Ο λογιστής του γείτονα και το ποτήρι που είναι μισοάδειο ή μισογεμάτο!

0
1377

 

ΔΟΥΚΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ Α’ ΤΑΞΗΣ

ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ-ΙΔΙΩΤΩΝ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ-ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ TAXVOICE.GR

 

Μια κλασική μέρα ξεκινάει για έναν συνάδελφο, κάπου στο κέντρο της Αθήνας στο γραφείο του.

Το πρόγραμμα εργασιών της ημέρας βαρύτατο, τα ραντεβού back to back και οι κλήσεις σε σταθερό και κινητό πολυάριθμες. Εκτός αυτών, το χρονοδιάγραμμα διαχείρισης της δουλειάς του, ολοένα και βγαίνει εκτός στοχοθεσίας, λόγω των απεριόριστων υποχρεώσεων που έχει απέναντι στο κράτος και τους πελάτες του.

Ο συνάδελφος όμως δεν το βάζει κάτω.. Είναι συγκεντρωμένος, αποφασιστικός και προσπαθεί πάντα να ξεκινάει τη μέρα του με χαμόγελο, θετική ενέργεια και σωστή συνεργασία με τους συνεργάτες του, με τους οποίους έχει άψογη σχέση.

Έφτασε η ώρα λοιπόν, κοντά στις 9:00 το πρωί να δεχτεί το πρώτο του ραντεβού, έναν πελάτη που επίμονα του ζήταγε συνάντηση για λόγους έκτακτους, που δεν είχε προσδιορίσει.

Ακολουθεί ο χαρακτηριστικός διάλογος:

Πελάτης: Καλημέρα Γιώργο μου! Ζήτησα επίμονα αυτή τη συνάντηση, γιατί έχω να σου πω κάτι που με έχει δυσαρεστήσει και θα ήθελα να το δεις με επιμέλεια.

Λογιστής: Καλημέρα! Παρακαλώ πες μου…

Πελάτης: Κοίταξε να δεις Γιώργο, τόσα χρόνια που συνεργαζόμαστε δεν έχω κανένα παράπονο, το αντίθετο… Από την άλλη, η αμοιβή σου για την τήρηση των βιβλίων μου, είναι αρκετά «τσουχτερή» για τα δεδομένα της εποχής. Μιλώντας προχτές με έναν κολλητό μου, που έχει και αυτός ατομική επιχείρηση στο ίδιο αντικείμενο, μου ανέφερε ότι ο δικός του λογιστής, του παίρνει 20% χαμηλότερη αμοιβή σε σχέση με την δική σου.. Δεν είναι όμως μόνο αυτό.. Για κάθε έκτακτη εργασία, εκτός της τήρησης των βιβλίων, δεν τον χρεώνει απολύτως τίποτα, ενώ εσύ για παράδειγμα με χρέωσες για τις αιτήσεις της επιστρεπτέας προκαταβολής. Για να μην σε ζαλίζω, θέλω να πω απλά πως αν και εσένα σε ξέρω καλά και τον συνάδελφο σου όχι, εμένα με συμφέρει να ξεκινήσω συνεργασία μαζί του, χωρίς παρεξήγηση, για καθαρά οικονομικούς λόγους. Άλλωστε φίλοι είμαστε, φίλοι θα μείνουμε. Αυτά είναι μέσα στο πρόγραμμα. Ξέρω ότι σου οφείλω και 5 μηνιάτικα και θα στα δώσω όταν μπορέσω.. Βάλε λίγο πλάτη, καταλαβαίνεις, εδώ είμαστε δεν χανόμαστε..

Λογιστής: Κοίτα να δεις Γιάννη μου. Ο κάθε επαγγελματίας είναι υπεύθυνος να καθορίζει τις αμοιβές του και τον τρόπο παροχής των υπηρεσιών του, αυτό το γνωρίζεις πολύ καλά! Εσύ πχ είσαι ξυλουργός. Θα σου άρεσε να σου πει ο πελάτης, πόσο θα χρεώσεις μια πόρτα που θα φτιάξεις, ενώ την έχεις κοστολογήσει; Φαντάζομαι πως θα στράβωνες, αν στο έθετε έτσι. Ας το αφήσουμε όμως αυτό, το προσπερνάω. Ως προς τη μεταξύ μας επαγγελματική σχέση θέλω να σταθώ και να πω το εξής: Συνεργαζόμαστε χρόνια και είμαστε και φίλοι. Από την πρώτη στιγμή, καθορίσαμε με μεταξύ μας συμφωνία τις αμοιβές μου σαν λογιστή, καθώς και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνουν. Θυμάσαι ότι υπογράψαμε και σχετικό συμφωνητικό. Μέσα στο συμφωνητικό έγραφε με σαφήνεια, πως θα υπάρχει χρέωση για κάθε υπηρεσία που δεν περιλαμβάνεται στα συμφωνηθέντα. Πως λοιπόν γυρίζεις και μου τα λες όλα αυτά και μάλιστα μετά από χρόνια αγαστής συνεργασίας μας; Τέλος πάντων πες μου πως προχωράμε.. Εσύ είσαι αυτός που θα επιλέξεις τον συνεργάτη σου για τα λογιστικά, δεν μπορώ να παρέμβω σε αυτό. Το μόνο που θέλω,  πριν αναλάβει ο συνάδελφος, είναι να με ξοφλήσεις.

Πελάτης: Γιώργο μου τα είπαμε αυτά.. Θα στα δώσω όταν μπορέσω.. Δεν μου έχεις εμπιστοσύνη; Βάλε λίγο πλάτη σα φίλος… Έτσι λειτουργεί η αγορά τώρα, αφού τα γνωρίζεις..

Λογιστής: Γιάννη τα γνωρίζω πολύ καλά και σφαιρικά τα θέματα της αγοράς λόγω αντικειμένου, πίστεψε με.. Επί της ουσίας όμως.. Εσύ πιθανόν δεν γνωρίζεις πως σύμφωνα με τον ισχύοντα Κώδικα Δεοντολογίας Λογιστών, ο νέος συνάδελφος πριν αναλάβει έναν πελάτη που φεύγει από άλλο λογιστή, είναι υποχρεωμένος να ρωτήσει τον συνάδελφο του, αν έχει οφειλές προς αυτόν. Αν λοιπόν του οφείλει, πρέπει πρώτα να τον εξοφλήσει και μετά να αναλάβει. Πιστεύω να καταλαβαίνεις.. Διαθέτεις αντίληψη..

Πελάτης: Σοβαρά; Αλήθεια, δεν το γνώριζα και μάλιστα δεν μου το ανέφερε και καθόλου ο συνάδελφος σου. Θα δω τι θα κάνω.. Με προβλημάτισες τώρα.. Θα περάσω πάλι από το γραφείο του να συνεννοηθούμε.. Δεν θέλω να σε βάλω και σε δύσκολη θέση..

Μετά από 9 μήνες και ενώ ο πελάτης είχε αλλάξει λογιστή, χωρίς να λάβει υπόψη του τις επισημάνσεις του συναδέλφου Γιώργου, ο Γιώργος δέχεται απρόσμενα την επίσκεψη στο γραφείο του πρώην πελάτη του και ακολουθεί ο εξής διάλογος.

Πελάτης: Γιώργο μου, δεν έχω μάτια να σε κοιτάξω, τα έκανα μαντάρα. Ότι και να πεις είναι λίγο.. Σε παρακαλώ πολύ άφησε με να σου μιλήσω 5 λεπτάκια.

Λογιστής: Γιάννη μου, πες μου.. Ελπίζω να μου έφερες τα οφειλόμενα.. Θα μπορούσα να κάνω και καταγγελία στον συνάδελφο στο Οικονομικό Επιμελητήριο, διότι δεν λειτούργησε ως όφειλε και δεν το έκανα από την καλή μου την καρδιά και λόγω της φιλίας μας..

Πελάτης: Γιώργο έχεις χίλια δίκια.. Φέρθηκα πολύ σκάρτα και δεν έχω τα μούτρα να σε αντικρύσω πρόσωπο με πρόσωπο. Άκουσε με όμως σε παρακαλώ για λίγο και θα με καταλάβεις. Ο συνάδελφος σου με κατέστρεψε. Μου ήρθε έλεγχος από το ΣΔΟΕ και μου καταλόγισε πρόστιμο 30000 ευρώ, από πληθώρα παραβάσεων της νομοθεσίας. Παράλληλα έφαγα και πολλά πρόστιμα από την Επιθεώρηση Εργασίας και το ΙΚΑ. Είμαι σε απόγνωση. Δεν ξέρω τι να κάνω. Μπορείς να με βοηθήσεις; Πάρε και τους 5 μήνες που σου χρωστάω, να μην έχουμε εκκρεμότητες.

Λογιστής: Γιάννη μου ο λογιστής είναι συνεργάτης-σύμβουλος και σε καμία περίπτωση δεν ευθύνεται εξ ολοκλήρου για τις αυθαιρεσίες των πελατών του. Έχει βέβαια την ευθύνη που του αναλογεί, οφείλοντας να τηρεί τους νόμους και τις διατάξεις που ισχύουν, προστατεύοντας πάντα τους πελάτες του. Δεν μπορώ να εκφέρω άποψη για το πώς λειτουργεί ο συνάδελφος ή αν έχει το απαραίτητο γνωσιακό υπόβαθρο. Η άποψη μου σίγουρα όμως για αυτόν, είναι ότι δε λειτουργεί επαγγελματικά, διότι δεν τήρησε τον συναδελφικό κώδικα δεοντολογίας του κλάδου του. Μέχρι εκεί… Επειδή γνωριζόμαστε χρόνια και θέλω να είμαι ειλικρινής μαζί σου, σε ενημερώνω πως θα λάβω την αμοιβή που μου χρωστάς, αλλά δε θα σε αναλάβω. Ελπίζω να με καταλαβαίνεις.. Είναι επιλογή μου επαγγελματική και πρέπει να τη σεβαστείς.

Πελάτης: Γιώργο μου, ότι και να πεις είναι λίγο… Και εγώ στη θέση σου, ίσως το ίδιο θα έκανα.. Τα βάζω με τον εαυτό μου..Υποτίθεται ότι είμαι χρόνια επαγγελματίας στην πιάτσα και την πάτησα σαν αρχάριος. Δεν κατάλαβα ότι οι σωστές συνεργασίες χτίζονται, κερδίζονται μέρα με τη μέρα και βασίζονται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη και αλληλοεκτίμηση. Δεν κατάλαβα επίσης ότι η αμοιβή ενός συνεργάτη, είναι ανάλογη της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχει και της γνώσης που διαθέτει. Με άλλα λόγια, υποτίμησα τη δουλειά σου σαν λογιστή, ενώ εσύ ξημεροβραδιαζόσουν για να με καλύψεις σε όλα τα επίπεδα.

Λογιστής: Γιάννη μου χαίρομαι που τα κατάλαβες όλα αυτά, έστω και ετεροχρονισμένα. Κάλλιο αργά, παρά ποτέ..

Ποιο είναι το νόημα του παραπάνω χαρακτηριστικού διαλόγου;

Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του…

 

Αναστάσιος Δουκέρης

Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης | Σύμβουλος επιχειρήσεων & ιδιωτών | Αρθρογράφος/Υπεύθυνος σύνταξης taxvoice.gr | Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών - Οικονομολόγων