Το 2023 διαφοροποιείται το πλάνο της ΑΑΔΕ ως προς τους ελέγχους των επιχειρήσεων , κυρίως γιατί οι ηλεκτρονικές εφαρμογές απλοποιούν το πλαίσιο, όμως και αρχίζουν να γίνονται περισσότερο στοχευμένοι.
Σε σχέση με αυτά που έχουν ειπωθεί από την ΑΑΔΕ, συμπεραίνουμε ότι μετά την πλήρη λειτουργία του mydata ο στόχος θα είναι οι έλεγχοι να γίνονται εξ αποστάσεως και οι επιτόπιοι έλεγχοι να πραγματοποιούνται όταν εντοπίζονται μεγάλες περιπτώσεις φοροδιαφυγής, ενώ θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην διακίνηση κυρίως μετά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού δελτίου αποστολής.
Τι περιμένουμε για το 2023 :
- Αυτόματους επιτόπιους ελέγχους της Εφορίας με την χρήση tablet και διασύνδεση με τις τράπεζες για να ελέγχουν την ροή του χρήματος (follow the money)ώστε να εντοπισθούν πιθανές αδικαιολόγητες συναλλαγές , ενώ θα λειτουργούν οι αυτόματες επιστροφές φόρων και δημιουργία προφίλ συμπεριφοράς φορολογουμένων.
- Φέτος θα τεθεί σε λειτουργία, το ηλεκτρονικό σύστημα «ElenxisLive»,πού έχει σαν στόχο τον εκσυγχρονισμό των φορολογικών ελέγχων. Η εφαρμογή του θα ξεκινήσει να λειτουργεί από τον Μάρτιο του 2023 σύμφωνα με το σχέδιο της ΑΑΔΕ. Με αυτό το σύστημα οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ θα έχουν άμεση πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα που υπάρχουν στο αρχείο του Taxisnet, κάτι που θα έχει σαν αποτέλεσμα να έχουν όλο το προφίλ των επιχειρήσεων ή των ελευθέρων επαγγελματιών που θα ελέγχουν.
Τα στοιχεία που θα μπορούν να επεξεργασθούν είναι :
- Αν υπάρχει ιστορικό παραβατικότητας
- Αν έχουν υποβληθεί όλες οι δηλώσεις φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ.
- Αν υπάρχουν βεβαιωμένα χρέη προς την Εφορία
- Αν έχουν γίνει ρυθμίσεις στα χρέη τους.
- Αν οι ΑΛΠ τις ταμειακές μηχανές, είναι γνήσιες κάτι που θα ελέγχουν με το σύστημα QRScanners.
- Αν οι επιχειρήσεις έχουν διαβιβάσει τα στοιχεία στο mydata.
Τέλος θα γίνονται και express διασταυρώσεις στοιχείων και θα διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο στο taxisnet οι διαπιστώσεις ελέγχου, ενώ σε περίπτωση που διαπιστωθεί απόκρυψη εσόδων και ΦΠΑ θα επιβάλλονται κυρώσεις και πρόστιμα και θα διαβιβάζονται με ταχύτατες διαδικασίες.
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε πόσο διαφοροποιούνται τα δεδομένα και πόσο σημαντική είναι πλέον είναι η σωστή λειτουργία του λογιστηρίου της κάθε επιχείρησης, το οποίο πλέον θα πρέπει να λειτουργεί άρτια!
Οι επιχειρήσεις πρέπει να αντιληφθούν τις σημαντικές αλλαγές που δρομολογούνται στην διαδικασία των ελέγχων, οι οποίες σε συνδυασμό με την λειτουργία του mydata, αλλά και της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας, υποχρεώνονται να δίνουν βάση στην οργάνωση των λογιστηρίων τους, να αυξήσουν το budget για αυτό το τμήμα, ενώ παράλληλα θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα, ώστε να επιλέγουν και τα κατάλληλα άτομα με τις ανάλογες γνώσεις για το συγκεκριμένο τμήμα.
Φυσικά το ίδιο ισχύει και για τίς επιχειρήσεις που επιλέγουν εξωτερικούς συνεργάτες λογιστές ή λογιστικά γραφεία, οι οποίες θα πρέπει να σταματήσουν την επιλογή των συνεργατών τους αναζητώντας προσφορές και αντί να επιλέγουν τις φθηνότερες υπηρεσίες να αξιολογούν και να επιλέγουν πιστοποιημένους συνεργάτες ή γραφεία, τα οποία όπως είναι λογικό δεν πωλούν τις υπηρεσίες τους σε …….τιμές προσφοράς γιατί συνήθως πάντα πίσω από κάθε ευκαιρία πρέπει να ψάχνουμε που είναι ο ……Λύκος!