οποία οι δικαιούχοι θα μπορούν να κάνουν την αίτησή τους.

    Όσον αφορά την πληρωμή του επιδόματος ο κ. Μηλαπίδης τόνισε ότι η διαδικασία είναι ηλεκτρονική και με την υποβολή δικαιολογητικών το σύστημα ενημερώνει τον δικαιούχο δίνοντας του 830 ευρώ που είναι ο κατώτατος μισθός.

    4.Άνοιξε η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω»

    Το ανώτερο ποσό της επιδότησης θα ανέρχεται σε 4.000 ευρώ με δυνατότητα προκαταβολής του 50% και για πρώτη φορά οι επιδοτούμενες δαπάνες, αφορούν λειτουργικές επισκευές και εργασίες ανακαίνισης.

     Ποιοι είναι δικαιούχοι

    Στο πρόγραμμα μπορούν να υπαχθούν φυσικά πρόσωπα, ιδιοκτήτες ή επικαρπωτές ακινήτων με χρήση κατοικίας, για ένα (1) ακίνητό με χρήση κατοικίας, εφόσον πληρούνται οι παρακάτω πέντε (5) προϋποθέσεις:

    α) Οι Δικαιούχοι διαθέτουν την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία του ακινήτου σε ποσοστό ίσο ή μεγαλύτερο του 50%.

    β) Το ακίνητο (διαμέρισμα ή μονοκατοικία) έχει έκταση κύριων χώρων έως 100 τ.μ. και βρίσκεται σε οικιστική περιοχή (δηλαδή εντός γενικού πολεοδομικού σχεδίου ή εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού ή εντός ζώνης οικισμού όπου υφίστανται ειδικοί όροι δόμησης).

    γ) Οι Δικαιούχοι έχουν ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο, πραγματικό ή τεκμαρτό, εισόδημα που δεν υπερβαίνει τις 40.000€ και διαθέτουν ακίνητη περιουσία, της οποίας η συνολική αξία δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000€. Ως ετήσιο οικογενειακό εισόδημα νοείται το συνολικό ετήσιο φορολογούμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα των συζύγων ή των μερών συμφώνου συμβίωσης και των προστατευόμενων τέκνων.

    δ) Το ακίνητο δεν έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο και δηλώνεται ως κενό στο έντυπο Ε2 που συνοδεύει τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος των 3 τελευταίων ετών.

    ε) Οι δικαιούχοι δεν έχουν λάβει επιδότηση για πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας ή ανακαίνισης σε ακίνητο ιδιοκτησίας τους τα τελευταία 5 έτη και δεν έχουν ενταχθεί σε προγράμματα επιδοτούμενης ενεργειακής εξοικονόμησης για οποιοδήποτε ακίνητό τους, δηλαδή από 1.1.2019 και εφεξής.

    Οι επιλέξιμες δαπάνες για εργασίες, υλικά, άδειες

    Ενδεικτικά στις δαπάνες μπορούν να περιληφθούν οι εργασίες για ανακαίνιση μπάνιου, κουζίνας, αντικατάσταση πόρτας εισόδου και εσωτερικών θυρών, αντικατάσταση δαπέδων, αντικατάσταση ή επισκευή ηλεκτρολογικών και υδραυλικών εγκαταστάσεων, δομικών στοιχείων, επιχρισμάτων, πλακιδίων, χρωματισμών και λοιπές αντίστοιχες εργασίες. Επίσης προβλέπονται οι δαπάνες για αγορά των αναγκαίων υλικών, δαπάνες για τυχόν απαιτούμενες ασφαλιστικές εισφορές ΙΚΑ για τις εργασίες και δαπάνες μηχανικού για τυχόν εκδόσεις αδειών, εγκρίσεων ή εκπόνησης μελετών.

    Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων

    Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους μέσω της πλατφόρμας του Προγράμματος στην Ψηφιακή Πύλη https://www.gov.gr/ipiresies/periousia-kai-phorologia/epidoteseis-politon/anakainizo-noikiazo .

    Τα περισσότερα πεδία της αίτησης είναι προσυμπληρωμένα μέσω διαλειτουργικότητας από τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων των φορέων του Δημοσίου Τομέα. Ο δικαιούχος επιλέγει ή συμπληρώνει όλα τα υπόλοιπα κενά πεδία.

    Στην πλατφόρμα οι δικαιούχοι ακολουθούν τα παρακάτω βήματα:

    Συμπληρώνουν τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet

    Επιλέγουν από τα εμφανιζόμενα ακίνητά τους, εκείνο που επιθυμούν να ανακαινίσουν και στην συνέχεια να εκμισθώσουν.

    Εάν για το ίδιο επιλεγέν ακίνητο, υπάρχουν και άλλοι ιδιοκτήτες / επικαρπωτές, συμπληρώνουν και τους υπόλοιπους σχετικούς Αριθμούς Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ).

    Συμπληρώνουν την αίτηση, σύμφωνα και με τις οδηγίες της Πλατφόρμας, και ολοκληρώνουν την υποβολή της Αίτησης συνυποβάλλοντας τις απαραίτητες Υπεύθυνες Δηλώσεις και Εξουσιοδοτήσεις που προβλέπονται από την σχετική ΚΥΑ για τη συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα.

    Τα στοιχεία που απαιτείται να γνωρίζει και να υποβάλει ο δικαιούχος κατά την υποβολή της Αίτησης είναι ενδεικτικά:

    • Ο / οι ΑΤΑΚ του ακινήτου, η ένταξη του οποίου επιδιώκεται
    • το προϋπολογιζόμενο ύψος της συνολικής δαπάνης ανακαίνισης χωρίς περαιτέρω δικαιολογητικά
    • τα στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αριθμό κινητού τηλεφώνου)
    • έναν ενεργό αριθμό λογαριασμού πληρωμών (IBAN) παρόχου υπηρεσιών πληρωμής (Π.Υ.Π.) που λειτουργεί στην Ελλάδα, του οποίου είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος.

    Μέσα από την πλατφόρμα οι δικαιούχοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την πορεία της αίτησης και της επιδότησής τους.

    Χρήσιμες Πληροφορίες για το Πρόγραμμα

    • Εάν δεν εμφανίζεται προσυμπληρωμένο οιοδήποτε υποχρεωτικό πεδίο της αίτησης που αφορά στο επιλεχθέν ακίνητο (όπως ο Αριθμός Παροχής Ηλεκτρικού Ρεύματος), ο αιτών διορθώνει την έλλειψη στην αρμόδια Αρχή (π.χ. ΑΑΔΕ) και στη συνέχεια εισέρχεται εκ νέου στην ειδική εφαρμογή του Προγράμματος για την υποβολή της Αίτησης.
    • Οι προϋποθέσεις επιλεξιμότητας ελέγχονται κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης είτε μέσω διαλειτουργικότητας με τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων των φορέων του Δημοσίου Τομέα είτε με προσκόμιση στην ΔΥΠΑ των δικαιολογητικών που τυχόν θα ζητηθούν.
    • Ο αιτών ενημερώνεται για την έγκριση της αίτησής του και την υπαγωγή του στο Πρόγραμμα ή για την απόρριψη της αίτησής του για το επιλεγέν ακίνητο, με έκδοση αμέσως και αυτομάτως εγκριτικής ή απορριπτικής απόφασης.
    • Σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης, ο αιτών μπορεί να υποβάλει ένσταση εντός 10 ημερών σύμφωνα με τις οδηγίες της Πλατφόρμας.
    • Εάν δεν εμφανίζεται ούτε εγκριτική ούτε απορριπτική απόφαση, η αίτηση βρίσκεται σε κατάσταση επεξεργασίας από την αρμόδια Διεύθυνση της ΔΥΠΑ, οπότε ο αιτών θα λάβει εξατομικευμένο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
    • Η προκαταβολή καταβάλλεται άμεσα στον λογαριασμό του δικαιούχου και από την ημερομηνία καταβολής της προκαταβολής, ο δικαιούχος μπορεί να προβαίνει στις δαπάνες ανακαίνισης ή επισκευής.
    • Οι δαπάνες πρέπει να εξοφλούνται αποκλειστικά και μόνον με ηλεκτρονικό τρόπο, με μία ή περισσότερες χρεωστικές, πιστωτικές ή/και προπληρωμένες κάρτες πληρωμών, που έχουν εκδοθεί ή θα εκδοθούν στο Α.Φ.Μ. του δικαιούχου από τον Π.Υ.Π., όπου ο δικαιούχος διατηρεί τον ΙΒΑΝ, τον οποίο δήλωσε στην αίτησή του.
    • Προβλέπονται κυρώσεις για τις περιπτώσεις που ο δικαιούχος δεν συμμορφωθεί με τις ρυθμίσεις του Προγράμματος ή δεν προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Οι κυρώσεις περιλαμβάνουν ανάκληση και επιστροφή μέρους ή ολόκληρης της επιδότησης ή/και της προκαταβολής και απένταξη από το Πρόγραμμα.

     

    Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για όλες τις δράσεις του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας στον ιστότοπο https://minscfa.gov.gr/ και της ΔΥΠΑ στον ιστότοπο www.dypa.gov.gr.

    5.«Καλάθι του Πάσχα»: Πότε ξεκινάει η εφαρμογή του

    Την Τετάρτη 24 Απριλίου αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το «καλάθι του Πάσχα». Σε αυτή την ενέργεια  συμμετέχουν όπως κάθε χρόνο τα σούπερ μάρκετ, κρατώντας χαμηλά τις τιμές σε μία σειρά από προϊόντα.

    Επιπλέον, ως τα μέσα Απριλίου, θα γνωρίζουμε και για το  «καλάθι των νονών», ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες, θα ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις με τους συνδέσμους μεγάλων αλυσίδων τεχνολογίας και καταστημάτων πώλησης παιχνιδιών ώστε να ληφθεί η σχετική απόφαση ως τα μέσα Απριλίου.

    6.Αντίστροφη μέτρηση για τις φορολογικές δηλώσεις – Πότε ανοίγει η πλατφόρμα

    Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια της Βουλής το νέο φορολογικό νομοσχέδιο και στη συνέχεια θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες, έτσι ώστε το τελευταίο 10ήμερο του μήνα να ξεκινήσει η υποβολή των δηλώσεων.

    Συνταξιούχοι και μισθωτοί δεν θα χρειαστεί φέτος ούτε να συμπληρώσουν αλλά ούτε και να υποβάλουν τη φορολογική τους δήλωση, εφόσον το θέλουν, καθώς θα το κάνει για αυτούς η ΑΑΔΕ

    Παράλληλα οι ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι, ατομικές επιχειρήσεις, θα δουν τον αυτόματο υπολογισμό από την ΑΑΔΕ που έχει υπολογίσει τα τεκμαρτά εισοδήματα με βάση τις αλλαγές στο φορολογικό πλαίσιο 700.000 επαγγελματιών.

    Το πλέον σημαντικό είναι ότι τα ποσά του τεκμαρτών εισοδημάτων θα είναι προσυμπληρωμένα στη φορολογική δήλωση. Αυτό σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι κατά τη συμπλήρωση της δήλωσής τους θα δουν το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα που τους έχει προσδιορίσει η ΑΑΔΕ, ενώ με βάση τα στοιχεία που έχει αντλήσει η ΑΑΔΕ από τα myDATA θα είναι προσυμπληρωμένοι αλλά «ανοιχτοί» για διορθώσεις οι κωδικοί του εντύπου Ε3 με τα έσοδα και τα έξοδα.

    7.Πότε και σε ποιους η εφορία θα «κλειδώνει» τον ΑΦΜ

    Αντιμέτωποι με το «πάγωμα» του αριθμού φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) μπορεί να βρεθούν φορολογούμενοι οι οποίοι υποπίπτουν σε φορολογικές παραβάσεις.

    Το μπλοκάρισμα του ΑΦΜ οδηγεί σε πάγωμα κάθε οικονομικής δραστηριότητας του υπαίτιου, ενώ για την επάνοδο στην «κανονικότητα» απαιτείται ειδική διαδικασία και καταβολή εγγύησης.

    Οι πιο γνωστές περιπτώσεις απενεργοποίησης ΑΦΜ είναι εκείνες των εξαφανισμένων εμπόρων που συνδέονται με απάτες στον τομέα του ΦΠΑ, τύπου καρουζέλ, εξαφανισμένου εμπόρου κ.λπ.

    Σύμφωνα με τις διατάξεις, που συμπεριλαμβάνει το νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, η ΑΑΔΕ μπορεί να αναστέλλει τη χρήση Α.Φ.Μ. ή να προβαίνει σε απενεργοποίησή του:

    α) αν ο φορολογούμενος έχει πτωχεύσει ή έχει περιέλθει σε κατάσταση αφερεγγυότητας ή

    β) αν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία, τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος

    βα) έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα, ή

    ββ) διαπράττει φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία ή νοθεία προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, ή

    βγ) παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, ή

    βδ) έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του, ή

    βε) έχει εγγραφεί στο φορολογικό μητρώο περισσότερες φορές.

    Το «μπλόκο» στον ΑΦΜ διαρκεί:

    α) 3 έτη μετά την κήρυξη του φορολογούμενου σε πτώχευση ή σε άλλη κατάσταση αφερεγγυότητας,

    β) 3 έτη από την ημερομηνία που διαπιστώνεται κάθε άλλη περίπτωση. Αν έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για κακούργημα λαθρεμπορίας, η αναστολή διαρκεί μέχρι την παραπομπή στο ακροατήριο και, αν ο φορολογούμενος καταδικασθεί, η αναστολή διαρκεί όσο και η έκτιση της ποινής του.

    Ο νέος κώδικας διασφαλίζει πως δεν μπορεί να γίνει δήλωση έναρξης ή μεταβολής εργασιών, κατά περίπτωση, από φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, των οποίων ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) έχει ανασταλεί ή απενεργοποιηθεί, για όσο χρόνο διαρκεί η αναστολή ή η απενεργοποίηση. Από εκεί και πέρα, η Φορολογική Διοίκηση απαιτεί εγγύηση από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή οντότητα πρόκειται να ασκήσει δραστηριότητα επιχειρηματικού περιεχομένου, ιδίως από:

    α) φυσικό πρόσωπο που έχει πτωχεύσει ή έχει καταστεί αφερέγγυο με άλλο τρόπο, μετά την πάροδο της αναστολής χρήσης του Α.Φ.Μ. του, εφόσον κατά τον χρόνο που υποβάλλει δήλωση έναρξης έχει συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή από φόρο εισοδήματος, Φ.Π.Α., παρακρατούμενους φόρους από μισθωτή εργασία ή πρόστιμα, τουλάχιστον εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ,

    β) πρόσωπα που βαρύνονται με φοροδιαφυγή ή λαθρεμπόριο μετά τη λήξη της αναστολής χρήσης του Α.Φ.Μ. τους,

    γ) φυσικό πρόσωπο που υπήρξε διευθυντής, εκτελεστικός πρόεδρος, διαχειριστής, εκτελεστικό μέλος διοικητικού συμβουλίου, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή συνδεδεμένο πρόσωπο με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ή μέτοχος ή εταίρος με ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον τριάντα τρία τοις εκατό (33%) νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, των οποίων ο Α.Φ.Μ. έχει ανασταλεί ή απενεργοποιηθεί

    δ) οντότητες που έχουν, κατά τον χρόνο που υποβάλλουν δήλωση έναρξης, συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή από φόρο εισοδήματος, Φ.Π.Α., παρακρατούμενους φόρους από μισθωτή εργασία ή πρόστιμα, τουλάχιστον 300.000 ευρώ,

    ε) νομικά πρόσωπα, τα οποία συστήνουν ή στα οποία συμμετέχουν με ποσοστό τουλάχιστον 33% ή τα οποία διοικούνται από φυσικά πρόσωπα που έχουν, κατά τον χρόνο που υποβάλλουν δήλωση έναρξης, συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή από φόρο εισοδήματος, Φ.Π.Α., παρακρατούμενους φόρους από μισθωτή εργασία ή πρόστιμα, τουλάχιστον 300.000 ευρώ. Στις ληξιπρόθεσμες οφειλές δεν περιλαμβάνονται όσες έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, η οποία τηρείται και έχουν καταβληθεί τουλάχιστον 3 δόσεις αυτής.

    Το ύψος της χρηματικής εγγύησης δεν μπορεί να είναι μικρότερο 3.000 ευρώ και μεγαλύτερο των 500.000 ευρώ. Ειδικά για όσους έχουν τελέσει λαθρεμπορία, το ύψος της χρηματικής εγγύησης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 1.000.000 ευρώ. Η χρονική διάρκεια της εγγύησης δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 2 ετών και μεγαλύτερη των 6 ετών.

    8.Πρόστιμα ως 60.000 ευρώ σε όσους παρεμποδίζουν την ελεύθερη πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία

    Με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 49853 ΕΞ 2024 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2172/Β/8-4-2024 εξειδικεύονται οι περιπτώσεις παρεμπόδισης της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία και ορίζονται ο τρόπος επιμέτρησης και το ποσό του προστίμου του ν.νόμο 5092/2024 (Α’ 33).

    Πρόστιμα από 2.000 έως 60.000 ευρώ θα αντιμετωπίζουν οι παραβάτες των νέων κανόνων που προβλέπονται με το νέο νόμο 5092/2024 (Α’ 33) για τη διαχείριση και την εύρυθμη λειτουργία του αιγιαλού και της παραλίας και εξειδικεύτηκαν με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 49853 ΕΞ 2024 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2172/Β/8-4-2024.

    Η διέλευση του κοινού προς την παραλία θα πρέπει να είναι ελεύθερη και κάθε εμπόδιο στο δρόμο προς τη θάλασσα, είτε αυτό αφορά τοίχους, αυτοκίνητα, μηχανές, καλαμωτές, ζαρντινιέρες και άλλα, θα επιφέρει βαριά πρόστιμα, πέρα από τις ποινικές κυρώσεις (λουκέτα και κατεδαφίσεις για όσους αυθαιρετούν και παραβιάζουν τους κανόνες διαχείρισης).

    Τι συνιστά παρεμπόδιση

    Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 49853 ΕΞ 2024 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2172/Β/8-4-2024, περιπτώσεις παρεμπόδισης θεωρούνται:

    α) Οποιαδήποτε κατασκευή, όπως ενδεικτικά:

    αα) κτίσματα,

    αβ) τοιχία,

    αγ) ζαρντινιέρες,

    αδ) περιφράξεις παντός τύπου, περιλαμβανομένων των ανεμοφρακτών και των καλαμωτών.

    Για τις παραβάσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο ύψους πεντακοσίων ευρώ (500 ευρώ) ανά κυβικό μέτρο που αντιστοιχεί στον όγκο της κατασκευής. Αν για την απομάκρυνση των κινητών στοιχείων είναι απαραίτητη η χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού, το πρόστιμο της παρούσας τετραπλασιάζεται.

    β) Η τοποθέτηση κινητού στοιχείου που δεν μπορεί να μετακινηθεί εύκολα, όπως ενδεικτικά:

    βα) αυτοκινήτων,

    ββ) μοτοσυκλετών,

    βγ) άλλων βαρέων τροχήλατων οχημάτων,

    βδ) τεντών, με τρόπο που τα ανωτέρω αποτρέπουν την διέλευση του κοινού προς τη θάλασσα.

    Για τις παραβάσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων ευρώ (500 ευρώ) ανά μέτρο που αντιστοιχεί στο πλάτος της διέλευσης που παρεμποδίζεται. Αν για την απομάκρυνση των κινητών στοιχείων είναι απαραίτητη η χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού, επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ ανά κυβικό μέτρο που αντιστοιχεί στον όγκο των αντικειμένων που παρεμποδίζουν τη διέλευση.

    γ) Η ρίψη μπάζων, οικοδομικών υλικών και κάθε είδους απορριμμάτων σε σημεία διέλευσης του κοινού προς τη θάλασσα.

    Για τις παραβάσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων ευρώ (500 ευρώ) ανά μέτρο που αντιστοιχεί στο πλάτος της διέλευσης που εμποδίζεται. Αν για την απομάκρυνση των κινητών στοιχείων είναι απαραίτητη η χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού, το πρόστιμο της παρούσας διπλασιάζεται.

    δ) Η άσκηση κάθε είδους δραστηριότητας ή εκδήλωσης, ατομικής ή συλλογικής, επαγγελματικής ή μη, μόνιμης ή προσωρινής, κατά τρόπο που κωλύει την άμεση πρόσβαση του κοινού στη θάλασσα.

    Για τις παραβάσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων ευρώ (500 ευρώ) ανά μέτρο που αντιστοιχεί στο πλάτος της διέλευσης που εμποδίζεται.

    ε) Κάθε είδους σωματική ή λεκτική παρεμπόδιση, η οποία αποτρέπει τη διέλευση του κοινού προς τη θάλασσα.

    Για τις παραβάσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο δύο χιλιάδων ευρώ (2.000 ευρώ).

    Οι προθεσμίες

    Πρέπει να τονιστεί πως στους παραβάτες δίνεται η δυνατότητα να άρουν τα στοιχεία της παρεμπόδισης εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων. Αν δεν συμμορφωθούν και με αυτές τις προθεσμίες λογίζεται ως νέα, αυτοτελής κύρωση.

    Η προθεσμία, ανά κατηγορία παράβασης, ορίζεται ως εξής:

    -για την απομάκρυνση κατασκευών 30 ημέρες,

    -για την απομάκρυνση κινητών στοιχείων και μπάζων, οικοδομικών υλικών και κάθε είδους απορριμμάτων 1 ημέρα, για την άσκηση δραστηριότητας ή εκδήλωσης 3 ώρες,

    -για την άσκηση σωματικής ή λεκτικής παρεμπόδισης 1 ώρα.

    Επιπλέον, αν ο παραβάτης παρεμποδίζει την πρόσβαση του κοινού στη θάλασσα διαπράττοντας περισσότερες από μία από τις ανωτέρω παραβάσεις επιβάλλεται ενιαίο πρόστιμο, του οποίου η επιμέτρηση επιμερίζεται αναλόγως της παράβασης.

    Αν δύο ή περισσότεροι διαπράττοντας παραβάσεις παρεμποδίζουν την πρόσβαση του κοινού στη θάλασσα, τα πρόστιμα επιμερίζονται αναλόγως της συμμετοχής κάθε παραβάτη.

    Τα πρόστιμα δεν μπορούν να υπολείπονται των 2.000 ευρώ ή να υπερβαίνουν τα 60.000 ευρώ.

    9.Συνταξιούχοι με χρέη

    Αναφορικά με τους συνταξιούχους, οι οποίοι λόγω χρεών δεν μπορούν να λάβουν τη σύνταξή τους, η απαραίτητη Υπουργική Απόφαση για να λειτουργήσει το σύστημα και να υποβάλλονται ηλεκτρονικά οι σχετικές αιτήσεις ένταξης στη ρύθμιση, είναι έτοιμη από το υπουργείο Εργασίας. Διαπιστώνονται όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, καθυστερήσεις στο πεδίο εφαρμογής που σχετίζεται με το υπουργείο Οικονομικών, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η απαραίτητη διασύνδεση ανάμεσα στον ΕΦΚΑ και στις Τράπεζες, για το συγκεκριμένο θέμα. Υπενθυμίζεται ότι είναι υποχρεωτικό, για να ενταχθεί ένας οφειλέτης στη ρύθμιση που ψηφίστηκε και να αρχίσει να λαμβάνει τη σύνταξή του, με την ανάλογη μηνιαία παρακράτηση, να συναινέσει στην άρση του τραπεζικού του απορρήτου. Ο στόχος είναι να ελεγχθούν οι καταθέσεις τους, οι οποίες δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 12.000 ευρώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τα 6.000 ευρώ για τους αγρότες.

    Ειδικά για όσους έχουν χρέη προς τον ΕΦΚΑ, το όριο ένταξης στη ρύθμιση τοποθετείται στα 62 έτη με τα χρόνια ασφάλισης. Υπενθυμίζεται ότι αυξάνεται το όριο συνταξιοδότησης για χρέος έως 30.000 ευρώ για ελεύθερους επαγγελματίες (από 20.000 ευρώ που ήταν) και έως 10.000 ευρώ για αγρότες (από 6.000 ευρώ που ήταν). Τα επιπλέον 10.000 ευρώ χρέους που προκύπτουν για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τα 4.000 ευρώ για τους αγρότες, σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση, θα μπορούν να αποπληρωθούν, με παρακράτηση του 60% της σύνταξης των δικαιούχων. Έτσι, ο συνταξιούχος θα λαμβάνει μόνο το 40% της σύνταξης που δικαιούται, μέχρι η οφειλή του να υποχωρήσει κάτω από τα 20.000 ευρώ, αν είναι ελεύθερος επαγγελματίας, ή κάτω από τα 6.000 ευρώ, αν είναι αγρότης. Στη συνέχεια, το υπόλοιπο χρέος θα εξοφλείται σε 60 μηνιαίες δόσεις, όπως ίσχυε.

    Στις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης που θα ελέγχει ο ΕΦΚΑ, εκτός από τις τραπεζικές καταθέσεις, είναι το όριο ηλικίας και να έχουν συμπληρωθεί τουλάχιστον 20 χρόνια ασφάλισης (6.000 ένσημα).

    10.Αφαιρείται από τους Δήμους η αρμοδιότητα πολεοδομικών ελέγχων

    Ειδικότερα, στο άρθρο 48 του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ: «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας», αναφέρεται ότι, “Στη Γενική Διεύθυνση Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μεταφέρεται, στο σύνολό της, η αρμοδιότητα του ελέγχου και η παρακολούθηση εφαρμογής του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας από την αυθαίρετη δόμηση, η αρμοδιότητα επιβολής κυρώσεων για αυθαίρετα κτίσματα και κατασκευές και για αυθαίρετες αλλαγές χρήσης που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, ο συντονισμός και η εποπτεία όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων του δημοσίου τομέα για την ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας και των πολιτικών που συνάπτονται με τις ανωτέρω αρμοδιότητες, οι οποίες ασκούνται σύμφωνα με τον παρόντα.

    ΜΑΡΙΑ ΣΚΟΤΑΔΗ

    ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΥΠΟΥ ΠΑΕΛΟ

    Μαρία Δ.Ι. Σκοτάδη

    Οικονομολόγος-Λογίστρια Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Εγκεκριμένη εμπερογνώμων από την ειδική γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους | Νόμιμη εκπρόσωπος του taxiskep.gr

    - Advertisement -spot_img

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    εισάγετε το σχόλιό σας!
    παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

    ~ Διαφήμιση ~spot_img

    ΝΕΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ