Γράφει ο Δουκέρης Αναστάσιος, υπεύθυνος του taxvoice.gr
6908640340
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ: Δαπάνες και ΦΠΑ που εκπίπτουν στα Ι.Χ μικτής χρήσης:
Με απλό και ξεκάθαρο τρόπο θα αναλύσουμε το σημερινό ζήτημα, τόσο ως προς τη σκοπιά του Εισοδήματος, του ΦΠΑ και των ΜΥΦ.
Ως βάση της ανάλυσής μας θα έχουμε ένα παράδειγμα με έναν ελεύθερο επαγγελματία μηχανικό, που το 2018, είχε 1000 ευρώ δαπάνες από καύσιμα από το ΙΧ μικτής χρήσης που διαθέτει και 240 ευρώ ΦΠΑ των δαπανών αυτών, δηλαδή 1240 ευρώ συνολική δαπάνη καυσίμων.
Α) Φορολογική αντιμετώπιση με τον Ν.4172/2013( Άρθρα 22,23):
Εφόσον ο μηχανικός αποδείξει στον έλεγχο ότι η συνολική δαπάνη των καυσίμων των 1240 ευρώ που είχε εγγραφεί στα βιβλία του με παραστατικά, πραγματοποιήθηκε για τους σκοπούς της επιχειρηματικής του δραστηριότητας και όχι για προσωπικές του μετακινήσεις, ολόκληρη η δαπάνη θα αναγνωριστεί σαν έξοδο.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση η συνολική δαπάνη περιλαμβάνει και το ΦΠΑ των 240 ευρώ,το οποίο εξοδοποιείται.
Αυτονόητο είναι ότι αναγνωρίζονται φορολογικά σύμφωνα με τις παραπάνω προϋποθέσεις, τόσο η αγορά του Ι.Χ, όσο και οι αποσβέσεις του.( Το ΦΠΑ του Ι.Χ θα μπει στο κόστος του παγίου, σύμφωνα με τα ΕΛΠ).
Παρατήρηση: Καλό θα είναι να προσέξουμε στον υπολογισμό των αποσβέσεων, το γεγονός ότι το ΙΧ δε θα χρησιμοποιείται για τους σκοπούς της επιχείρησης 365 ημέρες το χρόνο. Μια ιδέα συμβατή με τον έλεγχο είναι να μην αναγνωριστούν φορολογικά οι αποσβέσεις για τις ημέρες του χρόνου που καταλαμβάνουν τα σαββατοκύριακα.
Τέλος να πούμε πως αυτά που αναφέρουμε στην ανάλυσή μας για τα ΙΧ μικτής χρήσης, ισχύουν και για τα κοινά ΙΧ.
Β) Αντιμετώπιση από την σκοπιά του ΦΠΑ:
Με βάση το άρθρο 30 του Ν.2859/2000, καθώς και την ΠΟΛ 1188/1992 δεν εκπίπτει ο ΦΠΑ αγοράς του Ι.Χ μικτής χρήσης, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας του. Συνεπώς δεν παρέχεται έκπτωση για το ΦΠΑ των δαπανών καυσίμων του Ι.Χ.
Γ) Αντιμετώπιση από την σκοπιά των ΜΥΦ:
Ως προς την υποβολή των ΜΥΦ, φαίνεται διακριτά τόσο η στήλη της καθαρής αξίας, όσο και η στήλη του ΦΠΑ, των δαπανών, άσχετα αν ο ΦΠΑ δεν αναγνωρίζεται προς έκπτωση στην περιοδική δήλωση ΦΠΑ.
Χρήσιμη συμβουλή:
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα αναφέραμε ότι φορολογικά αναγνωρίζεται όλη η δαπάνη των καυσίμων των 1240 ευρώ, ως επιχειρηματική δαπάνη.
Στον έλεγχο πιθανώς, να μην αναγνωριστεί το σύνολο της δαπάνης αυτής, γιατί μπορεί κάλλιστα να επικαλεστεί ότι κάποιες από τις μετακινήσεις του μηχανικού έγιναν για την κάλυψη δικών του προσωπικών αναγκών και όχι για τους σκοπούς της δουλειάς του.
Μπορεί με τον υπάρχοντα νόμο να μην υπάρχει περιορισμός με ποσοστά, όπως με τον προηγούμενο ,για τις δαπάνες των Ι.Χ, αυτό όμως δεν εμποδίζει το φορολογικό έλεγχο να “πετάξει” εκτός εξόδων ένα μέρος αυτών.
Μια πολύ καλή τακτική είναι από μόνοι μας να αναμορφώνουμε ένα ποσοστό των δαπανών αυτών για να είμαστε σίγουροι ότι δε θα έχουμε πρόβλημα στο μέλλον.
Άλλωστε και μεταξύ μας…σίγουρα κάποιες μετακινήσεις του μηχανικού θα έγιναν και για προσωπικούς του λόγους…
Αν θέλουμε να προστατεύσουμε τόσο τον πελάτη μας, όσο και την δουλειά μας, πρέπει να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικοί, χωρίς ωστόσο να μας δεσμεύει το νομοθετικό πλαίσιο.
Ο λογιστής στο ρόλο του ελεγκτή λοιπόν….
Έχει ενδιαφέρον ή ενέχει κινδύνους;
Το μέλλον θα δείξει….