Η ηλεκτρονική γραφειοκρατία, δεν έχει θέση στην Ελλάδα του μέλλοντος:
Όλα τριγύρω, αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν.. Το γνωστό άσμα του λαού μας, έρχεται να μας θυμίσει πως στη χώρα μας, ενώ τα πράγματα εξελίσσονται σε μεγάλο βαθμό, παραμένουν ακόμα στο προσκήνιο παθογένειες και καταστάσεις που έχουν σχέση με το παρελθόν και όχι με το παρόν και το μέλλον.
Τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζεται μια αξιοσημείωτη αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθώς και μια παράλληλη προσπάθεια του δημοσίου, να αυτοματοποιήσει τις διαδικασίες και να δημιουργεί συνεχώς ηλεκτρονικές πλατφόρμες, για την εξυπηρέτηση των πολιτών, σε όλα τα επίπεδα.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το e-EFKA, η myAADE, το gov.gr και τα myDATA για τους επαγγελματίες.
Οι πολυάριθμες πλατφόρμες, που κατά καιρούς δημιουργούνται, έχουν σαν βάση για την είσοδο σε αυτές τους κωδικούς taxisnet.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα, που ανέκαθεν δημιουργούσαν οι πολυάριθμες, ηλεκτρονικές εφαρμογές, είναι η πολυπλοκότητα και η έλλειψη ενημέρωσης του κοινού για την χρήση και εφαρμογή τους.
Το κερασάκι στην τούρτα, δεν είναι άλλος από τον λογιστή-φοροτεχνικό, στον οποίο αυτόματα πιστωνόταν από όλους τους εμπλεκόμενους η λειτουργία των ηλεκτρονικών εφαρμογών, καθώς απαιτούσαν κωδικούς taxisnet.
Η γραφειοκρατία, αποτελούσε ανέκαθεν, ένα από τα πιο σύνθετα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και τροχοπέδη για την ανάπτυξη της και την προσέλκυση επενδύσεων.
Οι μέθοδοι του παρελθόντος, βασίζονταν στο «βασίλειο της χαρτούρας», το οποίο δημιουργούσε απίστευτα προβλήματα, τόσο στην λειτουργία του κράτους, όσο και της επιχειρηματικής κοινότητας.
Σε κάθε περίπτωση αποτελούσε μονόδρομο για τη διοίκηση, η ψηφιοποίηση των συναλλαγών, η αυτοματοποίηση των διαδικασιών και η ανάδειξη ενός νέου μοντέλου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, το οποίο θα βοηθούσε την οργάνωση του κράτους και θα έδινε μια αναπτυξιακή ώθηση, μέσω της τόνωσης της υγιούς επιχειρηματικότητας, αλλά και την ενδυνάμωση, με στοχευμένο τρόπο της κοινωνικής πολιτικής.
Το ερώτημα που μπορεί να θέσει κάποιος, στο σημείο αυτό, εύλογα, είναι: «Με τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, καταπολεμήθηκε η γραφειοκρατία στη χώρα μας, ή πολύ απλά επαναφέραμε τις παλαιές χειρόγραφες μεθόδους, διά της πλαγίας οδού, με ηλεκτρονικό τρόπο»;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό, κάθε άλλο, παρά δεδομένη δεν μπορεί να θεωρείται.
Δε θα μπορούσαμε να απαξιώσουμε και να μιλήσουμε ισοπεδωτικά, για τη σοβαρή προσπάθεια που έχει συντελεστεί, ειδικά τα τελευταία χρόνια, από την διοίκηση, αλλά από την άλλη οφείλουμε να εκθειάσουμε το γεγονός ύπαρξης αγκυλώσεων, στρεβλώσεων στις διαδικασίες, καθώς και έντονης τυπολατρίας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας, είναι η διεκπεραίωση με ηλεκτρονικό τρόπο των αιτημάτων των φορολογούμενων στην πλατφόρμα myAADE.
Σε πολλές περιπτώσεις, αιτήματα φορολογουμένων για έναρξη εργασιών, μεταβολή δραστηριοτήτων ή παύση εργασιών κλπ.. λιμνάζουν επί μακρό χρονικό διάστημα στα τμήματα των εφοριών και ταλαιπωρούν τους πολίτες, στερώντας τους χρόνο και χρήματα.
Μια άλλη χαρακτηριστική περίπτωση, αποτελεί η δήλωση στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», των ανεμβολίαστων εργαζόμενων, ανά εβδομάδα, κάτι που έχει προκαλέσει πονοκέφαλο σε λογιστήρια, εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε και την περίπτωση του ΕΦΚΑ και των οφειλών που μεταφέρονται στο ΚΕΑΟ, ένα ζήτημα που μέσω των λαθών που έχουν προκύψει, έχει δημιουργήσει άπειρα προβλήματα, ακόμη και σε συνεπείς φορολογούμενους, καθώς τους στερεί την γρήγορη έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας.
Το ελληνικό δημόσιο οφείλει να εκσυγχρονιστεί και να υπηρετεί με σύγχρονες, απλές και ευέλικτες διαδικασίες τους πολίτες και την υγιή επιχειρηματικότητα.
Δεν πρέπει να επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος σε καμία περίπτωση..
Το μόνο σίγουρο, είναι ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε για ακόμη μια φορά, το τρένο του μέλλοντος.
Το οφείλουμε σαν κοινωνία στις επόμενες γενιές..
Πηγή: Εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος