ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ
ΜΕΤΑ ΤΙΣ Α.1122/2024 ΚΑΙ Α.1123/2024
Γνωρίσαμε για πρώτη φορά επισήμως την πρόθεση της Φορολογικής Διοίκησης για την υιοθέτηση και εφαρμογή του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής μέσα από το Άρθρο 37 του Νόμου 5036/ 28-3-2023 με το οποίο επήλθαν προσθήκες στο Άρθρο 5 του Ν.4308/2014 (ΕΛΠ) τριών νέων παραγράφων (9Α, 9Β, 9Γ). Μέσα από αυτές, κατέστη σαφές ότι τα Δελτία Αποστολής θα πρέπει υποχρεωτικά να πληρούν τις κάτωθι προϋποθέσεις:
- Να εκδίδονται ψηφιακά
- Να φέρουν συγκεκριμένες προδιαγραφές και σημάνσεις
- Να διαβιβάζονται απευθείας στην ΑΑΔΕ, δηλαδή στα MyDATA.
Μάλιστα, έχει προβλεφθεί και συγκεκριμένη κωδικοποίηση στο MyDATA με τους κάτωθι τύπους παραστατικών (Α.1138/2020 MyDATA – Ηλεκτρονικά Βιβλία, Παράρτημα: Τύποι και Δεδομένα Παραστατικών, Τυποποιήσεις Δεδομένων Παραστατικών):
Δελτίο Αποστολής – MyDATA
9 | Παραστατικά Διακίνησης Παράδοσης
|
9.1
|
Δελτίο Αποστολής Συσχετιζόμενο |
9.2 | Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής |
9.3
|
Δελτίο Αποστολής1 (μη συσχετιζόμενο) |
1Ενεργοποιήθηκε λειτουργικά με την έκδοση MyDATA v1.0.8 “ Επέκταση μορφότυπου παραστατικών για εξυπηρέτηση Διακίνησης, ειδική ένδειξη διακίνησης – υποχρεωτικά πεδία Νέο Παραστατικό 9.3 Δελτίο Αποστολής Α 1170/2023”
Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής – MyDATA
10 | Παραστατικό Διακίνησης (Ποσοτικής Παραλαβής)2
|
10.1
|
Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής Συσχετιζόμενο |
10.2 | Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής (μη συσχετιζόμενο) |
2Προς το παρόν το Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής (10.1 και 10.2) είναι Ανενεργό. Ενεργοποίηση θα γίνει σε επόμενο χρόνο
Έτσι, οι τύποι παραστατικών MyDATA εμπλουτίστηκαν και, πέραν των Τύπων Παραστατικών Εσόδων, των Τύπων Παραστατικών Εξόδων, και των Τύπων Παραστατικών Φόρων (πχ Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση), πλέον έχουμε και Τύπους Παραστατικών Διακίνησης.
Έπειτα, σειρά νεότερων νόμων και αποφάσεων ( Α.1170/2023 όπως τροποποίησε την Α.1138/2020 (MyDATA-Ηλεκτρονικά Βιβλία), Ν.5073/2023 όπως τροποποίησε τον Ν.4987/2022 (ΚΦΔ)-μετέπειτα Ν.5104/2024, Α.1122/2024, Α.1123/2024), ήρθαν να «ρίξουν φως» στον τρόπο εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής, στο μορφότυπό του, αποσαφήνισαν ποιοι θα υποχρεωθούν τόσο στην έκδοσή του, όσο και στην παρακολούθηση συνολικά της διακίνησης, ενώ έγινε γνωστό και το πλαίσιο των κυρώσεων.
Στο παρόν κείμενο θα επικεντρωθούμε στο νέο πλαίσιο λειτουργίας του Συγκεντρωτικού Δελτίου Αποστολής.
Το Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής (χάριν συντομίας «ΣΔΑ»), αποτελεί Παραστατικό Διακίνησης άνευ αξίας, δηλαδή περιγράφει απλή διακίνηση, χωρίς να τιμολογεί. Στο MyDATA έχει λάβει δικό του κωδικό παραστατικού 9.2.
Με τη διαβίβαση των Παραστατικών Διακίνησης στο MyDATA αποστέλλονται, μεταξύ άλλων, ποσότητες, μονάδες μέτρησης, και γραμμές ειδών.
Με την Α.1122/2024 τέθηκαν οι ημερομηνίες εφαρμογής των δύο φάσεων της Ψηφιακής Διακίνησης (Φάσεις Α’ και Β’).
Σύμφωνα με την Α.1123/2024 το παραστατικό 9.2 «Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής» αναμένεται να ενεργοποιηθεί στο MyDATA κατά τη Β’ Φάση, με υποχρεωτική εφαρμογή από 01/04/2025. Μέχρι τότε, ισχύει το εξής:
Σύμφωνα με την παρ.10, αρ.7, της Α.1123/2024
«Ειδικότερα, στην πρώτη φάση, οι περιπτώσεις έκδοσης Συγκεντρωτικού Δελτίου Αποστολής δύναται να καλύπτονται
- με τον Τύπο Παραστατικού 9.3 Δελτίο Αποστολής
- με Α.Φ.Μ. Λήπτη εννέα μηδενικά (000000000) και
- σειρά παραστατικού με την ένδειξη «ΣΔΑ»,
- με αντίστοιχη συσχέτιση στην περίπτωση διακινήσεων επί αυτοκινήτου
- είτε με νέο Τύπο Παραστατικού 9.3 Δελτίο Αποστολής
- είτε με Τύπο 1.1 Τιμολόγιο Πώλησης με Α.Φ.Μ. Λήπτη το Α.Φ.Μ. της οντότητας που παραλαμβάνει το παραστατικό διακίνησης και τα αντίστοιχα αγαθά
- είτε με Τύπο 11.1 Απόδειξη Λιανικής Πώλησης.»
Συνεπώς, το «ΣΔΑ» θα εκδίδεται και θα διαβιβάζεται με τύπο παραστατικού 9.3 Δελτίο Αποστολής με βάσει τα ανωτέρω χαρακτηριστικά.
Όταν καταστεί λειτουργικός ο τύπος παραστατικού 9.2 Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής, θα ισχύει το κάτωθι
Σύμφωνα με την παρ.5, αρ.7, της Α.1123/2024
«Στην περίπτωση έκδοσης και διαβίβασης Τύπου Παραστατικού 9.2 – Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής, οι αναγραφόμενες ποσότητες κατά τη διάρκεια της διακίνησης επηρεάζουν το πλήθος των ειδών που διακινούνται στο μεταφορικό μέσο και όχι των ειδών του αποθηκευτικού χώρου της εγκατάστασης των υπόχρεων οντοτήτων που εκκίνησε η διακίνηση.
Σε κάθε περίπτωση, οι υπόχρεες οντότητες δύναται να χρησιμοποιούν το Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής στην περίπτωση που
- δεν είναι γνωστά τα στοιχεία του Παραλήπτη ή
- κρίνεται επισφαλής η παραλαβή των διακινούμενων αγαθών.
Στην περίπτωση αυτή ως Α.Φ.Μ. Λήπτη αναγράφονται εννέα μηδενικά (000000000) και το Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής συσχετίζεται* με τα παραστατικά διακίνησης που εκδίδονται κατά τη διάρκεια της διακίνησης και τεκμηριώνουν σε κάθε περίπτωση τον Παραλήπτη των αγαθών που διακινούνται καθώς και το πλήθος των αγαθών που τελικά δεν παραδόθηκαν.
Σε διαφορετική περίπτωση γίνεται χρήση
- είτε των χρεωστικών Τύπων Παραστατικών διακίνησης και αξίας (Τιμολόγια, Αποδείξεις Λιανικής)
- είτε των υπόλοιπων Τύπων Παραστατικών άνευ αξίας1 Δελτίο Αποστολής Συσχετιζόμενο και 9.3 Δελτίο Αποστολής.»
*Σύμφωνα με το αρ.5, της Α.1123/2024
«Η διαδικασία συσχέτισης διενεργείται με τη χρονική σειρά έκδοσης των εν λόγω παραστατικών. Τα παραστατικά που εκδίδονται μεταγενέστερα μπορούν να συσχετίζονται με εκείνα που εκδόθηκαν προγενέστερα, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών.»
Από τα ανωτέρω, είναι σαφές ότι χρήση του «ΣΔΑ» γίνεται όταν η διακίνηση δεν προορίζεται για συγκεκριμένο παραλήπτη / ή δεν είναι γνωστά τα στοιχεία του παραλήπτη, ή όταν δεν είναι εξαρχής γνωστό αν θα παραδοθούν τα είδη / ή σε τί ποσότητες θα παραδοθούν. Στο «ΣΔΑ» δεν συμπληρώνεται συγκεκριμένος παραλήπτης.
Το «ΣΔΑ» στην ουσία δημιουργεί έναν Αποθηκευτικό Χώρο μες στο αυτοκίνητο που κάνει τη διανομή.
Στην πράξη, ο εκδότης του «ΣΔΑ», πριν ξεκινήσει η διακίνηση, μεταφέρει είδη και ποσότητες από τον Αποθηκευτικό Χώρο της εγκατάστασής του (Έδρα/ Υποκατάστημα/ Αποθήκη) στο μεταφορικό μέσο, δημιουργώντας έτσι μια μορφή «μικρής κινητής αποθήκης».
Ωστόσο, με την έκδοσή του «ΣΔΑ», για το MyDATA, τα είδη αυτά ΔΕΝ αναγνωρίζονται ως εκροή από την αποθήκη της εταιρείας.
Το σκεπτικό είναι, ότι, ένα «ΣΔΑ» καλύπτει όλη τη διαδρομή της διακίνησης, από την έναρξη μέχρι την επιστροφή στην εγκατάσταση, δηλαδή τα διακινούμενα είδη βρίσκονται σε μια διαμετακόμιση μέχρι να παραδοθούν στους παραλήπτες (πελάτες) ή να επιστραφούν τα εναπομείναντα είδη στον Αποθηκευτικό Χώρο της εγκατάστασης της επιχείρησης. Συνεπώς, το «ΣΔΑ» δεν επηρεάζει τα ισοζύγια του MyDATA για την «Ψηφιακή Αποθήκη» της επιχείρησης που το εκδίδει, ωστόσο πρέπει να εκδίδεται ως δικαιολογητικό για σκοπούς διασφάλισης σε επιτόπιο έλεγχο:
Παράδειγμα
Έστω ξεκινάει ένα φορτηγό από την εγκατάσταση της επιχείρησης έχοντας φορτώσει 120 τμχ είδους Y για παράδοση σε διάφορους τρίτους (έχει εκδώσει «ΣΔΑ»). Κατά τη διάρκεια της διακίνησης έστω παρέδωσε 20 τμχ σε πελάτη της, εκδίδοντας συσχετιζόμενο Δ.Α ή, εναλλακτικά, ένα Τιμολόγιο – Δελτίο Αποστολής συσχετιζόμενο, δηλαδή το συσχέτισε με το «ΣΔΑ».
Το ΣΔΟΕ σταματάει στο δρόμο το φορτηγό που μετέφερε μέχρι εκείνη τη στιγμή υπόλοιπο 100 τμχ είδους Υ.
Ο ελεγκτής, προκειμένου να επαληθεύσει τα είδη και τις ποσότητες της μεταφοράς, θα ζητήσει να λάβει από τον οδηγό τα παραστατικά διακίνησης.
Ο οδηγός παρουσιάζει ένα «ΣΔΑ» που αναγράφει 120 τμχ είδους Y και ένα Δ.Α συσχετιζόμενο (9.1) που αναγράφει 20 τμχ είδους Y (εναλλακτικά «ΣΔΑ» με 120 τμχ είδους Y και ένα Τ-ΔΑ συσχετιζόμενο με 20 τμχ είδους Y). Οπότε υπόλοιπο διακινούμενων ποσοτήτων 120 – 20 = 100 τμχ είδους Υ.
Έστω ότι δεν πραγματοποίησε άλλη πώληση το φορτηγό και επιστρέφει στην επιχείρηση.
Επιστρέφοντας το φορτηγό στην εγκατάσταση της επιχείρησης θα εκδώσει συσχετιζόμενο Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής ότι έλαβε πίσω όσα δεν διέθεσε το συγκεκριμένο φορτηγό που αφορούσε το «ΣΔΑ». Στην περίπτωση του παραδείγματος θα εκδοθεί συσχετιζόμενο Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής για τα εναπομείναντα 100 τμχ.
Όπως αναφέραμε ανωτέρω, το MyDATA δεν θα λαμβάνει υπόψη της το «ΣΔΑ» στα δικά της ισοζύγια για την «Ψηφιακή Αποθήκη» της εκδότριας επιχείρησης, θα λαμβάνει όμως υπόψη τα συσχετιζόμενα ΔΑ που εκδίδει.
Επίσης, ΔΕΝ θα λαμβάνει υπόψη στα ισοζύγιά της για την «Ψηφιακή Αποθήκη» ούτε την επιστροφή με το συσχετιζόμενο Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής, άρα ΔΕΝ θα λαμβάνει υπόψη της αυτόν τον «μικρό Αποθηκευτικό Χώρο» του φορτηγού, ο οποίος «άνοιξε» προσωρινά με την έκδοση του «ΣΔΑ» και έκλεισε με την έκδοση του συσχετιζόμενου ΔΠΠ. Ωστόσο, επηρεάζεται το αρχείο της «Ψηφιακής Αποθήκης» που θα τηρεί η ΑΑΔΕ με τα συσχετιζόμενα Δ.Α και τα συσχετιζόμενα φορολογικά στοιχεία αξίας και διακίνησης (Τ-ΔΑ, ΑΛΠ-ΔΑ)
Συνήθεις δραστηριότητες που προβαίνουν σε χρήση «ΣΔΑ» είναι οι πωλήσεις Ex Van (τιμολογήσεις επί αυτοκινήτου), η μεταφορά ειδών και υλικών (πλην εργαλείων και μηχανημάτων) από ασκούντες τεχνικές εργασίες, οι παραδόσεις από εταιρείες μεταφορών και ταχυμεταφορών (courier) καθώς και τα πρατήρια καυσίμων για τη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης.
Με τα νέα δεδομένα, όπως θα διαμορφωθούν από 01/04/2025 βάσει της παρ.7, αρ.4, Α.1122/2024, με την κατάργηση σειράς απαλλαγών από το Δ.Α, αναμένεται να καταφύγουν στη λύση του «ΣΔΑ» και σειρά άλλων δραστηριοτήτων που μέχρι σήμερα είχαν απαλλαγή, όπως οι πωλητές βιοτεχνικών ειδών που διαθέτουν τα εμπορεύματά τους σε λαϊκές αγορές.
Ακολουθεί περιγραφή περιπτώσεων
Συγκεντρωτικό Δ.Α από επιχείρηση Εμπορίας με τιμολόγηση επί αυτοκινήτου (Ex Van)
Πχ Επιχείρηση που εφαρμόζει την πρακτική της πώλησης και τιμολόγησης επί αυτοκινήτου, δεδομένου ότι έχει να πραγματοποιήσει στάσεις σε διάφορους υποψήφιους αγοραστές χωρίς να γνωρίζει εξαρχής τις ποσότητες που θα πουλήσει, εκδίδει «ΣΔΑ» πριν ξεκινήσει το φορτηγό, και σε κάθε πώληση σε πελάτη θα εκδίδει συσχετιζόμενο Δ.Α ή παραστατικό Αξίας και Διακίνησης σε συσχέτιση με το «ΣΔΑ». Κατά την επιστροφή του φορτηγού θα εκδίδει συσχετιζόμενο Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής, κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα στο παράδειγμα.
Να σημειωθεί ότι για να εφαρμοστεί σωστά η Ψηφιακή Διακίνηση θα πρέπει να έχει προηγηθεί η κατάλληλη μηχανογράφηση. Για παράδειγμα, ο οδηγός, προκειμένου να ολοκληρώσει μια παράδοση που θα σχετίζεται με το «ΣΔΑ», δηλαδή να εκδώσει είτε συσχετιζόμενο Δ.Α είτε απευθείας Τιμολόγιο ή Απόδειξη Λιανικής, και να τα διαβιβάσει στο MyDATA με αντίστοιχη λήψη ΜΑΡΚ και QR Code, θα πρέπει να έχει μαζί του κατάλληλη συσκευή (πχ tablet), πρόσβαση στο διαδίκτυο, πρόσβαση στο εμπορικό πρόγραμμα της εταιρείας του, ενδεχομένως να χρειαστεί και έναν θερμικό εκτυπωτή για την έγχαρτη έκδοση του παραστατικού.
Εναλλακτικά, θα πρέπει να επικοινωνεί με το Εμπορικό τμήμα στην εγκατάσταση της εταιρείας του ώστε να εκδίδουν το αντίστοιχο σχετιζόμενο παραστατικό (συσχετιζόμενο Δ.Α ή ΤΠ ή ΑΛΠ) και να του το στέλνουν ηλεκτρονικά πχ σε pdf μέσω mail, για να είναι έτσι σε θέση να το εμφανίσει σε έναν έλεγχο, μια διαδικασία που είναι χρονοβόρα και δεν συστήνεται, δεδομένου ότι η έκδοση και διαβίβαση των παραστατικών θα πρέπει να ολοκληρώνεται σε πραγματικό χρόνο και πριν την έναρξη διακίνησης.
Εδώ να σημειωθεί ότι το παραστατικό διακίνησης («ΣΔΑ», ΔΑ) δεν απαιτείται να εκδίδεται σε έγχαρτη μορφή, συνεπώς αρκεί να είναι σε ηλεκτρονική. Η πρόσβαση ωστόσο σε αυτό θα πρέπει να διασφαλίζεται ανά πάσα στιγμή, ιδίως σε περίπτωση ελέγχου.
Συγκεντρωτικό Δ.Α για δραστηριότητες με μεταφορά ειδών και υλικών όπως τεχνικά επαγγέλματα (πχ υδραυλικοί, τεχνίτες, ξυλουργοί, ελαιοχρωματιστές, ηλεκτρολόγοι), συνεργεία καθαρισμού κτιρίων, κτλ
Σύμφωνα με την περ γ) του Άρθρου 2 της Α.1122/2024 ισχύει η εξής εξαίρεση από την υποχρέωση έκδοσης στοιχείου διακίνησης:
«Στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της παρούσας δεν εμπίπτουν οι παρακάτω περιπτώσεις:
γ) η διακίνηση από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους,»
Παράδειγμα
Έστω ηλεκτρολόγος, που κατά τις επισκέψεις του σε πελάτες φέρει πάντα μαζί του 10 λάμπες, 5 διακόπτες, κατσαβίδια, και ένα ηλεκτρικό εργαλείο black & decker.
Πηγαίνει σε πελάτη και δεν γνωρίζει εκ των προτέρων αν οι 10 λάμπες και οι 5 διακόπτες θα χρειαστούν ή όχι.
Θα πρέπει να εκδώσει «ΣΔΑ» για τις 10 λάμπες και τους 5 διακόπτες.
Κατά την εκτέλεση της εργασίας του, αν δεν χρησιμοποιήσει τίποτα από τα ανωτέρω, τότε επιστρέφοντας στην εγκατάστασή του θα εκδώσει συσχετιζόμενο Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής με τις 10 λάμπες και τους 5 διακόπτες.
Αν όμως κάνει χρήση πχ 1 λάμπας θα πρέπει να εκδώσει συσχετιζόμενο Δ.Α και να το συσχετίσει με το «ΣΔΑ». Εναλλακτικά, μπορεί να εκδώσει αντί για συσχετιζόμενο Δ.Α κατευθείαν Τ-ΔΑ σε συσχέτιση με το «ΣΔΑ». Στην περίπτωση αυτή, κατά την επιστροφή στην εγκατάσταση, και εφόσον δεν χρησιμοποίησε άλλη λάμπα ή διακόπτη σε άλλη ενδιάμεση στάση του σε πελάτη, θα εκδώσει συσχετιζόμενο Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής με τις 9 λάμπες που απέμειναν και με τους 5 διακόπτες, «κλείνοντας» έτσι τη διακίνηση του «ΣΔΑ»
Σημείωση: Για τα κατσαβίδια και το εργαλείο black & decker δεν θα εκδώσει «ΣΔΑ» καθώς, όπως προαναφέραμε, τα αναγκαία εργαλεία και μηχανήματα απαλλάσσονται από την έκδοση παραστατικού διακίνησης.
Συγκεντρωτικό Δ.Α από μεταφορείς & ταχυμεταφορείς (courier)
Σύμφωνα με την παρ.6, αρ.7, της Α.1123/2024
«Στις περιπτώσεις διακίνησης αγαθών μέσω μεταφορικών επιχειρήσεων ή μέσω εταιρειών ταχυμεταφορών για την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών των περιπτώσεων αυτών, για κάθε διακίνηση αγαθών που εκκινεί από τις εγκαταστάσεις τους και πριν την έναρξη αυτής, εκδίδεται και διαβιβάζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA Τύπος Παραστατικού 9.2 Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής. Στις περιπτώσεις αυτές ο διακινητής δεν έχει την υποχρέωση να εκδίδει νέα παραστατικά διακίνησης στους τελικούς παραλήπτες για τυχόν μεταφορτώσεις. Η υποχρέωση αυτή καλύπτεται με την αναγραφή στον Τύπο Παραστατικού 9.2 Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής, των Α.Φ.Μ. των Αποστολέων ή Αποστολέων Τρίτων στο αντίστοιχο πεδίο με την ένδειξη «Α.Φ.Μ._Επωνυμία Λοιπών Συσχετιζόμενων Οντοτήτων». Στις περιπτώσεις αυτές το Α.Φ.Μ. Λήπτη απεικονίζεται με εννέα μηδενικά (000000000). Κατά την επιστροφή των μη παραδοθέντων αγαθών εκδίδεται ή δημιουργείται κατάλληλο αρχείο με το σχετικό παραστατικό παραλαβής 10.1 Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής Συσχετιζόμενο ή 10.2 Δελτίο Ποσοτικής Παραλαβής και τα σχετικά δεδομένα διακίνησης διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.»
Με την Α.1123/2024 έγινε γνωστό ότι στη Β’ Φάση ξεκινάει η υποχρεωτική λειτουργία των μεταφορτώσεων, με νέες υποχρεώσεις στον τρόπο λειτουργίας ως προς τη διακίνηση των μεταφορικών και ταχυ-μεταφορικών επιχειρήσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, όταν παραλαμβάνει ένας μεταφορέας αγαθά από την εγκατάσταση μιας επιχείρησης θα πρέπει ο μεταφορέας να σαρώνει το Δ.Α της επιχείρησης και να δηλώνει πληροφορίες όπως το ΑΦΜ της εταιρείας του μεταφορέα που εκτελεί τη διακίνηση, τον αριθμό του μεταφορικού μέσου, και την ώρα έναρξης διακίνησης. Αντίστοιχη διαδικασία ακολουθεί και τυχόν δεύτερη μεταφορική όταν παραλαμβάνει ποσότητες από άλλη μεταφορική.
Η διακίνηση από μεταφορείς και ταχυμεταφορείς παρουσιάζει σημαντικές ιδιαιτερότητες, ωστόσο θα περιοριστούμε σε εκείνες που αφορούν το «ΣΔΑ».
Περίπτωση αυθημερόν παραλαβής & παράδοσης από εταιρεία μεταφορών ή ταχυμεταφορών.
Όταν ο μεταφορέας παραλαμβάνει αγαθά από την εγκατάσταση μιας επιχείρησης, τότε, η πωλήτρια επιχείρηση εκδίδει Δ.Α. και το παραδίδει στο μεταφορέα για σάρωση και συμπλήρωση με πρόσθετα στοιχεία όπως αναφέρθηκαν παραπάνω (πχ ώρα διακίνησης, αριθμός μεταφορικού) με τη χρήση ειδικού λογισμικού σάρωσης QR Code που θα διαθέσει η ΑΑΔΕ. Στο παράδειγμά μας, αυθημερόν ο μεταφορέας παρέδωσε τα αγαθά μαζί και με το Δ.Α στον παραλήπτη, συνεπώς δεν τέθηκε ανάγκη έκδοσης «ΣΔΑ».
Περίπτωση παραλαβής από εταιρεία μεταφορών ή ταχυμεταφορών με αποθήκευση στην εγκατάσταση του μεταφορέα ή ταχυμεταφορέα και παράδοση στον παραλήπτη σε διαφορετική μέρα
Όταν ο μεταφορέας παραλάβει τα αγαθά και το Δ.Α από την εγκατάσταση της επιχείρησης, δεν τα παραδώσει αυθημερόν στον παραλήτη, αλλά τα μεταφέρει στη δική του εγκατάσταση προκειμένου να διακινηθούν διαφορετική ημέρα, τότε, ο μεταφορέας εκδίδει «ΣΔΑ». Η λύση αυτή τον εξυπηρετεί καθώς είναι σε θέση εντός μιας μέρας να πραγματοποιήσει πλήθος διακινήσεων από διαφορετικούς αποστολείς εκκινώντας τη διαδρομή με ένα συγκεντρωτικό παραστατικό διακίνησης. Συνεπώς, αντί να εκδίδει χωριστό ΔΑ για κάθε διακίνηση χωριστά εκδίδει ένα «ΣΔΑ». Σε αυτό το «ΣΔΑ», που όπως αναφέραμε νωρίτερα δεν αναγράφει συγκεκριμένους παραλήπτες-πελάτες, πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθούν ως συσχετιζόμενα ΑΦΜ όλα τα ΑΦΜ των αποστολέων.
Πχ αν ο μεταφορέας έλαβε χθες 10 δέματα από 10 διαφορετικούς αποστολείς, θα πρέπει να αναγράφονται ως συσχετιζόμενοι οι ΑΦΜ των 10 διαφορετικών αποστολέων που θα εξυπηρετηθούν από τη διαδρομή που πρόκειται να εκτελέσει ο μεταφορέας, αντιστοιχίζοντας έτσι τα επιμέρους Δελτία Αποστολής των Αποστολέων με το «ΣΔΑ» που εξέδωσε ο μεταφορέας
Με τον τρόπο αυτό, μπορεί και ο μεταφορέας να παρακολουθεί τις παραδόσεις που ολοκληρώθηκαν σε σχέση με εκείνες που επεστράφησαν, δηλαδή αγαθά που δεν παραδόθηκαν και επιστρέφουν στην εγκατάσταση του μεταφορέα, διαδικασία που εξυπηρετεί στην εκκαθάριση του μεταφορέα και την τιμολόγηση προς τους πελάτες του.
Επίσης, θα μπορεί η ΑΑΔΕ μέσω της ανωτέρω διαδικασίας, να ελέγχει τις αποθήκες των μεταφορέων ως προς τα εμπορεύματα τρίτων που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΟΥΡΒΑΧΑΚΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ-ΛΟΓΙΣΤΗΣ Α’ΤΑΞΗΣ
ΜΕΛΟΣ ΠΑΕΛΟ