Η χώρα μας ποντάρει σημαντικά στα χρήματα που ήρθαν και θα έρθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία θα πρέπει να τα απορροφήσει σε μεγάλο ποσοστό για να μπορέσει να πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Για παράδειγμα αναφέρουμε ότι στον Τουρισμό που αποτελεί την βαριά βιομηχανία της χώρας μας θα κατευθυνθούν 320 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το ποσό επικεντρώνεται σε διάφορα πεδία όπου αναφέρονται οι δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες βέβαια θα συμπληρωθούν και από ιδιωτική συμμετοχή.
Μεγάλο μέρος από το εν λόγω κονδύλι θα επενδυθεί στα παρακάτω:
- Στην αναβάθμιση της υποδομής των τουριστικών λιμένων για την κάλυψη των προηγμένων απαιτήσεων της αγοράς και την αυξημένη ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος.
- Στην Εστίαση, στην πράσινη αναβάθμιση των υποδομών και την χορήγηση πιστοποίησης πρασίνων μαρίνων
- Στην άμεσα απαραίτητη ψηφιοποίηση όλων των τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων και υπηρεσιών .
- Στην εξασφάλιση των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων ώστε ο θαλάσσιος τουρισμός και το yachting στην Ελλάδα να αποκτήσει προδιαγραφές υψηλού επιπέδου, ώστε να διεκδικήσει την πρώτη θέση παγκόσμια στον χώρο αυτό.
- Στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων του προσωπικού.
- Στην επανακατάρτιση των απασχολούμενων στον τομέα του τουρισμού, που καλείται να στελεχώσει στο παρόν και στο μέλλον ένα περισσότερο ανθεκτικό, βιώσιμο και καινοτόμο τουριστικό οικοσύστημα στη χώρα μας.
- Στην ανάπτυξη ψηφιακού μητρώου τουριστικών επιχειρήσεων (Ε-ΜΗΤΕ).
- Στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΟΤ.
- Στους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης προορισμών.
- Στον θεματικό τουρισμό (ορεινός τουρισμός, τουρισμός υγείας και ευεξίας με την αξιοποίηση ιαματικών πηγών, καταδυτικός και υποβρύχιος τουρισμός, αγροτουρισμός και γαστρονομία
- Στην προσβασιμότητα ατόμων με ειδικές ανάγκες στις παραλίες.
- Στην δημιουργία εγκαταστάσεων ορεινού και χειμερινού τουρισμού (χιονοδρομικά κέντρα) και παράλληλα στον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας ανέγερσης, αδειοδότησης και λειτουργίας των παραπάνω υποδομών.
- Στον καταδυτικό και υποβρύχιο τουρισμό και συγκεκριμένα στην προστασία και προώθηση του υποβρύχιου περιβάλλοντος και στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων (φυσικών και πολιτιστικών) που έχει η Ελλάδα.
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό πόσο απαραίτητη είναι η αρίστη λειτουργία της υπηρεσίας του ΕΣΠΑ και η δίκαιη αξιολόγηση των προγραμμάτων με ορθά και αξιοκρατικά κριτήρια που θα αφορούν αποκλειστικά στην επένδυση και τα τεχνικά της χαρακτηριστικά και όχι η αξιολόγηση να βασίζεται σε τυπολατρικά κριτήρια όπως γινόταν μέχρι σήμερα.
Αυτή την κουλτούρα πιστεύουμε ότι πρέπει αποκτήσει όλη η ομάδα του υπουργείου ανάπτυξης που ασχολείται με το ΕΣΠΑ ώστε να μην συναντήσουμε ξανά απόρριψη επενδυτικών προγραμμάτων (κάτι που πολύ άδικα έγινε στο τελευταίο πρόγραμμα της Περιφέρειας όπου απορρίφθηκαν για τυπικούς λόγους επιχειρήσεις με υψηλή βαθμολογία άρα και μεγάλη ανάγκη) επειδή πχ. δεν υπήρχε μία υπογραφή σε μία δήλωση κάτι που έκρινε την ένταξη μίας επιχείρησης στο ΕΣΠΑ όταν μάλιστα η δήλωση αφορούσε στοιχεία που είχαν αναρτηθεί είτε στο ΕΦΚΑ, είτε στο TAXIS, είτε στο ΓΕΜΗ και προφανώς ήταν εύκολη και η διασταύρωση και ο έλεγχος.
Ευτυχώς τελευταία που λόγω του COVID και του υψηλού κόστους αμοιβών των εταιριών συμβούλων ασχολήθηκαν οι λογιστές οι οποίοι θέλησαν να στηρίξουν την αγορά και τους πελάτες τους με αμοιβές σε επίπεδο κόστους.
Αμέσως κατάφεραν να εντοπίσουν κενά της διαδικασίας και υπέβαλλαν πρόταση μέσω της ΠΑΕΛΟ στον κύριο Πιερρακάκη, ο οποίος την αξιολόγησε και σε πρώτη φάση δημιούργησε την άμεση διασύνδεση με το αρχείο των στοιχείων του taxis. Πιστεύουμε ότι όσοι ασχολούνταν με αυτή τη εργασία, λόγω έλλειψης σφαιρικής γνώσης δεν μπορούσαν να το αντιληφθούν και να το προτείνουν στην διοίκηση η οποία όμως έδειξε στην πράξη ότι διψάει να υλοποιήσει σοβαρές δομημένες και αιτιολογημένες προτάσεις.
Το τελικό συμπέρασμα μας λοιπόν είναι ότι με βάση το γεγονός ότι η ψηφιακή μεταρρύθμιση προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς σε πολλούς τομείς της δημόσιας διοίκησης (mydata ,taxis, Ε.Γ.Ι.Χ ) είναι ότι για να μπορέσει να πετύχει ένα τόσο μεγάλο project όπως είναι η απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω του ΕΣΠΑ θα χρειασθεί άμεση και πλήρης αναδιάρθρωση του τρόπου λειτουργίας και του τρόπου υποβολής των αιτημάτων αλλά και της διασταύρωσης των στοιχείων στον έλεγχο και στην αξιολόγηση.
Μέσα στην ομάδα που θα επιμεληθεί την αναδιάρθρωση και την μεταρρύθμισή θα πρέπει να περιλαμβάνονται και μάχιμοι οικονομολόγοι και λογιστές για να βοηθήσουν με τίς γνώσεις τους σε αυτήν, γιατί ο στόχος όλων πρέπει να είναι ένας:
ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ 100% ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ κάτι που θα αλλάξει την ζωή μας!
Λάμπρος Μπέλεσης
Οικονομολόγος
Πρόεδρος της ACIS Business Consultants